CruzeMan 0 Postad 28 Januari , 2009 Hej! Jag är just på gång att lägga in durkplywood i min Glastron GS279. Efter att ha slitit bort mattan och slipat golvet jämt (golv av plywood 12mm), tänkte jag göra mallar av 3 mm oljehärdad board och därefter limma durkplywooden direkt på boarden. Är det någon som har erfarenhet att att lägga oljehärdad board i botten på en plastbåt? Är det risk för att det blir fukt mellan boarden och skrovet då boarden sägs vara helt tät? /Magnus B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 29 Januari , 2009 Oljehärdad board, är inte det masonite?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Januari , 2009 Varför ska du limma durkplywooden på board, och sedan lägga detta på den gamla plyfan? Det bästa måste ju vara att ersätta det befintliga plywoodgolvet helt med durkplyfan- alltså riva bort det gamla golvet helt och lägga durkplyfan på balkarna som antagligen finns under golvet. -nix fuktproblem Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CruzeMan 0 Postad 29 Januari , 2009 Helt rätt. Oljehärdad board är en slags masonit. Är det något speciellt du tänker på angående att det är just masonit? Produktegenskaper Oljehärdad Board Masonite Oljehärdad är en extra hård masoniteskiva vars höga slitstyrka och motstånd mot fukt blivit ytterligare förbättrad genom en total impregnering med ren tallolja (genom sänkning i oljebad - ej enbart ytbehandlad på en sida) Skivan härdas därefter i 155° C i 8-12 timmar. Behandligen ger skivan en yta som är extremt motståndskraftig mot slag, fukt och slitage. Vad det gäller idén med att ta bort den befintliga skivan och ersätta med durkplywood direkt, så är det helt klart den bästa lösningen. Tyvärr så är skivan inbyggd i strukturen i övrigt samt fastplastad på flera ställen. Köksdelen är byggd på samma skiva etc. Om tiden fanns, så skulle all inredning plockas ur. Därefter lägga golv och montera tillbaka inredningen igen... I brist på den tiden, tänkte jag göra mallar av oljehärdad board och därefter enkelt i värmen hemma limma dit durkplywooden, så att det garanterat passar perfekt. (Lite filande på plats blir det ju alltid...) Om det är vettigt med oljehärdad board/masonit vill säga. Tycker ni att det är bättre att lägga ett extra lager teakplywood istället om jag nu vill gära på sättet med mallar? /Magnus B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 29 Januari , 2009 Fåsenu om jag förstår - du vill helt enkelt ersätta mattan med någon nytt ytskikt? Varför då inte limma ett tjockare teakfanér direkt på plywooden? Eller kanske Flexiteek eller liknande? Eller försöka hitta en snygg plastmatta? Jag skulle inte vilja lägga oljehärdad masonite i båten, min erfarenhet är att den inte tål fukt så bra som man kan få intryck av i texten du länkade in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CruzeMan 0 Postad 2 Februari , 2009 Tack för synpunkterna! Jag har tänkt om. Slipade hela golvet med bandslip och oscillatorslip i helgen. Tänker nu bara spackla några ojämnheter med glasfiberspackel, och därefter lägga durkplywooden direkt på. Kommer att bli kanonsnyggt! Alltså ingen board. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 2 Februari , 2009 Låter nog som rätt lösning Magnus. Jag använde masoniten som mall för att det var lättare att få exakt storlek på. se http://flipper850.se/flipperforum/viewtopic.php?t=359 /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser