Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Mr_Cool

Optimax nackdelar?

Rekommendera Poster

Hej, 4-takt eller nya 2-takts motorer har varit ett ämne som delat upp många i två läger. Jag har själv en Honda BF 75 och är jätte nöjd med den. Men en Optimax är ca 20 000 billigare, och är det verkligen värt det. Så jag vänder mig till er som har Optimax motorer, vad har ni upplevt som negativt med dessa motorer. Man får ju t.ex färddator och möjlighet till varvtals justering till Optimaxen, vilket gör att man kan trolla med den.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Det skulle vara ljudnivån på låga varv. Yammaha vann ett test i båtnytt bland 115 hk motorer förra året, mercury optimax fick ett omdöme som bästa köp ( med priset som merit). testet kan ju vära vär tatt läsa. Beträffand färdator så är det nog extra utrustning, i varjefall för mindre motorer under 135 hk

MVH Magnus (optimax 90)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående färddator så kan man till optimax, alla stolekar/hästkrafter har smartcraft, köpa en plotter från Northstar och ett kit för smartkraft så får man all möjlig info såsom bränsleförbrukning, oljenivå, vattentemp, bränslenivå och när det är dax att lämna för service.

Tex en Northstar 550i kit = 4000 1500 = intre allt för dyrt.

OBS!! Jag är varken återförsäljare för Optimax eller Northstar.

Äger själv en Optimax och är helnöjd, har aldrig ägt en 4-takt så jag har inget att jämföra med. Därdmot gamla 2-takt flera stycken och där slår Optimax dom på varje punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...