Paulallen 0 Postad 28 Januari , 2009 Någon bra segeltidning ni kan rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 28 Januari , 2009 Det finns massor av information på nätet om man söker. Ett par boktips kan jag komma med http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=95615 och Claes Bernes: Segelfartygens tid Bernes har gått från kyrkböcker till loggböcker, skeppsmönsterrullor, krigsrättprotokoll och rapporter från sjöexpeditioner. Striderna till sjöss och de stora slagen belyses ofta genom enskilda människors hemska och gripande öden. Mycket faktakunskaper berikar boken: om fartygstyper, organisation, löner och arbetsuppgifter, flottans och varvets försörjning. Över tusen ekar går åt för att bygga ett enda linjeskepp. Spisordningen från 1782 anger 4 cl brännvin till frukost alla veckans dagar. Spänning och dramatik Bernes bok får förhöjd spänning och dramatik genom att vi får följa släkters vardag genom århundradena. Det rika bildmaterialet bidrar till bokens höga värde. År 1825 låg flottans segelfartyg murknande i Karlskrona. Chefen för örlogsflottan kom då på den lysande idén att sälja en fregatt och ett linjeskepp till spekulanter i Latinamerika. Fartygen förkläddes till handelsfartyg, men bemannades med örlogsflottans officerare och manskap. Det blev en vidrig resa. I mitten av 1800-talet, när segelfartygen definitivt var på väg ut ur örlogsflottan, utgjorde matroserna - enligt ekipagemästaren i Karlskrona - till en stor del av invalider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonnywid 0 Postad 29 Januari , 2009 Praktiskt båtägande är en kanon tidning för både motor och seglebåts folk. Segling är en kul segel tidning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 29 Januari , 2009 Jag botaniserar gärna i Pressbyråns tidningsställ och läser Yachting Monthly, Practical Boat Owner, Cruising World, Sailing Today etc... Testa någon av dem som omväxling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 29 Januari , 2009 Jag envisas med att köpa Segling, men undrar egentligen varför. Den blir faktiskt bara sämre och sämre känns det som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peddan11 1 Postad 29 Januari , 2009 Praktiskt båtägande Peddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 29 Januari , 2009 Praktiskt båtägande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2009 Praktiskt båtägande. Tidningen Segling är lika intressant som telefonkatalogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Januari , 2009 Praktiskt båtägande. Eftersom jag inte är så intresserad av marknadsföring kamouflerad som tester av nya båtar jag inte har råd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 29 Januari , 2009 Jag läser telefonkatalogen. D. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2009 Jobbig bok väl? För många inblandade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobban 0 Postad 29 Januari , 2009 Jag går in på yvonnessytjanst.se och tittar på alla länkar dom har!! En väldigt bra ide!! bobban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 29 Januari , 2009 yachting world, yachting today, practical boatowner samt båtnytt. de engelska tidninngarna är oftast bättre och mer uppdaterade än de svenska. de svenska är förövrigt en nästan exakt kopia av de brittiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2009 Fast egentligen, de bästa tipsen får man här av er alla, även om det ibland är tok också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 29 Januari , 2009 Oh jisses, hur mycke ville du låna sa du? /Slitadmin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2009 Åja slit-adm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 29 Januari , 2009 Kommentar till PBÄ: Själv slutade jag köpa den för ett par år sedan, tyckte att tipsen började bli för avancerade - typ bygg om din gamla dator till en båtdator genom att slakta den helt, byta ut hårddisken mot ett flashminne, byta operativsystem osv - eller för simpla - typ hur man bygger ytterligare en variant på en mockafjong som man kan smörja likrännan med genom att hissa den uppåner ett antal gånger i diverse linor (vilka är dessa människor som håller på och smörjer likrännorna mitt under säsongen hela tiden?!!) samt att det började bli mer en inredningstidning än en båttidning, visserligen båtinredning, men ändå... Nätack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2009 Läser själv PBÄ då och då, men kan hålla med dig Peter. Fast egentligen skulle det nog räcka med en enda årgång av vilken tidning som helst, tolv nummer från jan till dec. Allt står där och mals om och om igen. Lite ny teknik kanske, men allt annat känns igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 30 Januari , 2009 Ha, klockrent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 30 Januari , 2009 Jag är en snål fan, lägger pengarna på båtprylar och musikutrustning. Går därför på bibblan och läser På Kryss och Båtnytt. Tycker bägge de tidningarna har vissa artiklar som är verkligt bra, båttesterna är kanske så där, men resmålsbeskrivningar och foto är mycket fina. Jag höll nästan på att bli frilansare på Segling, men Joakim tyckte jag svor för mycket i det kåseri jag skickade. Skrev i stället en totalt intetsägande liten grej om en tom vinterhamn, den tog han in. Säger en del om tidningen. Det jag skrev först var roligt och 1000 gr bättre. men det gillades inte som sagt. I Segling tror jag inget annat än exakt deplacement, segelytor, vattenlinjelängd osv få nämnas. Tråkigt nu när båtarna ser så lika ut. Jag tror Segling skulle lyfta av mer bryggljugande, som i verkliga livet. De har ju nån som skriver om en skåning som kallas Ljuset som åker för motor i sin Vega. Ofta blir han bogserad tror jag... Det är bra tycker jag, mer sånt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
