Gäst Kalman Postad 31 Januari , 2009 Hej! En efterlysning om tidskriften LONGITUD. Undertitel: Tidskrift från de sju haven A Magazine of the Seven Seas. Tidningen brukade komma 1 gg per år i början på dec. Man betalade alltid i efterskott. Handlar om de stora skeppen med 4-mastade barker och liknanade och med fina kvalitetsbilder. Artiklarna åsså av hög klass. Den av mig senast kända numret kom före julen 1999! ISSN 0024-6328 Carlstedt Förlag AB Artillerigatan 2. 11451 Stockholm Tel 08-6624006 Redaktör Jan-Erik Carlstedt. Då tidningen inte kom före julen 2000 så började jag att kolla med redaktionen. Inget svar. Sökte på bibliotek, de kunde inte hitta den. Kom i kontakt med tryckeriet och de svarade att de har inte fått någon beställning för år 2000 eller senare. Så jag undrar, har redaktören förenat sig med de stora haven och gett sig ut på evighetens seglats eller något annat? Tacksam för all information som kan leda till att få klarhet om tidningen och varför det slutat existera, eller om den, hoppas innerligt, finns på annat håll fortfarande. Har numren 10-35 som är en raritet för samlare, nej de är inte till salu..... Hoppas någon har något svar och hälsar med stor förväntan... Kalman Senast ändrad av Kalman | 31 januari 2009 | 17:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 31 Januari , 2009 Enligt uppgift kom inte detta nummer ut pga att redaktören blev sjuk och senare avled. Jag har alla nummer utom nr 1. En ren njutning att läsa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 31 Januari , 2009 Hej CaptainH Kul att du svarade. Tack! Men du menar väl ändå att det är nr 13 som fattas? Sista numret du har är det 35? Tragiskt att redaktören avled. Varifrån har du fått uppgiften? Ren njutning att läsa tidingen? Nej det räcker inte, suveränt! Tänk om någon kunde ta vid och fortsätta med att ge ut den. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Februari , 2009 Jag har nummer 1-27, men saknar nr 5. Undrar om man kan hitta 5 samt 28 och uppåt någonstans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 2 Februari , 2009 http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=longitude&catid=&county=&l_desc= Säljs ofta här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2009 Det var kanske nått för dig, Kalman. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 Februari , 2009 Tack Tommy för att du hyser så goda tankar om mig. Det är alldels för mycket jobb för mig och jag har på tok för lite kontakter som kan leda till bra artiklar och mina kunskaper är nog inte heller tillräckliga. Jag är uppfinnare till 80% och entreprenör för bara 20%. En redaktör borde vara tvärtom. Kan någon bekräfta att nr 35 var den sista som kom ut? Kan någn ge vidare info om resterna av förlaget? Den gode Herr Carlstedt måste haft släktingar och medarbetare och kollegor och vänner? Någon som vet någon? Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 Februari , 2009 Hej Kalman och ni andra! Jag hade delvis fel. Jag har samtliga nummer dvs 1 - 35 utom nr 2. dvs sista numret var nummer 35. Uppgiften att redaktören injuknat och dött fick från någon när jag efterlyste nummer 36. Tidskrifterna vårdar jag väl och njuter dem tillsammans med en god whisky!!! Är det någon som vill sälja nummer 2 är jag intresserad att köpa det. Senast ändrad av CaptainH | 02 februari 2009 | 19:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rimmoe 0 Postad 2 Februari , 2009 Tidskriften Longitud var ett enmansarbete av redaktören Jan-Erik Carlstedt. När han gick bort, så dog Longitud samtidigt. Uppgiften om Carlsteds död har publicerats i bl.a. tidningen Segling, och det var flera år sen det skedde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Februari , 2009 Tack. Tänkte inte på att kolla där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser