Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
dyckert

Evolo - En Nytänkande Klimatsmart vattenleksak på bärplan

Rekommendera Poster

I ett pågående projekt på KTH så håller 15 st studenter från Marina System och Lättkonstruktioner på att ta fram ett miljövänligt alternativ till t ex vattenskotern. Denna vattenfarkost är utrustad med bärplan som lyfter farkosten med hjälp av den drivande elmotorn. videos från fullskale test finns ute på youtube men även på hemsidan www.evolo.se.

I våran jakt på att optimera farkosten så är vi även med i en tävling bland de projekt som drivs på KTH. De tre vinnande projekten vinner pengar samt får hjälp med att synas utåt. Hjälp oss att få farkosten så bra som vi vet att den kan bli. Gå in på
www.kthpainsidan.se och rösta på klimatsmart vattenfarkost.


//Markus Norberg

 

post-10007085-1394235768,2053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör denna miljövänlig. Den är ju knappast handdriven - inga åror.

Sen skriver ni, elmotorn är placerad under vattenytan för att dämpa ljudet som når föraren och omgivningen.  - Men ljud fortplantas även under vattnet.

Kul att ni försöker komma på något roligt å nytt men kalla det inte miljövänligt.

Å sen, posta 1 inlägg - det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor är miljövänlig, dvs avger ingen koldioxid eller kolväten mm. Vad är miljövänligt om inte denna farkost?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, Forgus. Klart den är miljövänlig.

Verkar lite vobblig, dock. Behöver nog stagas med ett bärplan på varje sida, tror jag. Annars blir den bara en i raden av farkoster som är för svåra att framföra. Kul projekt, i alla fall! Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El är miljövänligt, det är ju bara två hål i väggen.
Skämt åsido, en del verkar ha sett för mycket reklamfilm på TV.

För övrigt fanns det ju mer intressanta projekt att rösta på, än denna leksak, t.ex. Ekobilen, Kampen mot bakterier och Nyckeln till Multipel Skleros.

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 01 februari 2009 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att det ska vara ett miljövänligt alternativ till t ex vattenskotern som du säkert håller med om inte är säkert miljövänlig. Sant att ljud fortplantar sig genom vatten men dämpas avsevärt. Men har ni synpunkter så skriv gärna vi är glada för nya idéer.

// Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus å ni andra som tror att el bara dyker upp i väggutagen så kan jag meddela att så ej är fallet. El är inte miljövänligt! El framställs av koleldning, kärnkraft, vattenkraft, samt i mycket mycket liten del sol- och vindkraft. De 2 sistnämnda är inte heller de på något sätt miljövänliga. En solpanel i Sverige är nog i många fall helt förkastlig, den kostar nog mer ur ett livscykelperspektiv än att elda kol för att få fram motsvarande mängd el.

Sen kanske el är mindre miljöpåverkande än andra bränslen men icke vänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan Bella, resonerar man som så så finns det ju INGENTING som är miljöVÄNLIGT. Din båt innehåller en hel del olja liksom miljövänliga segelbåtar osv osv. Vi kan ju inte gärna sätta oss i grottor igen väl? Ordet miljövänlig är ju inte samma sak som att det inte påverkar miljön ALLS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tillbaks till manicken

 

Funkar det så skulle jag gärna vilja testa den. Verkar s..tkul.Glad

Det finns ensnubb i Göteborg som har tänkt sig omvänt bärplan för stora farkoster och har provseglat en demobåt på ca 5 mete i hamnen. Känner ni Chalmerister till den?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bränslen anser du vara de bästa då?

För min del anser jag att de bränslen som ger minsta mängd CO2 är att föredra.

T.ex el från

Vattenkraft

Kärnkraft

Vind

I svenska väggarnas hål har vi väl 95% av dessa energislag. Det räcker för mig. Kunde jag tanka sådan energi i båten skulle jag tveklöst göra det. Tills vidare försöker jag få vinden att föra båten framåt men syndar väl en tredjedel av resan med diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chalmers TH på framsidan byggde en trampbåt med bärplan för ca 8 årsedan. Tvenne trampare fick farkosten att lyfta och lämna vågtopparna.

Den är miljövänlig och fort gick den. Inget nytt under (kjolen, förlåt) solen skall det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en gångs skull gjorde man någo vettigt i Göteborg.

Nä, egentligen så irriterar jag mig bara på alla som kallar allting för att vara miljövänligt när det inte är det.

Varför kan man inte bara vara stolt å säga att exempelvis min båt är inte ett dugg miljövänlig men jag har roligt, den ger mig massor av glädje osv å sen vara stolt över det?

Det är så tråkigt när folk/företag försöker sälja in saker på temat milövänligt när det inte är det, kalla det för va det är istället - en rolig vattenleksak.

Sen kom jag på en sak angående projektet. Hur laddar man denna? De flesta som jag vet som kör vattenskoter har inte lust att köra 30 minuter för att sedan stå å vänta i 5 timmar på laddning. Är det utbytbara batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solpanel i Sverige är nog i många fall helt förkastlig, den kostar nog mer ur ett livscykelperspektiv än att elda kol för att få fram motsvarande mängd el.

Det här var den värsta och mest felaktiga mening jag sett någonsin på Maringuiden. Grattis Bella! Du tar priset! Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, lite överdrivet var det nog. Men om man läser igenom rapporter från exempelvis vattenfall http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/Gemeinsame_Inhalte/DOCUMENT/196015vatt/815691omxv/819778milj/821834milj/P02.pdf

Så ser man att det krävs inte mycket för att solceller skall hamna illa till.

