Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Gäst leif larsson

trasig gummibåt

Rekommendera Poster

Gäst leif larsson

Hallå om gummit har släppt från akterspegeln hur limmar jag det? är det någon som har tips :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har samma problem är det ingen som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DEt är väll bara att limma på med nåt lim som man kan ha på plast, kontaktlim ir nått? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig provade Göteborgsflottservice . Och fick där goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har samma sak hänt grabbens Zodiac. Akterspeglen har släppt på båda sidorna. Är här någon som har lagat detta själv och i såfall med vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fahlqvist skrev. Hör med Göteborgs Flottservice. Har själv limmat om en akterspegel där med kanonresultat. Vill du göra det själv vet dom vad du ska ha för lim, viktigt att det är rätt sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig:

 

Flottservice i GBG är jättetrevliga men avråder väl indirekt att man skall göra denna reparation själv då den är rätt svår att göra. Har man dock inte tummen mitt i handen och lite tålamod är den i mina ögon inte alls omöjlig att göra med ett bra resultat.

Jag har precis gjort en reparation med ett resultat som är riktigt bra än så länge. Hur bra får tiden utvisa.

 

Det viktiga är i vilket fall som helst att få bort ALLA gamla limrester. Jag såg till att samtliga limrester var borta och limmade sedan med Zodiaks 2-komponent kontaktlim som jag köpte från Flottservice. Lasse som jobbar där är jättetrevlig och hjälpsam vad gäller reparationsmaterial och användandet av det.

 

Först primade jag det renaslipade träet med lim blandat med 10% MEK (MetylEtylKeton om jag inte minns fel), sedan följde jag anvisningarna jag fick från flottservice. När jag pressat samman ytorna och pressat ut all luft mellan de limmade ytorna spände jag med tvingar fast plywoodprofiler (sågade efter tubernas rundning) på var sida om akterspegel. Profilerna hade påklistrade tätningslister så att ett jämnt tryck belastade de limamde ytorna. Helst hade jag velat ha en gummimatta som den som Mekonomen säljer till baggageutrymmen men i brist på sådan och att det var söndag gjorde att det fick bli tätningslist trots att den i mitt tycke var för mjuk (Så hr i efterhand funderar jag på om inte ett vanligt liggunderlag hade fungerat bäst av allt då de fördelar trycket över ojämnheter riktigt bra då man pressar samman det med hjälp av profiler och tvingar). Jag lät sedan akterspegeln vara i 3 dygn för att vara på den säkra sidan innan jag tog loss tvingarna och målade akterspegeln.

Resultatet blev som sagt riktigt bra så här långt men A och O är verkligen att vara noggrann och få en helt ren yta på akterspegel och duk. Fuskar man med att göra rent ytorna är sannolikheten väldigt stor att man får göra om och skrapa torkat och färskt lim vilket säkerligen är dj*vligt mkt tråkigare än att göra det ordentligt från början.

 

Jag vet inte vad största anledningen till att limningen lossnar är men min gissning är misshandel då färge på akterspegeln tagit stryk så vatten kommit in under limningen är en. Två andra och säkert vanligare är för stor motor och den absolut vanligaste är nog att det åks med för klent med luft i tuberna.

 

 

 

Hoppas detta hjälper någon av er!

 

Senast ändrad av stiga | 08 augusti 2007 | 22:21

 

Senast ändrad av stiga | 08 augusti 2007 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Stiga.

Vill bara berätta att man kan lämna in båten hoss ekens naval ab i Täby om man inte vill göra som stiga.//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...