Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
jiha

Rekommendera bra laddare.

Rekommendera Poster

Någon som har tips på bra laddare till standard båtbatteri. Har tittat på Ctek 90 från claes olsson, bra eller måste man ha mer kräm? Vill kunna lämna batteriet med laddaren på under hela vintern (underhållsladdning) om det går och inte skadar.

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många bra. Anser att Mastervolts prylar är absolut bäst efter att testa många olika fabrikat. De kommer  inte alltid bäst i test men fungerar alltid!!!

Den bästa är den på 25A på tre kanaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera Ctek laddaren, har 2 st själv som jag är mycket nöjda med. En i båten och en i garaget. De har fått bra betyg i alla tester jag läst. Om du har stor batteribank och önskar ladda snabbare finns flera varianter, dock ej hos Clas O.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en CTEK XS 7000. Kanonladdare! Har den inte fast monterad utan har den till det jag behöver ladda vilket den sköter perfekt. Lite olika laddningslägen beroende på temperatur och skick/typ på batteri. Även ett läge för konstant strömuttag (7A) och underhållsladning om man vill ha den inkopplad för jämnan. Klart den bästa laddaren jag ägt!

Finns ju olika modeller men tycker allt du ska köra en CTEK som klarar det du önskar.

Senast ändrad av BMoon | 31 januari 2009 | 19:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju lite på vad man ska använda den till!
Vill man snabbt få kräm i batterierna när man får tillgång till landström så bör man ju ha något som ger lite A, men vill man bara ha något förunderhållsladdning klarar man sig med något mindre (och billigare)  tycker att C-tek laddaren med rätt effekt klarar det mesta och är den mest universella laddare jag testat.

De flesta lite dyrare laddare för fast installation klarar att underhållsladda batterierna och kan då stå anslutna hela vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt PB att inte testa lika-mot lika.

Biltema:s lilla mot Ctek: XS3600 vann väl Biltema på *Idiotsäker* och 50:- billigare eller i vart fall jämt lopp..

Den mer intressanta jämförelsen mellan Biltema:s 7-amperare (900:- ) och Ctek:s 7-amperare CS7000 (1400:- )  där valde dom att inte ens testa Biltema:s, så då *vann* självklart Ctek..

Är det bara jag som tycker att självklart att man borde tagit med även Biltema: 7-ampere-laddaren i testet..eller kan det ha varit så att den var för bra (det var ju Ctek:s *labb* som gjorde testet)..i vart fall blir jag misstänksam även om PB bedyrar motsatsen.

Senast ändrad av Gunnar_ | 02 februari 2009 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa det hade varit intressant att få se den jämnförelsen. Mitt batteri i dag är bara på 90ah och jag ska egentligen bara använda laddaren till att underhållsladda på vintern.

Så även om jag är expert på att köpa det största/dyraste - för man vet aldrig vad man behöver i framtiden :-) kanske man ska köpa efter behov den här gången, och då duger CTEK 90 från Classe mer än väl.

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Ctek Safir 90 duger mer-än-väl till underhållsladdning oavsett batteribanks-storlek, det är ingen dålig laddare på något vis, tvärtom.

Lite klen kanske för snabbladdning av större batterier men annars klart i toppskiktet för småladdare, så ett utmärkt val för ditt ändamål tycker jag.

Senast ändrad av Gunnar_ | 02 februari 2009 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liknande variant på biltemas 7amps laddare. dock är den från swedol men den ser lika dan ut och är förmodligen av samma fabrikat i grunden dvs Deca 1270.. Har även en C-tek och en champ laddare. Mindre prylar men används endast till båt och bil.. Deca laddaren håller ordning på dom tyngre maskinerna.. Den funkar riktigt bra iaf för mig, så jag vågar nog faktiskt rekomendera andra att köpa den. Har if bara ägt den i några månader men den har aldrig strulat. Och livat liv i nästan helt utdöda batterier som man trodde var sopslut. En prisvärd laddare med andra ord.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en C-tek och är mycket nöjd med den (kommer inte ihåg modell)

den laddar båt, bil och mc...

satsa på en sån! den jag har är anpassad för olika modeller av batterier.

ps jag tror att det är bättre att ladda ett par gånger men att man kopplar bort laddaren när den laddat fullt än att låta den ladda under en hel torrsäsong ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte uppmätt laddtid var det som var mest intressant faktiskt, kanske inte för att bara ha som underhållsladdning, tänker mest om man ligger med landström och vill tanka i fullt på kort tid, stod en del nytto om detta i testet. Skiljde mycket på olika laddare tyckte jag som man inte hade en aning om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft C-Tek laddare men gillar dom inte.......den jag hade var svårstartad, dvs den indikerade med lydioderna att den laddade, men laddade bara ibland, märktes på att den var helt kall, spänningen ut ca 12.4 volt men ingen ström, detta på ett batteri som var halvladdat. Man fick dutta med pluskabeln på batteriet så kunde laddningen starta. Jag föredrar laddare med visarinstrument så man har koll på laddströmmen.....

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...