Kolkraftsel beräknas enligt denna rapport släppa ut ungefär 5ggr så mycket fossilt CO2 som solcellsel. Detta beräknat på, citat:

solcellspanelerna antas vara tillverkade i Europa och är monterade på hustak med en optimal vinkel i förhållande till solinstrålningen. I beräkningen har solinstrålningen anpassats till nordiska förhållanden 1150 kWh/m2 och år.

Och då undrar man ju hur många båtägare/husägare som lyckas placera sina solpaneler optimalt med högsta verkningsgrad.

Dessutom sprids det ungefär 4 ggr så mycket Cu vid tillverkning och användning av solpaneler som vid tillverkning/användning av kolkraft. Cu är jättegiftigt å kan ta död på hela fiskbestånd om det släpps ut i sjöar.

Tillverkas de flesta solcellerna i Europa?

Vad jag menar är att man inte bara skall tro på allt man hör, exempelvis att etanolbilar är miljövänlig, att Toyota Prius är bra för miljön etc etc. Man måste lyssna med kristiska öron.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en miljövinst bara att de är tystgående så man slipper höra surret från vattenskotrarna Skrattande.

Om man har tanken att allt är miljöförstörande (eller åt helvete eller hur man nu tänker) har man nog målat in sej i ett hörn.

Någonstans måste man väl ändå börja?

hur ska vi kunna ha någon utveckling om allt beläggs med kravet att det skall vara den

slutgiltiga lösningen?

En prius är inte den slutgiltiga lösningen men hej vad många stadsjeepar jänkarna har bytt bort och valt en prius i stället.

Inte bara av miljöskäl utan det mest uppenbara :ekonomiska skäl.

Jag missunnar ingen att åka tvåtaktsnöskoter eller båt/bil med bensinV8 men erkänner gärna att jag blir glad att man tar fram motorer med samma effekter fast bränslesnålare.

 

Jag blir glad när man river ut gamla oljepannor och kör pellets eller värmepump istället och ja, det är inte 100% miljövänligt men ack så mycket miljövänligare.

Antar att det var orden miljövänlig kontra miljövänligare eller kanske till och med klimatsmart, som Bella hängde upp sej på.

Tycker för övrigt  att vattenfalls miljötatänk ang kolkraftverk haltar lite med tanke på deras metoder vid kolbrytning.

 

Med vänlig hälsning

Elektrikar´ n

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Roligt att så många kommenterat även om alla inte var positiva.

Tanken var som sagt att skapa en ny typ av vattenfarkost. Det finns ingen idag som tar sig fram på bärplan för egen maskin. Inspirationen för Evolo kommer i mångt och mycket frå den så kallade air chair som ser ungefär likadan ut men blir släpad efter en båt. Bärplans lösningar på farkoster är ingen nyhet det finns det gott om projekt, men ingen av denna typ. Att konstruera en farkost som ska balansera på ett bärplan och sedan styras endast med tyngdpunktsförflyttning (inga roder) är inget lätt jobb.

Angående miljödebatten så tycker jag att ni har rätt i att all el inte är så miljövänlig som alla tror. Dock så finns det mycket grön el, som även är en starkt växande marknad. Jag tycker att de som premierar och stödjer den gröna elen bör äras. Tycker det är allas ansvar att söka sig till miljövänligare alternativ. Då sagt att vänligare i relation till vad man använt innan. Tycker det är tre steg i rätt riktning när man att man stödjer den typen av utveckling istället för att försöka verka smart och hitta på ursäkter till varför det inte är bra, när det när det man då gör är att visa sig oklok.

Idag är sista dagen att hjälpa oss med röstning så snälla gå in på www.kthpainsidan.se och rösta på klimatsmart vattenfarkost.

Besök även vår hemsida www.evolo.se där ni kan följa utvecklingen av Evolo i form av videos, bilder och blogg.

//Markus Norberg, Teknik & Byggchef för Evolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att sparka liv i denna tråd. I tisdags gjorde vi vår första riktiga provtur med den färdiga prototypen. Det gick över förväntan bra. Kolla länken

//Torvald

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul för er att prototypen verkar fungera.

Ska den konkurrera med vattenskotern är det tänkt tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var faktiskt en av våra inputs att den skulle kunna bli en vattenskoterdödare även om jag nog snarare tror att den kan bli ett komplement. Vi rör oss ju inte i närheten av samma farter, men här finns ytterligare en dimension i och med att det är rätt svårt att klara av att köra den. Dessutom är den mer eller mindre tyst. Det dominerande ljudet kommer faktiskt från vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte någon uppfinna en regndriven båt?  Med tanke på de två senaste somrarna så skulle väl det fungera alldeles förträffligt.  För ett antal år sedan hade jag en båt som skulle ha gått JÄ__IGT bra om den hade varit svordomsdriven.  Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

Givetvis är varje steg mot mer lättdrivna skrov, effektivare motorer, renare bränslen osv ett steg i rätt riktning, och mot miljövänligare alternativ. Det finns flera exempel där man dragit lärdomar från leksaker för att sen kunna göra enorma besparingar i tyngre applikationer (läs handelsflottan, passagerarfartyg etc).

Blir man bitter som Bella440-ägare...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul grej, och ball just som en prototyp.

Tror dock att den är helt osäljbar i sin nuvarande form. kanske med dubbla sånna prylar som sitter ihop...

grejen med vattenskoter e just att det e så intensivt, mycket acc, mycket hoppa o lek, det där verkar bara vara trixigt med balansen.

men som sagt, om några år kanske man har gjort nått kul med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...