Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
FireWolf

Sätta motor på kanot

Rekommendera Poster

Jag har en liten ide om att sätta en motor på en kanadensare. Man kan ju ha en sidohängs motor, men jag tycker inte att det vekar som den bästa iden. Kan man ha motorn längs bak på båten, eller blir den för baktung då. Det man annars skulle ha skulle vara ett hål i kanoten där man kan sticka ner motorn. Det vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Någon som har bra förslag eller något annat sätt att göra det på.

Skulle vilja prova på en vindsurfingbräda också, och då gör det ingenting ifall man gör sönder brädan.

Senast ändrad av FireWolf | 29 januari 2009 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtar du eller ????  Förvånad

Ja om du menar allvar så kika på det här...  http//se.youtube.com/watch?v=TTwSVCme-8

Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där såg ju ganska smart ut och verkade fungera bra också.

Annars kan man ju tänka sig ett lättare och ljudlösare alternativ med en elmotor. Och med en genomföring så kan man väl ha den mitt i båten om man vill.

Men jag kommer också att tänka på smala, smäckra båtar som de har på floder i sydostasien och sydamerika. De propellrarna brukar ha axlar som är mycket långa som antagligen stabiliserar båten horisotellt, trots höga hastigheter. Propellern är då ett par meter bakom aktern. Att ha propellern mitt under båten tror jag inte är något bra alternativ, alltså. Det finns elmotorer med extra långa axlar också. Och fjärrkontroll så att du kan sitta var sjutton som helst å styra.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan, såna ideéer får mig att vilja vara 14 år igen. När man satte motor på allt som flöt, rullade eller gled. Go for it,

EDIT: Måste tillägga: Det går att motorisera kanoter.

Jag vet.
Jag provade i unga år
Skäms
Det var inte stabilt, det var inte vackert men jävvlar sicken kung på sjön man var

Senast ändrad av KillerBoo | 30 januari 2009 | 02:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var i tonåren var jag väldigt inne på att fixa en motoriserad kanot. Mina tankar var då att ha motorn mitt bakom kanoten på nån uppsvetsad ställning fårn sidorna, någon vajerstyrning med spak som en styrpulpetare ungefär. För att inte allt skulle välta så var jag då inne på nån poton på var sida (som stödhjul ungefär). Fick dock inte försöka på föräldrarnas kanot och hade inte råd men en egen så rann ut i sanden och sen köpte jag en vanlig båt.

Men när ni nu tar upp det så är det klart något jag skulle kunna tänka mig att bygga idag. En gammal kanot o en akternsurra kan ju inte vara så dyrbara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det såg ju ut att går riktigt fort på youtubeklippet! Såg roligt ut och verkade funka bra också.

Det där med att ha en motor med lång axel kanske inte är helt fel. Men det blir nog ganska mycket jobb ifall man skall bygga någonting sånt.

Jag tror att det skulle gå ännu fortare ifall man skulle sätt motor på en vindsurfingbräda, men det är nog för ostabilt. Då får man antingen ha två vindsurfingbrädor med motorn mellan brädorna, eller en vindsurfingbräda med något slags stöd på sidorna.

Tror ni att det här funkar (bifogad bild), och hur fort kan det gå med en t.ex 5 hk motor?

post-10000854-1394235767,7261_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kul och om man vill även praktiska tankar. Jag hade en 50kg tung jolle på 70-talet som med 5 hästars Mariner gjorde ca 15 knop. Med rätt propeller och inte för tung last så kommer det att gå fort. Spännande med tanke på risken att ett kajak skrov nog kan skära omkull ganska lätt. Med 2 hästars blir det nog fin farkost för längre färder. D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det typ en liten pioneer?

Optimistjolle med motor skulle nog också gå fort! Haha

Men att ha en katamaran av två vindsurfingbrädor lär ju gå rätt fort va. De väger väl inte mer än 30 kg tillsammans. Det blir nog ganska stabilt också.

Problemer är bara att jag inte riktigt vet hur jag skall fästa plankorna på bindsurfingbrädorna utan att göra snönder den eller borra i dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var något Finskt av glasfiber på knappt tre meter. När det kommer till surfbrädor så funkar det såklart. Balkarna som håller samman brädorna måste dock upp en bit från vattnet. Enklare då att fästa motorn i en bräda och njuta farten i outfit från hastighetsskidåkning med dito pjäxor och bindningar. D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör på varianten på filmen fast med 2st elmotorer, en på var sida. Med lite överdimensionerade propellrar, ett par batterier som drivning/viktfördelning och en solcell för laddning har du ett kul semesterkitt!

Vi mötte ett medelålders par på semestern för massor med år sedan, dom var ute på en treveckors tripp i kanot utrustad med elmotor och segel,samt ett tält att bo i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi byggde en båt av en motorhuv till en Volvodroska, låter ryskt men det var alltså en stor Volvo som användes mycket till Taxi på 50-talet. Vi vände uppåner på huven som vi hittat på skroten och satte en akterspegel av plåt som vi tätade med Plasticpadding. Sen hade vi gjort iordning en motor från en gammal engelsk motorcykel som skulle ha propelleraxel genom aktern.

Tyvärr, eller kanske som tur var, sänktes båten (motorhuven) då den stals och paddlades ut på sjön av fyra ungdomsgangsters som var för tunga för den lilla båten.

Jag tror de överlevde.

Båten såg vi aldrig mer. Det var i Långsjön strax söder om Hudiksvall.

Men appropå motorn. Klart att man ska ha den på sidan av kanoten. Det vär den mest naturliga placeringen på en kanot. Blir den sidtung kan man ha tanken på andra sidan (eller batteriet). Att den skulle dra snett är inget problem. Det är ytterst marginellt och fixat med några grader motstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer ju inte direkt att kopa dyra elmotorer för att har till en kanot. Så kan man ta motorer från någonting annat, typ en billig starmotor till en bil, från skroten eller någonting. Måste man inte ha ganska mycket batteri för att driva en elmotor?

Motorerna skulle man kunna koppla ihop med varandra så att man får någon slags parallellstyrning.

Senast ändrad av FireWolf | 31 januari 2009 | 00:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en helt galen idé, men skulle säkert vara roligt att åka runt i en motorhuv.

Det är nog sant det du säger, den borde itne dra så mycket snett med tanke på hur lång kanoten är, och eftersom att den också är smal i aktern så sitter ju mototn trots allt nära mitten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag VILL ha motor på vindsurfingbräda för att kolla hur det funkar. Klurar fortfarande på ifall jag skall ha en eller två vindsurfingbrädor. Men i och med att de är så lätta så kanske det inte gör så stor skillnad på hastigheten.Det blir nog mycket stabilare med två.

Men om man bara lägger en planka mellan vindsurfingbrädorna så ligger de ju ändå en decimeter upp från vattnet, och man borde ju plana men dem och en 5 hk motor. Så då kommer de ju ändå inte i vattnet. Med tanke på vågorna så vill man kanske ha upp dem en bit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Surfingbrädor med motor ska nog fungera bra. Helst ska du nog ha indragen akterspegel mellan brädorna så du fördelar vikten. Men det hänger på hur tung du är och motorn tank.

Planing med en lätt person kan det nog bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med två brädor blir ytan så stor att det kommer behövas mycket last för att inte plana. För egen del tror jag att enkel bräda med segel kan vara en större utmaning. Kanot med liten motor är ju faktiskt en farkost att ha till nytta. En lätt motor på sidan behöver inte påverka lutningen under gång. Stabiliteten gynnas nog av att motorn hamnar långt fram i måttliga farter. D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hänga på en lätt motor på sidan av en kanot är inga problem.

På den tiden då jag var scoutledare paddlade jag canadensare ganska mycket. Skulle man hämta utrustning eller nån person var det ju bäst att padla själv. Jag brukade sätta mig midskepps och på styrbords sida så att canadensaren lutade kraftigt åt styrbord. Sen var det bara att ösat på så mycket man orkade. pga att canadesaren lutade gick den rakt fram fast jag hela tiden paddlade på styrbords sida.

Jag vägde väl då åtminstone 100 kg så e n lite motor på 5/10 KG  kompenserar man lätt genom att dra sig en aning åt motsatta sidan som motorn sitter på. skulle jag sätta en motor på en canadensare  så sklle jag välja en elmotor och batteri.

tommy

Senast ändrad av toaen | 31 januari 2009 | 13:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...