Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
bizzaro

Vad göra med ett extra 210 Ah batteri?

Rekommendera Poster

Jag har kommit över ett bättre 210 Ah Gel-batteri. Begagnat fövisso, men skall vara i bra skick. Idag har jag 3x 75 Ah till förbrukningen och 1x75Ah till startbatteri, dessa batterier är endast 1 år gamla. Funderar på om jag skall dra lite extra kabel och montera det här batteriet under durken långt fram i ruffen. Vill helst inte ha mer tyngd i aktern, båten är redan hyfsat häcktung.

Detta skulle ge mig bättre balans i båten, samt lite extra kapacitet till kyl, dator mm. Generatorn är på 60A, och jag har skiljerelä mellan start och förbrukarbank. Funderar ev på att sätta en brytare mot extrabatteriet, samt montera en extra 220v-laddare, som jag ändå har liggande, direkt mot detta för att bättra på laddningen vid landström.

Kommer det att ge mig några problem? Andra möjligheter som jag inte tänkt på?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar aldrig vara bra att blanda batterityper, kolla vilken laddspänning de olika batterierna vill ha samt vad din laddare/generator har att erbjuda till att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimsan har rätt. Vanliga batterier respektive GEL och för den skull AGM behöver olika ström. Blanda inte och kolla vad laddaren Du har ger. Jag kör med AGM och de behöver 14.7V vilket är mycket. Har kollat och handplockat en generator som klarar det. Normalt ligger generatorerna på runt 14-14.4V. Går att lura generatorn en aning beroende på förluster och annat till batteribanken. Det kan möjligen gör 0,1-0,2V. Båtladdare har ofta jumprar som man kan ställa om för olika batterityper. Dyrare Ctek-laddare tror jag fixar detta helt automatiskt. Hur som helst ska Du absolut inte blanda olika batterityper.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag kan bara stämma in i kören, Du ska inte blanda vanliga batterier med gel eller agm batterier.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just blandningen av Gel och vanliga öppen våt cell är väl det minst önskade då skillnaden mellan dessa typer är som störst vad gäller laddningsproceduren.

Vill man ha vettig livslängd på batterierna så *brukar* GEL generellt ha lägre max-spänning vid laddning..så man *kokar sönder* dom om man kopplar dom som om dom var vanliga våtcellsbatterier.

Men allt går att lösa (ofta rätt enkelt typ nån schottky-diod och/eller serieresistans typ lång/klen kabel för laddningen) om man vet generatorns regulatorspänning och GEL-batteriets fabrikat/typ/laddprofil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Jag såg faktiskt att det stod 14.4 Volt på batteriet. Vet dock inte vad min generator resp landströmsladdare ger, får kolla detta. Är det bara ett problem med spänningen eller finns det andra risker också? Jag vill ju framförallt inte riskera att förstöra någon komponent.

Om det bara är laddspänningen som är problemet borde jag kunna lösa det genom:

1. Lång klen kabel från ordinarie batteribank. Jag har ju ändå ca 5 m distans. Får kolla upp vad generatorn ger för max-spänning och mäta av vad jag får ute i änden. Eller går det att räkna på?

2. Separat landströmsladdare som ger rätt spänning, och brytare på den långa kabeln som jag får slå ifrån i samband med landström.

Skulle detta kunna funka eller är det dömt att misslyckas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt verkar det vara ~ 0,6 volt som skiljer, vilket bekvämt nog översätts till ett diod-drop, så visst går det att lösa. Skrattande

AGM och vanliga öppna batteier har i princip samma laddegenskaper vad avser maxspänning, så tabellen till höger kan användas som referens.

http://www.bethandevans.com/pdf/Batterydata.pdf

14,4V är den *magiska* gränsen där ett bly-syra-batteri avger gas vid ~20 graders temperatur..
Därför ligger merparten av alla regulatorer på just denna toppspänning, eller strax under.

Lite konstigt kan tyckas att ett GEL-batteri (som ju i grunden är ett bly-syra precis som vanliga öppna och AGM) kräver aningen lägre toppspänning..men så verkar det vara.

Man KAN ju ladda med högre/samma spänning, men då måste man avbryta efter viss tid, elle acceptera att batteriet åldras i förtid.

Men, står det 14,4 V på batteriet så ska det ju tåla det.
Frågan är om det tål det ihop med batterier av annan typ som tar betydligt längre tid på sig att bli uppladdade till samma nivå som GEL:et.

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 januari 2009 | 20:58

post-22127-1394235767,5215_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...