Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
PCP-Roger

Isolations/skyddstrafo jordning?

Rekommendera Poster

Har skaffat en skydds/isolations-trafo som jag tänkt koppla innan batteriladdaren i båten.

Den har helt separata lindningar på prim. och sek. sidorna och ett mittutag på sekundären som är anslutet till jordstiften på utgången- så långt hänger jag med men vad jag kan se så är denna jord på sek.sidan även ansluten till primärsidans skyddsjord via höljet.

Detta innebär ju att jag får med landströmmens jord in i båten lika förbaskat.

Ska jag helt sonika koppla bort landströmmens jord från trafon eller hur ska jag göra???

Har försökt läsa lite andra trådar om detta men blir inte klokare på detta då disskusionerna tenderar att bli väldigt teoretiska och komplicerade och ofta svävar ut.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistansmät mellan jorden på primär och sekundärsidan för att vara säker. Är där kontakt så är ju hela meningen med skyddstransformatorn borta! Jag skulle nog inte ge mig på att ändra på den utan att prata med tillverkaren, Eller lämna tillbaks och köp en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Victron isolationstrafo finns det ett parkeringsläge för jorden så att prim och sekundär sida ligger åtskilda. MEN det är så att när du tex tar upp båten och lägger den för vinterförvaring ska man kunna koppla samman primär och sekundär jordningen för att få jord i dina uttag i båten och man måste då aktivt flytta jordningen från parkeringsläget till det läget då jordningarna ligger samman.

Tilläggas bör att jag har en separat jordplatta i vattnet.

Senast ändrad av oceanis | 01 februari 2009 | 08:41

Senast ändrad av oceanis | 01 februari 2009 | 09:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man sticka ut hakan och påstå ..du behöver inte jord i båten !!!!!!

Inte ens till dina uttag , kontrollera själv vilka kringutrustnar du kopplar in , hur många är jordade ??????  Många av våra ''grejer''  vi kopplar in är dubbelisolerade , med er tydligt på den formade stickproppen att jord stift sakans , och på dom som drar väldigt lite effekt så sitter det bara en KlassII stick propp ( den platta ) .

LandströmsJord ställer till i ditt läge , fimpa !!!!!!! :-)

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha läst i

rek.trådar och funderat lite på vad ni skriver så lutar det åt att jag bara fimpar jorden på sek.sidan och bara låter skyddsjorden på primärsidan vara kvar ansluten till trafons hölje.

Kommer att montera trafon väl skyddat under ett utrymme under dinetten.

Efter som trafon bara är på 800 VA så kommer den bara att driva batteriladdaren. VV-beredaren kör jag aldrig på landström.

Har även en jordfelsbrytare i systemet, några synpunkter på hur den ska ligga i systemet?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är inte batteriladdarens jord skild från minus ut? Jag kör bara  min varmvattenberedare på 230 V via trafon. Laddaren, värmefläkt  och övriga app. TV etc. direkt på land-230 volten för de är dubbelisolerade.

http://www.carroll-meynell.com/products-sitesafety-isolation.htm 

Jag har en sådan trafo men den har engelsk standard varför jag fick dela på skyddsjorden och byta uttagen. Finns att köpa i Sth klart prisvärd.

post-571-1394235769,0115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...