Sobril 1 Postad 29 Januari , 2009 Ja precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Januari , 2009 Din förra tråd om teakdäck verkar du inte nöjd med, jag är ganska nyfiken på frågan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 29 Januari , 2009 Kan det vara att om det är samma färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 29 Januari , 2009 Hur långt är ett rep? Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 29 Januari , 2009 Du menar hur långt rep som behövs? Ja det ska ju göras en ordentlig knut bl.a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2009 Kan det inte va så att trådskaparen har en webbläsare eller kanske till och med en Mac och att den texten han skriver inte kommer med - kan det vara så? Om det är på det sättet, skicka din fråga via meddelandefunktionen i min sjöbod så kan jag lägga in den i ett inlägg. Inte roligt om man har en angelägen fråga om ett teakdäck som släppt och man inte har tekniska möjligheter att ställa frågan. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=253752 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Januari , 2009 Ja, han har aldeles säkert en webläsare. Själv har jag en Mac, och den funkar tydligen bra... Sorry, kunde inte låta bli Jag ser hans problem. Skumt att det kommer in både bilder och rubrik, men ingen text. Senast ändrad av cerber0s | 31 januari 2009 | 12:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2009 Det är ofta man inte kan låta bli. Det sägs ju att på sig själv känner man andra Jag tänkte ju skriva; Kan det inte va så att trådskaparen har en webbläsare som inte fungerar mot MG eller kanske till och med en Mac och att den texten han skriver inte kommer med. Jag har för mig att jag läst något sådant vid nått tillfälle. Av dömma av bilden har han en Mistres med ingutna teakribbor som tydligen har släppt. Vad kan man göra åt ett sånt problem? tycker det ser ut som någon form av lucka. Det borde väl gå att limma fast med sikaflex eller epoxi? tommy Senast ändrad av toaen | 31 januari 2009 | 14:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Januari , 2009 Ja, jag hade lagt en tunn matta av sikaflex och tryckt ner ribborna i. Kanske hade jag också skruvat om det behövts, det beror ju på om det bara är en lucka, om det är något man går på och hur tjocka ribborna är. När allt är torrt och sitter fast så är det bara att nåta som vanligt. Jag hade inte använt epoxy eftersom det inte flexar. Teaken rör sig ju rätt mycket beroende på luftfuktighet, temperatur och skrovets/däckets rörelser och sitter ribborna bergfast i epoxy så finns det risk för sprickbildningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 2 Februari , 2009 Här är inlägget som det borde sett ut: Teakdäck. Har en Mistress 32 från 1970. Däcket består av infällda teakribbor i u-formad plast. Teakribborna har till stor del \rest\ sig. Vem kan hjälpa mig med detta arbete, företag eller privat. Krister Olsson Maila Krister Olsson för kontaktuppgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2009 Ett företag som kan fixa ett sådant jobb är http://matssnickare.se/ Företget ligger på Tjörn. Å andra sida så fixar nog de flesta reparationsvarv på fritidsbåtsidan ett sånt uppdrag. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Solvigg-21 0 Postad 3 Augusti , 2009 Hejsan, hur har det gått för er med däcken? Vi är spekulanter på en Mistress med samma problem och är intresserade av vad man kan göra åt det, och vad det kostar. Berätta! Vårt båtköp står och faller med däcksfrågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Augusti , 2009 Om det var min båt skulle jag bryta bort de dåliga ribborna, rensa spåren och sedan lägga nya i epoxy. Förmodligen ett ganska meckigt jobb med mycket mallning och en del material, men inte omöjligt om man är händig. Skall man leja bort jobbet ramlar lätt tyusenlapparna iväg, räkna enkelt överslag att om det är en veckas arbete x säg en femhundring i timmen inklusive material så är det en kostnad på 20 000 kr. Bara för att få en uppfattning om vilka pengar vi pratar om alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Solvigg-21 0 Postad 3 Augusti , 2009 Tack för svar. Jag fick höra att det finns risk att ribborna släpper pga av att träet rör sig, även om det är relativt nytt. Fick ett tips att använda Flexiteek, antingen byta ut teakribborna mot ribbor i Flexiteek eller lägga ett helt nytt däck i Flexiteek. Har ni någon erfarenhet av detta? Om jag förstår saken rätt bör inte Flexiteek röra sig på samma sätt som teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Augusti , 2009 Flexiteek är ju plast, så det rör sig inte på samma sätt. Personligen tycker jag att det då måste vara bättre att spackla igen hela skiten och måla däcket, eftersom Flexiteek inte riktigt ser ut som trä, utan mer som plast som ska se ut som trä - vilket det ju också är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser