Benjorb 0 Postad 29 Januari , 2009 Hej, Jag har ett problem med mitt Alfa one gen II när jag ligger å kör på låga varv å svänger styrbord, då hörs ett tickande/skrapande ljud från drevet/motorn. Undrar om det är drevaxel knuten som börjar kärva. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2009 Är det bara när du svänger styrbord? Hur som helst så är detta mycket vanligt. Det är vanligtvis knutkorsen som tickar eller klapprar när man svänger. Skrapande ljud kan däremot tyda på stödlagret. Bägge är lätt att kolla om du har drevet loss. Känn på stödlagret längst in i bälgen. Ska gå lätt utan hack eller konstigheter. Och så känn på knutkorsen. Det vanligaste är att de glappar axiellt och då får man missljud när man svänger.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 29 Januari , 2009 Ja det är bara när jag svänger styrbord. Ljudet är mer som du skriver klapprar, inte skrapande, för en båt meckare sa att det kunde vara stödlagret och då var man tvungen att ta ut motorn för att komma åt från insidan?? Om man känner menar du på stödlagret så skall det snurra lätt utan att glappa och knutkorset skall inte glappa ut å in menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 29 Januari , 2009 Hej, Precis så menar han. Byta stödlagret gör du utan att ta ur motorn. Finns speciella vektyg för detta, borde en båtmekaniker ha!!!! Finns annars att köpa på http://www.drev.se/ lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 29 Januari , 2009 Tack för svaret! Meckarna vill väl att man lämnar bort jobbet kanske? Om det bara är knutkorset är det dyrt å svårt att byta? Vad är troligast av de två alternativet. /JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2009 Verkar konstigt att en mek säger att motorn måste ur.. Verktyget här ovan löser det och det finns andra sätt oxå och man behöver inte ens ta bort bälgarna om man vet vad man gör.. Fast är bälgarna dåliga så är det bra läge att byta även dessa, men det är en annan historia.. Knutkorsen är bara att känna på åt alla håll så kommer du med all säkerhet att känna ett glapp. Behövs väldigt lite för att det ska låta när man svänger eller tiltar upp drevet.. Har du sen knutkors med orange tätning vid lagerskålarna så kan du vara relativt säker på att dom är glappa. Det var nämligen ett problem ifrån fabrik med glapp i dessa upp till runt årsmodell -96 om jag inte minns fel... Ska du byta knutkors så passa samtidigt på att byta packboxen på ingående axeln i drevet. Man måste i princip ändå ta loss den och den är nästan alltid dålig... Ett tips bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2009 Nja, svårt och svårt... Man måste alltså ta ur axeln ur drevet eftersom det bakre korset inte går att få ur med axeln på plats.. Kronmuttern sitter ivägen.. Sen lossar man muttern som håller drevet på ingående axeln, lagren packboxhållaren och kronmuttern och tar bort det. Då har man axeln lös och då är lätt att spänna upp för pressning.. Knutkorsen är alltså pressade på samma sätt som på en bil om det ger nån ledtråd.. Kan vara lite lurigt om man inte är hundra på vad man gör... Har du klapprande ljud är det till 99% (om inte mer) knutkorsen.. En verkstadsbok rekommenderas om du inte redan har.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 29 Januari , 2009 Tack för all info, då är det bara att sätta igång när det blir lite varmare ut! Är det något mer Ni tycker att man skall passa på att ta tag i när man ändå har av grejorna så får Ni gärna säga till. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 8 Juli , 2011 Hakar på en gammal tråd om knutkors... Vad är ett rimligt pris att betala för denna service? Jag har fått ett pris på 3-4 timmar material. Med andra ord ~3500 1400:- Kollar jag på Drev.se så listar dom 1450:- för knutkorsbyte. Fast det kanske inte inkluderar demontering och montering av drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 19 Juli , 2011 Nu har jag läst lite mer om dessa knutkors... Om jag fattat det rätt är det ganska vanligt med lite klapprande när man svänger. Har någon nått tips om hur jag skall avgöra om det är dags för att plocka upp henne och få det bytt nu eller om det kan vänta 2 månader? Säkert omöjligt att svara på... haha. Låter endast vid rejält rattutslag, inget annars. Stödlagret är bytt i maj. Kommer knutkorsen bli så dåliga att det låter vid kurs rakt fram innan det finns risk att man spränger något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbrorbarbro 0 Postad 20 Juli , 2011 mina drev låter också spännande, tickar vid upptrimmat eller sväng, samt det ena skorrar, de är från -96, hur lång livslängd kan man räkna med i snitt alpha one gen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 20 Juli , 2011 Själv har jag ett alpha från 1980 som snurrar fint. Har dock bytt dreven i underhuset men annars inga problem. M.a.o svårt att sätta ett bäst före datum Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 1 Augusti , 2011 Jag har precis haft båten inlämnad för byte av knutkorsen eftersom det tickade/klamprade vid kraftigt rattutslag. Jag läste i någon annan tråd här att det var till 99% knutkorsen som börjat glappa när man börjar få dessa ljud. Nu till det konstiga... direkt efter jag sjösatt båten var ljuden helt borta även vid fullt rattutslag. Frid och fröjd så långt. Men nu efter att ha kört båten i 30-40 min har ljuden kommit tillbaka. Dessutom tycker jag dom verkar högre än tidigare. Vad kan det vara som är fel? Knutkorsen kan ju inte glappa efter 30 min. Stödlagret är bytt i maj och kontrollerades även nu vid knutkorsbytet. Inget fel på dessa två saker alltså. Vad mer kan det vara som orsakar dessa ljud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 3 Augusti , 2011 Ingen som har en aning om vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbrorbarbro 0 Postad 4 Augusti , 2011 antingen fabrikationsfel på det nya korsen, eller så är dom inte bytta kanske bara infettade? lämna in båten igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 4 Augusti , 2011 Fick iofs med dom gamla knutkorsen. Grejen var att reparatören sa att han knappt kände något glapp i dom och att det brukar vara mycket värre när man byter knutkorsen. Det tyder ju på att det är något annat som orsakar ljuden. Rattutslag, trimvinkel och motorvarv påverkar uppkomsten av ljudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Augusti , 2011 Kanske splinsen som är slitna i axel och ryckutjämnare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 5 Augusti , 2011 Ryckutjämnaren har jag för mig att mekanikern sa att det kunde vara om problemet kvarstod trots nya knutkors. Men när jag läst trådar om ryckutjämnare här på Maringuiden verkar symtomen vara annorlunda mot det jag har på min båt. Jag har börjat funderat om det är något som vibrerar upp och åstakommer oljudet och vibrationerna. Faktym är att det var knäpptyst direkt när jag fick tillbaka båten men efter efter ett tag kom ljuden och vibrationerna tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 2 Januari , 2012 Så var knuntkorsen kontrollerade. Inget fel på dom eller monteringen. Så för att summera det hela. Nya knutkors, nytt stödlager. Inga missljud alls direkt efter sjösättningen. Dock vid andra turen kom det tickande/knackande ljudet tillbaka. Det påverkas av varvtal och rattutslag. Ryckdämparen är det inte... är det någon som har nått annat förslag?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser