Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
pgh73

Solcell - underökning

Rekommendera Poster

Tjena, står i begrepp att köpa in en solpanel men våndas över var jag placera den. Därför en kort och enkel undersökning som ger mig en fingervisning om var den vanligaste placeringen är. Så, var sitter er solpanel:

1. Luckgaraget

2. Fast på akterpulpiten

3. På svängbar pinne i aktern?

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu sitter det ingen alls på den båten jag köpte i höstas. På den måste det nog dessvärre bli på taket på däckssalongen om jag inte bygger en targabåge.

Det mest optimala är på en svängbar pinne i aktern, i kombination med en MaxPowerregulator.

Jag har provat de flesta olika monteringsalternativen på olika båtar genom åren.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu svarar jag fast jag bara har en motorbåt och inlägget är postat i Seglarsnack.

Jag har två paneler, en på var sida uppe på rufftaket. Iom att de inte är svängbara efter solen minskar effekten ganska ordentligt men jag valde den lösningen för att de alltid skulle ladda även om jag låg på hemmabryggan utan landström. Man slipper också ev risk för stöld då mina är limmade.

För de tillfällen jag är ute och behöver mer laddning funderar jag på att ställa en reflektor mot panelen som jag kan justera efter solen men det är ännu så länge bara en plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 50W panel monterad på Luckgaraget!
Ger bra laddning även vid halvtaskig vinkel mot solen eller när bommen/masten skuggar.
Helt nöjd med mitt montage.

Har funderat på att komplettera med ytterligare en panel som är riktbar för att använda om vi ligger längre tider utan laddning/motorgång, men då krävs att båten är bemannad för att justera panelen hela tiden.

Tror nog mer på en lösning med flera paneler med olika placering.

http://www.n-b-g.com/bat/P7142204.JPG

Senast ändrad av Jimsan | 01 februari 2009 | 11:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sett en variant på pinne i aktern. Vilka alternativ finns och vilket är bäst? Det bör ju vara hyfsat lätt att vrida panelen med, och att kunna låsa vridningen ordentligt.

Finns det risk att pinnen knäcks om man smäller på grund? Mindre kul om man får panelen i huvudet.

Jag funderar på att skruva en rundad teaklist runt panelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sitter på en NOA stag i aktern.. hade jag haft större båt hade jag haft den på en targa båge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett fall dår pinnen i aktern knäckts/skadats i hård sjö, så man får inte ha för stor panell!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2 st Solara SM164S med 41W Pmax (82W totalt)  liggandes helt platt på styrhyttstaket, seriekopplade (högre spänning, tunnare kabel) med en MaxPower regulator.

I dag (Feb 1-2009) kl 13:00 laddade dom brutto 1,3 A = netto 0,6A in i batterierna med belastning 0,7 (cirkulationspumpen till Glembrings-värmaren) mot en 95% laddad 300 Ah batteribank, batterispänning ~13,9V.

Dom sitter numera fast med gångjärn(ledbara i 2 leder)  och magneter (stålbåt) så man kan lossa valfria 2 hörn och rikta dom mot solen..men numera gör jag inte det så ofta..bara när man legat ute mer än säg 3 dagar och solen lyser bra så är det mödan värt.

post-22127-1394235768,6206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har man helt enkelt för klen *pinne*!

Min vindgenerator väger 6 kg ( typ dubbelt så mycket som en solpanel) och sitter på en 3,5 meter pinne av 50 mm galvat stål (parabolantenn-stång) och den har sett en hel del tuff sjö..för att inte tala om vind, och håller garanterat för mer än jag tål i sjöväg  Skrattande

post-22127-1394235768,6909_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luckgaraget - av estetiska anledningar. Smidigare och snyggare tycker jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis införskaffat 2 st böjbara Naps på 33W som jag kommer att montera fast på rufftaket, har varit inne på att kunna reglera läget på panelerna men tror då att det blir ett hjärnspöke som kommer att sysselsätta mig till solen går ner på kvällen.Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade 66W på luckgaraget på förra båten. Det fungerade jättebra utom mot höstkanten då solen står lägre och luckgaraget skymdes av sprayhooden när vi låg på vår hamnplats.

Vi kommer att välja samma placering i alla fall på den nya båten då det är absolut enklast att ha den här. Vi kommer ha 110W solceller nu. Om vi såsmåningom kommer att bo längre perioder ombord kanske vi skaffar vridbara solceller också för effektiv fångning av sol vintertid.

De 66W vi hade på förra båten drog lätt vår kyl hela säsongen (vi satte på den i april och stängde av den i oktober).

Under vintern underhöll de även laddningen i våra batterier under vår vita presenning. Vi laddade bara batterierna en gång under vintern och då var det väl egentligen inte helt nödvändigt då heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad jag också är orolig för.  Det kanske skulle gå att göra en motoriserad pinne som automatiskt vrider sig mot solen? En kompassgivare och en listigt programmerad liten PIC dator borde kunna fixa det. Ska leta lite på nätet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett färdigt system på marknaden, kan bara inte komma på vad jag läste det nånstans, skall också leta....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut att vara en kanonprodukt för för den som vill jaga sol  i hema hamnen, men frågan är hur stor vinsten blir om jag måste slå igång datorn och justera om den för varje ny förtöjningsplats??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den ser inte ut att ha kompassgivare och då faller ju mycket av konceptet. Köper man en sån vill man ju helt slippa tänka på den. Dessutom vrider den panelen runt 'fel' axel. Bättre om hela pinnen hade vridits. Då hade det funkat med kompassgivare etc.

Jag letar vidare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade min solcell på akterpulpiten först, det gick att vicka den den på en ledd, stod solen lågt rakt åt sidan varm man liksom lurad.

Sommaren som var hade jag den på en Noa-stolpe, inte supersnyggt men jäkligt bra. Är man i båten och gör av med lite ström kan man vrida panelen efter solen, ligger man still får den peka åt söder hela tiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På luckgaraget sitter min solcell. (Oceanis 323 segelbåt)

Har en NAPS 52W med aluminiumram som inte är ditskruvad utan sitter med spännband mot grabbräckena. Det är en perfekt lösning, hade så även på förra båten. Vi ligger inte så ofta i nturhamn, men skulle vi göra det många dar kan man alltid flytta solcellen efter solen. Vid normalt bruk behövs inte det. Räcker för att driva kylen i flera veckor.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...