Benjorb 0 Postad 30 Januari , 2009 Hej, Hur tar man reda på vad för utväxling jag har på mitt Alfa One Gen II 1995. Hört att detta skall stå under dekalerna på drevet men det går inte hitta pga övermålat ett antal gånger. Står det någon annan stans på drevet? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Januari , 2009 Är dekalen bortnött, vilken den oftast är så är säkraste sättet att öppna locket uppe på drevet och räkna kuggarna på de två dreven man ser där.. Är drev och motor original så kan detta ge en ledtråd oxå.. T.ex V8 har oftast 1.50, V6 kan ha både 1.65 och 1.84 och 4-cyl 1.98, fast detta är lite osäkert eftersom storleken på båten har betydelse för vilken utväxling man har också.. Det går också att snurra på ingående axeln och räkna varven på den och propelleraxeln och på det viset få fram utväxlingen. Men säkrast är som sagt att lyfta på locket. Det är enkelt. 4 bultar, men obs att det sitter en o-ring där som man bör montera en ny när man sätter tillbaka locket. Om det är båten i din sjöbod som du menar och den har en 5.7 liters V8 så är det med all säkerhet 1.50 utväxling.. I så fall är det 22 och 20 kuggar på dreven i överhuset. Senast ändrad av Micke_Se | 30 januari 2009 | 11:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 30 Januari , 2009 Tack, hur skall man räkna för att vet om det är en 1:50 utv? Det är orginal V8 Merc/drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Januari , 2009 Om du tänker snurra på axeln så går ingående axeln 1.5 varv medan propelleraxeln går 1 varv om det är 1.50... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 30 Januari , 2009 Jag tänkte mer på det du sa att räkna kuggarna under locket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Januari , 2009 OK: Jag ändrade mitt inlägg lite högre upp och la till det, men det är alltså 20 och 22 kugg för 1.50 och 24 och 24 för 1,65. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 30 Januari , 2009 Där skrev du detta förlåt att jag inte såg detta! Tack för hjälpen! Det är en 5,7L V8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Januari , 2009 Japp. Min gissning är att du absolut har 1.50.. Det är i stort sett standard med den motorn/drevet och storlek på båt, men det är alltid bra att förvissa sej om vad man har så klart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 30 Januari , 2009 Kanon detta! Tack ännu en gång! /JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 31 Januari , 2009 Är det någon man skall fråga,när det gäller motorer o drev så ät det mikke.han är alltid hygglig och hjälpsam.han kan allt.han hjälpte mej förra sommaren med råd och tips.ska jag ha något så är det honom jag anlitar. MVH Jonny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser