Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Nitro

Båtmässan i Gbg 2009 bra eller dålig?

Rekommendera Poster

Riktigt usel mässa. Fanns inget att ha. Allt jag var ute efter var antingen inte till salu eller så var det hutlöst dyrt. Helt ärligt varför står tillverkare där utan möjlighet att sälja??? Var ute efter en trailer, då blev jag hänvisad till någon återförsäljare med ett mässpris som jag bräcka i nattsömnen när som helst. Alla som var där Thule, TK och Bålstad var ju skämt! Samma gäller båttillbehören.

Nåväl fick med mig en omgång bergskilar (de på wire). Tänkte testa om de är något att ha. Någon som testat?

/K

Senast ändrad av Sturgeon | 06 februari 2009 | 23:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De funkar kanonbra, haft dem i 2 sommrarCool

mvh suzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket besviken på mässan, kan det bero på att man bor i en stad full av båttillbehörsbutiker och marinor som man ofta besöker, och därmed redan har sett allt?

Eller var den sämre i år? Kul att träffa några medlemmar på MG i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Till båtmässan går jag varje år, och det då på en vardag. För då slipper man den mesta trängseln! Men som flertalet hittills har sagt så var årets mässa en nästintill total flopp. Men som alltid så var väskan full med brochyrer och mest imponerad av brochyrer blev jag av Princess Yachts, det är ju för 17 en hel bok med hårda och fina pärmar. Den måste ha kostat multum den boken, kan iofs förklara priset de har på sina båtar, men när de ger bort en bok för flera hundra spänn...

Dock så tycker jag att båtmässan speglar världsmarknaden dåligt! Som alltid är det väldigt skralt på segelbåtar och tillbehör till dessa. Och om man ser mot bilmarknaden så har ju väldigt många stora bolag nästintill gått i konkurs för att de inte i tid har kunnat möta marknadens behov med miljövänliga motorer, hybrider, eldrivning etc. Det verkar som om om båtvärlden överlag barkar klart och tydligt åt det hållet också. På mässan totalt fanns det endast 2½ tillverkare av elmotorer, en av dessa fanns i Watskis värdelösa monter. Nu fanns det iofs bland motorerna en del små elsnurror för fiskare i lugna vattendrag, men de drunknade bland alla sina gigantiska kusiner.

Det fanns en firma där som presenterade lite mer exklusivare båtar, dock endast i brochyrform, han stod typ lite bortglömd mot en vägg på ett ställe som få gick förbi. Jag frågade honom om han representerar eller känner till vem som gör det - Fountain - Och han svarade mycket snorkigt att de är för små på marknaden för att utgöra en grund för försäljning... Huh, va.................!!!??? hmmm I Sverige kanske ja, men hur fan kan man ens säga nåt sånt? Klart och tydligt så gick denne uppklädde snobb helt och hållet på kläderna, så när jag kommer fram till honom i mina rena och snygga kläder, dock ingen kostym, så drar han slutsatsen att där i hans showroom för Rolls-Royce är jag bara för att flukta och störa hans värdefulla tid. Att en sådan som jag skulle ha råd att köpa en båt för knappt 10 mille existerar inte ens i hans snäva bildvärld! Det är otroligt att sådana människor ens får lov att presentera sig på mässan för de alster de har att visa, sälja och bjuda ut i sina respektive lokaler.

Men det är väl så överlag - Människan är snorkig, korttänkt, osmart, tråkig och dum. Det ser man ju som sagt tidigare bara på alla de barn som tror att en båt är en lekstuga, det är en jäkla tur att de är så små och inte kan läsa, för då hade de ju förstått de skyltar som står på vissa platser att här får man inte sitta, ratten får ej snurras på etc.

Mitt betyg på mässan är nog att hit kommer det nog att dröja innan jag kommer igen! Om det inte är så att jag har tråkigt och vill spilla lite värdelös tid!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Hehe, det finns kanske en bok de skulle ha läst.

Säljbibeln av Rolf Laurelli

Hur du säljer massvis på mässan
• Steg för steg tips för hur du lyckas på mässan utan att det kostar skjortan
• Hur du placerar din monter så att du syns
• 7 saker du ska tänka på innan mässan
• 5 saker du ska göra på dag ett på mässan
• 7 saker du ska göra mot konkurrenterna på mässan
• 10 vanliga fel på mässan. Vilka gör du och dina kollegor?

Kanske den hade givit ett bättre resultat eller betyg. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Toaen för dunket från en feskebåt.

Äntligen har jag fått upp och kunnat lyssna på LL667. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl ta dej nordöver en bit å lysna på Astas motor i verkligheten. Jag är inte själv med i Tôllar ô Seiel men jag vet att dom, åtminstone tror, samlas i Sippans bu på Lördagar.

Konstigt nog är föreningen så mordern att de har en egen hemsida http://www.tollaroseiel.se

och tom ett eget forum http://bugangen.forum24.se/

Sommartid går LL 667 ASTA Smögenrunt-turer varje dag (åtminstone står det så på deras hemsida), för den som vill lyssna på dunket från en gammal feskebåt under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mässan tyckte jag inte skiljde SÅ mycket mot tidigare år vad gäller prylar. Men det fanns ju andra skillnader:

Säljarna. Antingen var de påflugna som sjutton, främst på TV-shopavdelningen där det var glasögonrengörare och skoputsare. Hmmm, var inte detta en båtmässa....?  Eller också var de fullständigt ointresserade, och då menar jag också fullständigt ointresserade, snorkiga och okunniga. Satt mest dessutom bakom sin laptop och spelade spel, surfade på nätet eller tittade på TV. Var är de trevliga, kunniga och lagom pratiga säljarna ?

Jo, jag hittade faktiskt en vid Skorgenes båtar. Men i Watskis monter var det som att prata med en programmerad vägg. Hörde han inte att jag ville KÖPA ett Genius ankarspel, ville ha ett bra mässpris och slå till på stört ?  Efter en lång stund när jag i princip fått be honom hålla tyst och lyssna kom det enkla svaret:  Nope, vi säljer inget sådant här på mässan. Men tala med våra ÅF. Jo, men här på mässan finns inte ankarspelet hos era ÅF, de säljer hellre andra. Men ni har ju ett som står i hyllan där, kan man inte få bra mässpris på ett sådant. Nej, vi ger inga mässpris - du får prata med någon ÅF där du bor. Jo, men jag HAR ingen Watski-ÅF inom 10 mils radie hemifrån, och nu är jag HÄR och vill köpa ett sådant. Nope, vi säljer inte på postorder - du får tala med någon av våra ÅF. Det gjorde jag. Och köpte istället ett helt annat ankarspel.

Eftersom det var Watski var jag inte förvånad. Men generellt var det förbluffande många säljare som satt bakom sina laptopdatorer, till synes helt avskurna från omgivningen. I en monter såg jag även vad just det gänget hade på skärmen - slalom via TV-sticka. Det känns ju som en sund inställning till sitt jobb - att sitta som officiell representant för ett större företag och öppet skita i kunderna och glo på slalom istället. På betald arbetstid, och till allmän beskådan.

Samma sak vid Forbina 40 och en del andra båtar som vi faktiskt inte är helt ointresserade av. Såg man till någon säljare så var de puts väck nästa gång. Eller satt bakom sin laptop, helt ointresserad av ev. kunder. Kanske de redan var uppsagda ?

En annan sak vi letade efter var ett par LED-armaturer för akterdäcket. Kraven var ljus nedåt eller i alla fall varmvitt ljus (<3500K). Men maken till dåligt pålästa och dryga säljare får man leta efter. KG-knutsson: Ja, de där nya lysdioderna kanske kommer om det blir någon efterfrågan. Jo, men JAG frågar ju efter dem, gör inte andra det också ?  Nja, det är först när de stora båtvarven vill ha dem som det kommer. Varmvitt sa du ?  Hmmm.....vi har dem ju i vitt här  och det är väldigt bra ljus. Nya förresten, redan för 5-6 år sedan var jag på elektronikmässa där en av montrarna lystes upp enbart av spotlights med varmvita LED.

Samma sak om LED på flera andra ställen. Bara för att de inte hade det utställt så var det bara skräp eller fanns inte. Budskapet var helt enkelt att jag inte fattat mitt eget bästa. Intressant dock att Biltema (av alla ställen) hade riktigt snygga och varmvita LED-armaturer med bra ljus till lågt pris (tyvärr dock inte passande vårt akterdäck). Drygnissarna på båttillbehörsbutikerna får passa sig och åtminstone gå en kurs....

Hjertmans var dock som vanligt en positiv erfarenhet.

Senast ändrad av IngemarE | 08 februari 2009 | 14:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att det var ovanligt lite folk idag på mässan för att vara söndag, nästan inga köer. På 20 meter träffade vi tre olika säljare som ville putsa glasögon, helt otroligt, är det inte båtmässa? Kanske är det sådan jeppar som har sitt bord stående där jämnt eftersom de finns på alla mässor.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var Göteborgs båtmässa över för i år. Jag delar de flestas inställning till årets mässa, dvs att denna inte var någon hitt. Vad beträffar inköpen så blev det inga belysningar utan endast lite fiskeprylar. Hoppas de nu bara att de till våren kan blötläggas.

De mest positiva med mässan var ändå mg:s monter och att nu börjar sjösättningsnedräkningen. må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där i måndags och kan väl också instämma med övriga..
Kommer nog att hålla mig till Stockholmsmässan även i fortsättningen.
Köpte lite fiskeprylar och kollade runt på styrpulpetsbåtar i olika former. Buster är nog den som ligger bäst till hos mig i alla fall.. men jag fattar inte hur de har tänkt i X modellens baksäte. Man har ju ingenstans att göra av lite större grejer.. Normalt sett så brukar det ju vara ett stort utrymme under det bakre sätet men i X:n så är det 3 mindre lådor som man bara får ner lite krimkrams i.
Kommer ju få hela båten full med prylar bara för att man inte får ner något i dessa små lådor... Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har jag också besökt mässan idag. Summering: måååååånga motorbåtar och bara några få segelbåtar. Ser fördelningen ut så på havet också? Dessutom segelbåtar från det dyrare segmentet. Borde det inte finnas en efterfrågan på nya segelbåtar i 400-500´ -kronorsklassen? Kändes som att segelbåtarna på mäsan kostar runt 1 mille. Tillbehör är kul men några direkt mässpriser på de saker som jag ute efter var det dock inte. Ja ja, nu suger det än mer i sjösättningenstarmen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man vara ärlig så jämför du bara segelbåtar med köl, det var en hel del segeljollar också. Då blir mängden seglebåtar mer jämbördig.

Tycker faktiskt mässan var lika (bra eller dålig) som vanligt. Färre segelbåtar med köl än förra året men ungefär lika som åren innan. Så det är inget att gnälla över. Göteborgsmässan är inte större än så här och har inte varit de senaste 10 åren (undantaget i fjol med mer kölbåtar).

Humbug säljarna var lika mång och man kände faktiskt igen dom med sitt snack som man hörde förra året. Köpte föresten en salami som var kanongod till en kall pilsner.

Hjertmans, Sea sea och Viking hade samma montrar som förut.. (handlade lite där också)

Den stora skillnaden i år tycker jag var, som någon tidigare skrev, att personalen i montrarna (kan inte kalla dem säljare utan att förolämpa en hel yrkes-kår) var totalt ointresserad av besökarna på mässan. Intressantare att pilla med laptopen eller snacka med sina kompisar.

Det viktigaste med Båtmässan i Göteborg är att då börjar båtsäsongen... Nu börjar det bli aktivitet under pressar och i hallarna och snart är det sjösättning. (1 april är bokat) Glad

Senast ändrad av PrimeX | 08 februari 2009 | 22:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer. Tas jollarna med blir det lite jämnare men långt ifrån jämnt. Hur ser fördelningen ut på havet mellan segel/motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknade också fler segelbåtar men det är dyrare att ställa ut en segelbåt än en styrpulpetare så det speglar nog detta.

Men det har varit mycket gnäll på utbudet på mässan men den är lika stor som vanligt med undantaget det senaste året då det var mer segelbåtar. Sen kostar nog båtarna mer mot 2 miljoner inte 1...

Men jag saknar också instegsbåtar, dagseglare mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju kunderna som bestämmer och tyvärr finns det inget intresse eller marknad för billiga båtar. Var själv tidigare agent för en polsktillverkad daycruiser på 7,5 meter med midkabin och 4 kojplatser och med en VP D5, fullt utrustat pentry, toalett, värmare, varmvatten etc. Priset på detta ekipage var omkring 700 tusen. Men på grund av svikande marknad lades tillverkningen av båten ner 2007. Samma sak för en kollega i segelbåtsbranschen som hade en 25 fots båt med i stort sätt samma utrustning och till ett otroligt fördelaktigt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...