Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Dahlskog

Är det köpläge nu?

Rekommendera Poster

Är det köpläge nu eller ska man avvakta lite nu när det finans kris.

Man läser att båt företagen har det lite svårt och har börjat rea ut sina båtar på lager.

Det bör väll även påverka begagnat försäljningen på den privata marknaden också.

Hur tänker ni andra som har tänkt köpa båt till sommaren?

//Dahlskog

Senast ändrad av Dahlskog | 27 januari 2009 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på jakt efter en bowrider med inombordare mellan 5-6meter.

Prisläge max 150 000kr med kärra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan starke rekommendera Baylinr 175BR, men se till att du får den modellen som har en riktig förarstol, dvv ej utvikbar för att få mer plats i båten, men då får du bara 5 platser bak i båten....räcker mer än väl....

Jag har en sån och skulle nästan bara vilja ha 4 platser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att du har ett bra utgångsläge nu att göra en bra affär. Köpte själv båt i höstas men brukar titta lite på annonser lite då och då. Vad jag ville komma till är att många båtar som var till salu när jag köpte min fortfarande är till salu fast med ett betydligt lägre pris. Skulle jag gå i handlar tankar skulle jag inte vänta för länge för våran valuta kurs är på rätt väg samt att räntorna är rekord låga  vilket innebär lättare att låna pengar = fler handlar.

Senast ändrad av Nocte | 28 januari 2009 | 09:24

Senast ändrad av Nocte | 28 januari 2009 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger som föregående talare, kör hårt med handlarna. De måste ju få sålt båtar så pruta ordentligt, när du skäms så kan du ta i lite till faktiskt Glad så illa är det för handlarna nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väldigt kluven...

Jag kan tänka mig att det finns personer som sitter på (båt)lån som blivit av med jobbet och måste sälja båten för att det inte går ihop sig ekonomiskt. Men frågan är om de vill pruta nåt om de ändå måste lösa lånet...
Den kategorin är väl något större idag än den brukar vara.

I övrigt tror jag det är olika villkor för olika prisnivåer. De lite dyrare båtarna (>200 000) kanske är mer svårsålda och därför sjunker i pris och de som fortfarande vill köpa båt ligger i nivån under 100 000 vilket gör att de båtarna ligger kvar i pris eller ökar.

Sen tycker jag det finns fler aspekter än pris vid ett båtköp. Hittar man rätt så kan priset vara av sekundär natur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här tror jag: Skilnaden mellan finanskrisen under 90-talet och situationen just nu är att nu är räntorna rekordlåga, medans de skenade under 90-talet. Då blev folk ruinerade på sina lån, främst huslånen. Båt, sommarstuga, extrabil etc är det första som säljs. Kanske till vilket pris som helst för att klara ett par månader till på huset. Nu sitter vi inte i det läget. De som behöver sälja är de som blivit av med jobben. Vi andra har fortfarande inte märkt så mycket. Även om marknaden är helt död så tror jag inte begagnatpriserna kommer sjunka om inte ränteläget förvärras. De som har båt och kan behålla den kommer att göra det. Folk väntar med att köpa nytt. De som är tvingade att sälja är fortfarande relativt få. Just nu är det bara en ond cirkel. Folk har fortfarande pengar, räntorna är låga, bensinen är långt från rekorddyr, maten är överkomlig, men man handlar inte av rädsla för framtiden, vilket leder till att företagen går back och måste avskeda folk. När folk blir av med jobben så blir de av med pengarna och KAN inte handla vilket leder till fler varsel osv. Nu är det ju inte så lokalt, utan de stora företagen är ju i allra högsta grad beroende av hur läget är utanför våran lilla pöl, men vi påverkar ändå mycket. Hade folk som kan, handlat som innan krisen så hade situationen varit annolunda. Askeladden m.fl. hade kanske inte konkat? Själv gör jag så gott jag kan och shoppar nånting varje vecka, minst! Flickvännen jobbar ännu hårdare på att öka omsättningen inom framför allt modeindustrin Obestämd Nästa på shoppinglistan är nya vattentankar till båten och ett hus till oss Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Borde inte vara köpläge på amerikanska båtar nu. Dollarn har ju stärkts massor mot kronan senaste året. Köp svenskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...