Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
gost

Hyra ut Bad-båt med Wakeboard i sthlm?

Rekommendera Poster

Hej alla, tror ni det är värt att försöka hyra ut båten lite i sommar. nån vecka här, nån helg där?, det är ju en liten båt man har så vem som helst med lite sjövett borde klara det?

Tänkte i all fall prova och se om det finns nåt intresse, hyr ut den med wakeboard. Nån som vet nån bra site? tänkte på www.rtc.se eller nån som har nån annan ide? Prisbild?

Båten är en Bayliner 175Br 5.35m x 2.13 med 135hp inombordare.

Eller finns det nån här som kanske kan avråda mig? eller rekommendera att hyra ur den?

Hoppas på kommentarer...

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..en liten båt man har så vem som helst med lite sjövett borde klara det.

Hm. Är inte just mindre snabbgående motorbåtar just de som brukar ge irritation? För att de körs fört fort, på fel ställen, av personer som inte är sjövana utan just ute för att leka en eftermiddag eller ett par dagar? Din målgrupp blir ju folk som gillar att det går fort, men kanske inte har örnkoll på hur man kör båt eftersom de inte har någon egen.

Kolla vad din försäkring gäller för, det brukar kosta en dyrare försäkring om du hyr ut. Och ställ krav på förarbevis hos åtminstone den som hyr.

Segelbåtar hyrs ju ofta ut, men då är ju målgruppen folk, oftast barnfamiljer, som inte har bråttom utan ser sjöresan i lugnt tempo som målet. Inte folk som vill ha en häftig fartupplevelse.

Själv är jag väldigt rädd för att inte vara ombord själv när min båt används. Det finns rätt mycket att köra på och dyrbara klantigheter att göra. Ska det klantas så vill jag göra det själv så jag slipper bli förbannad på någon annan.

Så jag skulle nog avråda från att hyra ut. Kan bli dyrt. Någon annan på forumet som har annan erfarenhet?

Senast ändrad av Anders_St | 28 januari 2009 | 07:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. Kolla försäkringen.

Om de t ex pajar nåt i båten och du ska kräva dem på ersättning som försäkringen inte täcker, hur går du då vidare om de struntar i att betala t ex. Civilrättsligt?

Kanske kan du hyra ut den med dig som kapten och slippa allt ovanstående? Grabbgäng (eller tjejgäng såklart) som vill åka wakeboard/vattenskidor kan hyra in sig en timme i taget eller nåt.

Jag skulle annonsera på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hi

Jag tycker du har fått två stycken kloka och uttömmande svar.

Skulle kunna tänka mig att tillägga stöldrisken.

Sen är fråga om du måste ha något certifikat/licens och specialförsäkring om du hyr ut båten med dig själv som kapten ? Samt F-skattesedel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, kan det bli fråga om charter om han själv är kapten kanske?

Funderar på om man kan komma undan F-skattsedel genom att använda båten tillsammans med kompisarna och de betalar bensin och omkostnader. Omkostnaderna skulle då kunna vara en del av värdeminskning, lån, ränta osv för att på så vis komma upp i en rimlig nivå vad gäller ersättning för en timmes wakeboardåka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, stämmer. Så fort du har betalande passagerare, oavsett antal, måste du ha utbildning som fartygsbefäl! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är då en betalande passagerare? Om man delar på soppan t ex. skulle det då klassas som betalande passagerare? Eller var går gränsen tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglerna gäller kommersiell sjöfart. Dvs om du kör folk mot betalning OFFICIELLT, med kvitto eller biljett. Flört Dela på soppapengarna är ju så att säga en privat angelägenhet, så länge det inte bokförs som inkomst på företaget.

Men att däremot annonsera charterverksamhet med båt oavsett storlek utan vederbörlig kompetens, redovisning och försäkringar är alltså inte lagligt, formellt sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grus under skorna repig gelcoat och skrap i växelhus vid backmanövrar.

Utstickande bultar vid bryggor, kaffe o ölfläckar hemska tanke.

Är du rädd om båten glöm tanken om att hyra ut.

Mvh

Jörgen J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, hyr nog inte ut den - tack för alla kommentarar alla e nog inte så försikta som man själv e om sakerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du bestämt dig för det!

Polaren hyrde ut sin Maxi 77 under två somrar. Han fick sluta med det för det kostade nästan mer än han fick in.

Alla körde motorn på max hela veckorna, flertalet gick på grund, ett par segel gick åt och han fick köpa nya bestick o tallrikar efter nästan varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...