Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gertthell

motorinstrument på pc-skärm

Rekommendera Poster

Hej !

Håller på att bygga en motorbåt med dubbla vattenjet som drivs utav en 5.7 liters mericruser. Tänkte att alla instrument samt all annan information som föraren behöver skulle visas på en skärm.

Så nu undrar jag om det finns någon som vet hur man får en pc till att läsa av motorns givares information, vattentemp, motorvarv, o.s.v

mvh Gert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det finns, men e skitdyrt!

så skaffa vanliga analoga mätare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Även om det nu skulle vara skitdyrt så skulle jag ändå vara intresserad av hur det fungerar, kanske någon hemsida att gå in och titta på.

mvh Gert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Nja jag är ganska envis och det är pc:n som gäller dels p.g.a andra funktioner som styrs utav denna. Det borde finnas system inom bilvärlden som används vid motortester t.ex. det som är rätt här är att signalerna ifrån motorn är analoga och måste omvandlas till digitala. Vad det gäller den grafiska layouten så ordnar jag den sjäv.

Så frågan är om det finns någon som arbetar eller vet om interna eller externa kort/boxar som omvandlar signalen.

mvh Gert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! finns fina eftermarnadssprut om det är det du är ute efter, där du kan mappa motorn själv, där finns digitala mätare för precis allt som händer med motorn, kör själv Nira i3 i min saab 9000, där man kopplar in laptop och mappar motorn medans man kör, där visas allting i analoga Eller digitala mätare på skärmen.

vet inte om det är just detta du är ute efter? mvh robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer också direkt att tänka på något eftermarknadssprut. Där får man ju allt! En del orginal stysystem går ju även att koppla in sig på via nått dignosuttag och plocka ur live-data den vägen. Annars bör det ju finnas skapligt billiga interface som samlar in information och kan mata den till en dator. Bör ju gå att rätt enkelt att bygga något också. De flesta värden är ju egentligen bara variationer i elektriskt motstånd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://megasquirt.se/

Här finns hur mycket input som helst angående egenbyggda sprut, det finns dessutom en hel del olika dataprogram som visar motordata grafiskt på dataskärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Tack för tipsen !

Skall nu kolla megasquirtsidan noga och se vad jag kan lära mig där.

Där är faktafel på första inlägget det är en 7,4 liters mericruser, tror väl iof inte att det har någon betydelse, problemet är det samma.

Håller nu att renovera jettarna och rensa ur skrovet.

mvh Gert

post-28729-1394235831,0314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul projekt det där!

Håll oss uppdaterade.

Det lite roliga med eftermarknadsprut i båtar är att det är mycket lättare att mappa än i en bil, det går ju oftast lika tungt vid ett bestämt varvtal, bara att åka ut och optimera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har nog en del kvar innan det e dags att mappa.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som undrar hur man ska göra för att få en motor att driva två vattenjett? Känns som om det är lite....jobbit...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för era inlägg !

Som svar på frågan en motor och dubbla jettar, så är det enklast att svara motorn roterar i fel rikning, en axel in, snedskurna drev ingen utväxling, två axlar ut som då roterar i rätt rikning och driver jettarn två Hamilton 772:or

mvh Gert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...