novali 0 Postad 30 Januari , 2009 Jag tycker att tidningarna Båtnytt och Segling båda känns trötta och ganska intetsägande i dagsläget. Det kändes också så när jag var på en paneldiskussion i höstas där chefredaktörerna fick redogöra för hur dom ser på framtiden för deras tidningar. Inga visioner eller några större utsvävningar. En rolig kommentar var från chefredaktören för Båtnytt. När han fick svara på hur han såg på framtiden så trodde han att om tio år så skulle bloggkulturen vara död och man skulle uppskatta den sanna journalistiken igen. Det säger väl ganska mycket om Båtnytt och vart han vill att den skall ta vägen. Jag saknar en affärstidning för fritidsbåtlivet. En DI för båtlivet. Var hittar ni sådan information? I övrigt konsumerar jag Praktiskt Båtägande (finns en del tips at ta til sig som båtägare), Maringuiden.se, och hamnen.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 30 Januari , 2009 Arkivdykarens grejer i BN är bra! Testerna i det oändliga av fula styrpulpetare och utombordare är väl bra de med, för dem som gillar sånt plojty plojty? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 30 Januari , 2009 PÅ kryss till rors är ganska trevlig. PBÄ har blivit betydligt bättre sen dom bytte chefred. Segling håller jag med om att den känns ganska torr. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 30 Januari , 2009 För mig är det Praktiskt båtägande som gäller, dock är det väl som flera säger innan att många artiklar återkommer fast i en liten annan form. Samtidigt kan man förstå att det inte är helt lätt att komma upp med nya ämnen hela tiden, personligen tycker jag dock att tidningen är särklass bäst av svenska båttidningar. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 30 Januari , 2009 Vi har nog blivit bortskämda med alla forum. Här kan man få svar på allt, det blir en flervägs kommuniktion. Det klarar varken tidningar eller tv. Och att försöka göra en tidning bättre själv, det är nog som nyss sagt väldigt svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2009 Jag lyckades säga upp prenumerationen på segling för ett par år sen, efter att jag funderat på saken några år. Det är lättare att betala än att få fingrarna ur ... och ta sig till att säga upp. Lyckades även säga upp prenumerationen på Praktiskt båtägande i höstas, samtidigt som jag lyckades ta mig i kragen och gå ur Medelhavssseglarna. Så nu har jag bara På kryss SXK västkustkretsens Västpricken samt Båtliv eftersom jag, pga en båtaffär, fick överta ett båtskjul i Munkedals båtklubb, och blev tvungen att bli medlem i klubben. Om man tar fasta på Terrafobica´ s teori, skulle jag inte behöva någon båttidning alls. Jag saknar nämligen förmåga att kasta, så jag har samtliga nr av på Kryss sen början av 1970-talet, ett antal årgångar av Medelhavseglarnas tidning och ännu fler årgångar av Västkustkretsens Västpricken. Säkert 10 årgångar av Segling och samtliga nr, så när som på ett, av Praktiskt båtägande fram till i höstas. Även många årgångar av båtliv pga tidigare båtklubbstillhörighet. Samt ett antal udda båttidningar. Många tidningar blir det, och det händer faktiskt ibland att det när det är något jag funderar över, att jag kan leta fram en eller flera artiklar i ämnet. På Kryss är bäst i det sammanhanget för att det finns ett sökbart artikelregister på SXK´ s hemsida. tommy Senast ändrad av toaen | 31 januari 2009 | 02:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 31 Januari , 2009 Segling, läser jag mest fast det är dåliga nummer nu förtiden. Jag skulle vilja ha serien 70-tals, igen fast man har testat båtar i nutid. Jag tycker att Praktisk båtägande har bättre seglings artiklar än segling och sånt, i segling är det bara semester segling mest, knappt något om tjörn runt eller gotland runt m.fl tävlingar och båtar:( det är synd vad har hänt det har var så de senaste 3åren.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 31 Januari , 2009 Jag läser PBA som de flesta här. Jag har även börjat prenumerera på modertidningen Practical Boat Owner som är bra men även har lite väl många artiklar om hamnar i England och Frankrike. Som ägare av en tidig 80 talsbåt med ett värde runt 180000 är det inte intressant att läsa tester om 40 fotare eller modernare 30' fotare som kostar över 1 miljon. För mig är tester av tillbehör eller renovering mycket intressantare. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 31 januari 2009 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 1 Februari , 2009 Det är ju otroligt att du kan/får spara aå mycket TOAN. Är du inte gift? Jag har flyttat massor av gånger och säger upp alla prenumerationer varje gång samt slänger allt (nästan) och det känns alltid bra att få gjort rent bord. Nu flyttar jag ner i båten för gott (hoppas jag) i April. Men PBÄ klarar jag mig inte utan så vad göra när jag nu skall segla några år i Medelhavet? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 1 Februari , 2009 I pappersformat: PB och Båtliv. Sen alla som finns på nätet - åsså några forum. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser