KillerBoo 58 Postad 28 Januari , 2009 Min Runnö19 med AQ130/100 är otroligt jobbig på styrningen. Alltså inte bara den svårstyrdhet som finns inbyggd i båttypen. (Väldigt platt botten) Släpper man ratten vid ren tomgångskörning har man inte ens 10 sek på sig innan båten sticker iväg i en accelererande båge. Att släppa ratten ens för en sekund, i fart, är inte att tänka på om man inte har en dödlängtan. Båten sticker som en hysterisk luftvärnsrobot. Styrningen är en vanlig Teleflex kabelstyrning och jag har testat att dra åt justerskruven till max, men upplever ingen större skillnad i tröghet, och absolut ingen skillnad i uppförande. Kopplar jag bort styrkabeln från drevets styrarm så märker jag att det inte finns någonsomhelst inneboende tröghet i drevet. Huruvida det ska vara på det viset vet jag inte, men drevet är ju nästan antikt så även om något är slitet finns knappast reservdelar att laga detsamma med ändå. Min tanke är därför att montera någon typ av gasdämpare, ex.vis från bagagelucka från bil eller liknande. En på var sida om styramen på drevet. (Alltså på insidan båten, där styrkabeln kopplas på) På det viset lär det fungera nästan på samma sätt som en styrdämpare på en racinghoj. Eller? Tänker jag rätt, eller blir det istället vansinnigt trögstyrt? Andra förslag på vad jag ska hitta på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mirrocruiser 2 Postad 28 Januari , 2009 Hej! Mitt förslag är att du byter ut styrningen till en ny no feedback styrning alt byter till en hydraulstyrning´ . Det senare dock 3 gånger så dyrt men betydligt bekvämare! Annars så är din ide med dämpare inte så dum, men jag tror att du kommer få byta ut styrhus och vajer i alla fall inom en snar framtid då det är slitage delar. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Januari , 2009 Har samma motor/drev med Teleflexvajer som du och upplever ungefär samma sak. Släpper man ratten så sticker den gärna iväg lite åt nått håll, iaf när man åker utan att plana. I plan går det skapligt rakt. Byta styrning kostar ju gärna en slant, speciellt om man ska på hydrallösningar. Tror din idé faktiskt kan fungera rätt skapligt. Gäller ju att hitta lagom styrka på dämparna samt kompenser den ena lite mer då jag tror drevet drar åt nått håll. Kanske iof kan räcka med en dämpare som motar drevet lite. Nog nån idé jag själv kan tänka mig att testa... Vad är no feedback -styrning? Senast ändrad av BMoon | 28 januari 2009 | 20:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Januari , 2009 Jo, har funderat lite på en No-Feedback-styrning men vill inte lägga pengarna på det riktigt än. Finns så många andra hål att stoppa dom i, i dessa tider tyvärr. Hydraulstyrning inte att tänka på i en båt värd max 35-40K Ska gå vidare i tankegångarna runt dämpare, men du tror alltså det borde hjälpa upp åtminstone något litegranna? Senast ändrad av KillerBoo | 28 januari 2009 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Januari , 2009 Är ditt drev också helt lealöst om du kopplar av kabeln? Det där med dämpare bara på ena sidan, för att kompensera för vridningen som kommer av propellern, tål att tänka på. Har några olika dämpare liggande o ska ge mig på detta projekt när det blir lite varmare ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Januari , 2009 Jouppz, det är helt lelöst.Ska nog vara så! Råkade i somras ut för att skruvarna som klämmer fast vajern ibak lossat varpå båten vid varje gaspådrag styrde iväg i en stor ring! Lagom skoj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mirrocruiser 2 Postad 28 Januari , 2009 Hej! Jag tror att tanken är god och att det troligtvis kommer att fungera en stund. Men du kommer att få mer motstånd i styrhuset som troligtvis redan är slitet, med den påföljden att styrkabelen kommer att börja rappa. Styrningen har ju en stor säkerhetbetydelse på en båt så att börja mixtra med den när den redan är sliten är som att be om haveri! Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser