glasis 0 Postad 29 Januari , 2009 Hej alla båtpulare! Hade tänk att jag skulle försöka sy ett sittbrunnskapell. Har förstått att det inte är det lättaste, men jag litar på frugan. Så nu undrar jag om det är någon som vet ,var eller om det finns att hyra en industisymaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 29 Januari , 2009 Det behöver du ingen industrisymaskin till. Har själv sytt både kapell och dynor till båten med en vanlig symaskin. Började med att låna morsan Husqvarna 2000 (gammal goding) och senare så har jag köpt en Janome Easy Jeans (fick bra betyg i Praktiskt båtägande). Så det är bara att sy på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 Januari , 2009 Om du är medlem i Hinsholmens båtförening får du låna våran industrisymaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 29 Januari , 2009 Det hänger på nålen, inte så mycket på maskinen. det tunga är att hantera allt tyg. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Januari , 2009 Kanonlänk: http://www.frewi.se/HTML/SyKapellSjalv.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Januari , 2009 Köp en Husqvarna 2000 på någon loppis kör sen med jeansnål. Funkar kanonbra har två st och de klarar de mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 30 Januari , 2009 Äldre mekaniska husqvarna eller singermaskiner är starkare än de moderna hushållsmaskinerna. Kostar dessutom bara en bråkdel begagnade samt kräver ej trefas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Januari , 2009 Trefas Den symaskinen skulle jag vilja se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 31 Januari , 2009 De flesta industrisymaskiner har trefas från början, varsågod. http://www.blocket.se/vi/19866456.htm?ca=15_s&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Januari , 2009 Det var det jävligaste Vad i hela fridens namn sitter det för motor på den, och vad syr man med den? Istället för svetsfogar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 31 Januari , 2009 Jag har aldrig haft förmånen att äga en själv men det är en rackarns motor på dem och man kan sy rätt igenom fästdetaljer och liknande vilket faktiskt moderna symaskiner antagligen pajjar om man skulle försöka sig på. Många för hemmabruk är dock omgjorda till vanlig tvåfas vilket verkar fungera, jag antar att man måste ha tillräcklig säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 31 Januari , 2009 Det närmaste man kan komma industrisymaskin är Pfaff eller Benina från slutet av åttiotalet. Dessa maskiner hade maskineri uppbyggt av verktygsstål innanför plastskalen. Det enda man oroade sig för var om nålen höll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 1 Februari , 2009 En industrimaskin ska hålla för minst 8 timmars söm(ning?) varje dag många år och hanteras av stressiga sömmare/sömmerskor. Då funkar det inte med hobbymaskiner. Dessutom ser de extremt lättservade ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Februari , 2009 Lite off-topic. Jag har ju en gammal Husqvarna från 60-talet som är en såndär gammal hederlig mekanisk maskin och den tuggar sig igenom det mesta. En sådan kan jag verkligen rekomendera om man vill sy lite tyngre grejjer och dom kostar en spottstyver, Men jag har länge sneglat på en industrisymaskin och idag fick jag faktiskt köpt mig en. Omvandlad till tvåfas dock men stark är den ändå. 12 lager tyg tuggar den igenom snyggt. Vägde som ett halvt piano. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 1 Februari , 2009 Industrisymaskinerna är fantastiska. Klarar lätt flera lager markistyg då man vill vika in i kanter och skarvar. Köpte min på blocket för ett par år sedan och syr det mesta, både till båten och skyddskläder/overaller. För att inte tala om dotterns hästtäcken m.m. Dessa maskiner är i och för sig tunga men klara allt. Ingen motor som bara brummar då man belastar typ standardmaskiner eller sömmar som inte blir riktiga. Leta vidare efter begagnat, du blir jättenöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glasis 0 Postad 16 Februari , 2009 Hej och tack för alla tips,har hittat en huskvarna 2000 på blocket. Har testat lite att sy, det verkar att funcka. Ska börja med spayhooden snart. Återkommer om resultatet. mvh Glasis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser