Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
thundergod

Byta placering av batteri i Yamarin 59HT

Rekommendera Poster

Har tidigare i en tråd diskuterat placeringen av batteriet i Yamarin 59 HT. Det är placerat på samma sida som föraren och kör man ensam bidrar placeringen till en irriterande slagsida. Fick då förslag på att placera batteriet i utrymmet under aktersoffa i mitten. Problemet är att durken i stuvytrummet är bränsletanken som jag förstår det? Kan man fästa batteriet i någon av utrymmets väggar eller liknande och att det ändå sitter fast tillräckligt?

Skulle gärna vilja ha batteriet på centrerad plats i båten på något sätt. om det går att få till?

Undrar även om någon vet hur tillbehöret targabåge i tillbehörslistan ser ut? Ska montera elmanövrerad strålkastare till våren och undrar om denna skulle kunna monteras på targabågen så att man slipper borra i HT´ n. Antar att targabågen är ngn sorts tvärstag mellan grabbräckena på taket?

Senast ändrad av thundergod | 31 januari 2009 | 21:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är den så känslig så att ca 20 kg gör så mycket i denna båt? Okej du väger nog lite men ändå!

Jag funderar själv på att flytta ett batteri men då för att få bort vikten från akten på grund av tanken.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att den är ganska känslig. mig batteriet blir drygt 90 kilo på ena sidan när man kör själv. den är ganska skarp i botten för sin storlek 20,5 grader. det gör väl sitt till antar jag oxå. en plattare botten är väl inte lika känslig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tycker att tekniken ska gå framåt när det gäller visa saker, att de inte tänker på sådant från fabrik! Själv väger jag 100kg och skulle jag sätta batteriet på samma sida så skulle jag nog få samma problem. Min båt är ju mindre än din och äldre 80 talare men har ett skråv som heter chatedral hull det är ett v-botten skråv i mitten och med två mindre skråv på sidorna och enligt vad tillverkaren sa så ska en vuxen man kunna gå på skandäck utan att båten ska kränga. Nu vet jag inte om det stämmer.. Jag har bara varit ut med den en gång vid provkörning och sen har jag rivit ut allt för att renovera hela båten. Men det är alltid bra att planera för att båten ska gå så bra som möjligt i sjön..

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tor att det skulle gå att sätta batteriet i mitten facket , lättast är nog om du flyttar bränslefiltret lite mot babord  och sedan sätter fast batteriet med rem mot bakre väggen,

Sorry för den suddiga bilden men jag tror man förstår. / Jugge

post-23017-1394235768,7432_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var på Yamahacenter och tittade i höstas stog det 4 st 59 HT på trailer och väntade på service, alla hade markant sned smutskant-linje pga av tyngre babordsida. Det kan inte bara vara batteriet utan även ratt med ventiler för hydraulstyrning, motorreglage etc som gör att 59HT liugger snett i vattnet.

Ni med 58BR, 59 C, 59CC och 59  DC, ligger era båtar också snett i vattnet?

Jag skall flytta batteriet i min 59HT, dels för vikten och även för att batteriet sitter ivägen och förstör ett annars långt fint stuvfack. Jag funderar på 2 spår på var sida om batteriet så att man kan dra fast det mot durken med remmar.

/ Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter nog bättre fast om man spänner fast det nedåt som du säger Pierre, tänker du göra spåren i luckan över tanke då eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underisen: det går nog inte att sätta fast det neråt eftersom bränsletanken utgör durken i stuvfacket.

Jag får nog oxå fundera på någon remhistoria i bakre eller främre skottet i stuvfacket.

Alternativet är golvboxen framför aktersoffan där batteriet var placerat de första årsmodellerna. vet inte varför man ändrade det? Med den placeringen blev tyngden mer centrerad och dessutom lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Min Yamarin 5820/58BR lutar inte men så har jag flyttat batteriet så långt mot centrumlinjen det gick. Tror förresten att nyare 58BR har batteriet i babords förvaringsutrymme under akterbänken vilket är ännu bättre ur balanssynpunkt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att en  tillverkare i nutid inte tänker på en sån enkel sak som viktfördelning ?????

......va ska man säja ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det jag menade,  att jag skall göra 2 smala spår i durken/luckan över tanken. Och sedan dra en rem runt batteriet och straffa ner mot durken. Det är inte mycket utrymme mellan tank och luckan. Rem är nog det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejjen med spår i luckan/durken är att iaf på mitt exemplar utgör tanktaket durken.det finns alltså inga möjligheter alls att fästa där.

Man kanske kan fästa 2 skenor med brickor i skotten och sedan spänna ned batteriet. blir det tillräckligt starkt tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...