Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst Klas

Termostatbyte VP AQ131A - färskvattenkylt

Rekommendera Poster

Gäst Klas

Finns det något enkelt sätt att byta ut termostaten på ovanstående motor. Misstänker att min termostat bör bytas ut, men kan inte hitta den på motorn. Enligt sprängskiss borde den sitta efter mellan expansionskärlet och motorn, ett till synes omöjligt ställe att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst VolvoMan

Hej! Termostaten sitter strax bakom värmeväxlaren, exakt mellan insugsserien till förgasarna och värmeväxlaren. Termostaten är täckt med en aluminiumkåpa, som går från cylinderlocket till värmeväxlarens baksida. Denna aluminiumkåpa kallas för termostathus, och är fast med 2 10mm bultar i cylinderlocket, och 2st 10mm bultar i värmeväxlaren. När du tar bort termostathuset ligger termostaten mellan termostathuset och cylinderlocket. Du byter säkert termostat p.ga. att termometaren visar ca 4-5mm från mätarens röda område vid körning? Om saken är så, är du inte ensam, detta är ett typfel på alla AQ131/151/171 och SP230, SP250 och SP251 motorer. Detta fel beror INTE på metaren eller termostaten, utom på de att volvo har i tiderna valt en temperaturgivare med fel motstånd till motorn, och därför visar metaren fel. Har 3 kompisar som har en av dessa motorer (själv har jag AQ171) och alla har samma fel. Själv mätte jag min motors temperatur med digital termometare, och då motorns egna mätare visade 3/4 visade digitalmetaren 75ºc. Och vid normal körning visar digitalmetaren aningen över 80ºc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej I inlägget ovan från sommaren 2004 skriver Volvoman intressanta saker om temperaturgivarfel som jag gärna skulle vilja följa upp. Jag har en AQ151C (1992) med ny termostat. Temperaturmätaren ligger och pendlar på en temperatur mellan 89 grader upp till 95 grader.!! För varmt känns det som eller ?? När man drar på gasen så kan man ganska tydligt se på temperaturmätaren att termostaten öppnar sig vid 95 grader !!!, tempen sjunker då något ner till ca 90 grader, därefter ligger den och pendlar mellan 90 och 95 grader. Jag har fått synpunkter om att temperaturen är för hög, men kan det vara så som Volvoman säger i sitt inlägg att givaren till temptarurmätaren uppmäter en högre temperatur. Vid vilken temp skall termostaten öppna sig? Var sitter giveraren till tempmätaren ? Hur mäter man temperaruren med annn temp ? Är tacksam för alla svar och synpunter om detta ämne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi går tillbaks till saken från sommaren 2004... Kanske man inte kan kalla höga temperaturer ett typfel, utan närmare tror jag att ingenjörerna på Volvo i tiderna har satt en kombination av mätare givare, som vid normal gång visar en synnerligen hög temperatur, FÖR ATT UNDVIKA överhettnings-skador, alltså mao. att människor är försiktigare, när temp. mätaren konstant visar synnerligen hög temp. Men om temperaturen pendlar mellan 89-95ºc, så har du nog annat fel än givaren, möjligtvis igensatt värmeväxlare, eller snarare värmeväxlarpatron,alltså koppardelen INNE i värmeväxlaren. Nämligen min motor håller precis samma temp. oberoende på belastning, bara den är varmkörd, kanske 1ºc varierar den, men inte mera. Om du vill mäta temp:en på motorn med egen mätare, ska du ta en, var givaren har en diameter på högst 6mm, sen behöver du vaselin, eller motsvarande värmeledande halvfast material. Sök upp ett hål under insugsserien i topplocket, som har diametern 6mm (borde finnas ett i mitten, åtm. har AQ171 (16v) ett sånt), i hålet (det borde ha gängor) sätter du lite vaselin, och sen in med temp. givaren. Sedan varmkör du bara motorn. Detta ger inte exakta värmen på kylvattnet, men nära nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög temp kan också betyda att tändningen står fel!! Jag tyckte att min 151B låg onödigt högt på tempmätaren, jag ringde volvo och de sa att den skall ligga några mm från det röda. Han pratade att det hade något med att mätaren mätte i farenheit och inte i celsius. Har kört sedan dess fullt ös och har inte varit några problem! Göthe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en för hög tändinställning kan även orsaka onormalt hög motortemp, speciellt vid hög belastning. OHV (B20, B30mm)volvomotorer är mycket noggranna om täninställningen, men OHC (B230 osv) borde inte vara lika kräsna om sig. Min förra AQ130D hade jag täninställningen på 28,5ºFÖD @ 2000rpm, om jag ställde tändningen på 29ºFÖD började motorn gå varm vid fullt gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst StefanX

O tack för all denna informationen, Några frågor till: Vad är ideal arbetstemperatur och var ligger den kritiska temperaturpunkter. Jag skall försöka mäta tempen såsom du beskvrev Volvoman, om jag inte hittar hålet, kan jag istället tempmäta vattnet i värmeväxlaren då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen för aq131, aq151 och aq171 ska termostaten börja öppna vid 82 grader C (180F) och vara fullt öppen vid 92 grader C (192F).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...