Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
leifochsandra

Projektarbete om miljö och båtar - hjälp sökes!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är två studenter från KTH som jobbar på ett projekt i Miljöanpassad Konstruktion. Vi har fått i uppgift att försöka ta fram en övergripande och förståelig bild av hur situationen för återvinning av (gamla) plastbåtar ser ut idag, samt om möjligt komma med förslag till en lösning eller flera dellösningar på problemet.

Vi skulle uppskatta om du som har en (gammal) båt i plast har lust att svara på ett par korta frågor. Svara gärna även på endast ett fåtal frågor om du inte vill/orkar svara på alla!

1.) Ökningen av övergivna gamla fritidsbåtar av plast i naturen ökar i hastig takt. Varför tror du detta sker? Anser du att lagstadgad registrering av fritidsbåtar skulle vara en god åtgärd för att motverka detta?
Svar:


2.) Om din båt blev ordentligt skadad (i skrovet, ej motor), skulle du reparera den? Om inte, varför inte?
Svar:

3.) När båten är uttjänt, har du tänkt återvinna den? Om ja, vet du hur du ska gå till väga för att göra detta? Om nej, varför ej?
Svar:

4.) Anser du att det finns tillräckligt med information om återvinning av plastbåtar idag?
Svar:

5.) Har du några övriga tips/synpunkter/frågor angående återvinningen av plastbåtar?
Svar:

Stort tack på förhand!

MvH // Sandra Birgersson & Leif Söderlund, KTH Integrerad produktutveckling
sandrabi@kth.se, leifsod@kth.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ambitionen att seriöst svara på Era frågor, men den ambitionen försvann omgående vid fråga 1:

Ökningen av övergivna gamla fritidsbåtar av plast i naturen ökar i hastig takt - vad har Ni för underlag som styrker detta påstående, det skall man väl ha i en forskningsrapport ? Under mina 20 år som båtägare har jag aldrig sett en enda övergiven plastbåt i naturen.

Anser du att lagstadgad registrering av fritidsbåtar. Båtregistrering tillhör ju de mest infekterade och avskydda politiska frågorna som tas upp bland båtägarna. Jag kan ändå svara lite sarkastiskt:

Under mina 24 år som bilägare har jag sett massvis med skrotade/överlämnade bilar i naturen. Under mina 20 år som båtägare har inte sett en enda skrotad/övergiven plastbåt i naturen. Bilar registreas idag, det gör inte båtarna.

Lycka till med studien i alla fall !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst förekommer det övergivna/dumpade plastbåtar i naturen. Det är jag den första att skriva under på. Fast det är kanske än mer vanligt förekommande på vissa platser än på andra platser.

1) Jag tror inte att registrering av båtarna skulle lösa problemet. Det är lätt att avidentifiera en båt och när det gäller bilar, så har det inte utgjort något hinder för dumpning.

2) Om reparationen kostar mindre än vad en hel båt är värd, så självklart. Så är det ju för övrigt nästan alltid.

3) Nästan vilket skräp som helst går att sälja, så jag tror inte det blir tal om någon återvinning. I värsta fall får man väl kapa upp den i smådelar och paketera i plastsäckar och åka med till återvinningscentralen. I annat fall får man väl dumpa den i bästa skogsbacke så som vissa andra...

4) Nej.

5) Tycker att antingen stat eller kommun ska åta sig att kostnadsfritt hämta uttjänta båtar för deponering. Det kostar visserligen skattebetalarna en slant, men med tanke på att de flesta plastbåtar har en livslängd på 30-40 år så torde det ju ha betalats in en del bränsleskatter genom åren så det borde jämna ut sig.

 



Senast ändrad av Sparre | 28 januari 2009 | 16:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar också som Sparre!



Senast ändrad av Anders_St | 28 januari 2009 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Var då nånstans? Jag är på jakt efter ett renioveringsprojekt. Jag har aldrig sett någon övergiven plastbåt (undantaget hamnarnas uppställningsplatser) som varit annat än en eka. En har jag till och med tagit hand om och lagat och den gör fortfarande tjänst i Sthlms skärgård. Registrering kommer inte att hjälpa, om det nu är som ni säger.

2: Reparera ja!

3: Plast och glasfiber är ett otroligt tåligt material och lätt att reparera, tar man hand om en plastbåt så blir den aldrig uttjänt, även om motor och rigg kanske måste bytas med jämna 30-årsintervall. Så nej, den kommer inte gå till återvinning.

4: Nej.

5: Nepp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst håller plast och glasfiber länge, men inte hur länge som helst väl? Delaminering och krackelering förekommer. Själv har jag en gammal 70-talare där det översta skiktet har krackelerat. Jag tror det beror på solljuset.

Sen är det kanske inte bara en fråga om att båtarna teoretiskt GÅR att använda hur länge som helst. Frågan är vem som VILL använda dem hur länge som helst. Ännu så länge finns det väl en skaplig efterfrågan. Frågan är vem som vill ta hand om alla 70-talarna om 10-15 år. Redan nu får man väl ändå hävda att en brandorange 70-talare kanske inte är direkt etta på innelistan...

Tittar man på bilar, så tror jag att det är jättemånga som skrotas egentligen enbart för att de är omoderna och saknar ekonomiskt värde. Sedan kan de fungera tekniskt ändå. En 20 år gammal bil är inte vatten värd. Räcker med något litet skitfel så hamnar den på skroten, eftersom det kostar mer att laga än vad bilen är värd. Så länge något har ekonomiskt värde hamnar de inte ute i naturen i någon större skala.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig sett en övergiven båt i naturen... att komma med ett sånt påstående tycker jag kräver en källhänvisning.

Sen är det väl båtarna som borde öka och inte ökningen...eller menar ni att båtar som överges är öken? Hmm.

Men visst, jag ska svara seriöst.

1. Eftersom det i ovanstående påstående inte finns belägg för att båtarna i naturen verkligen blir fler så tolkar jag det istället som att man nu är mer uppmärksam på att det finns uttjänta båtar på platser där de inte borde vara. Jag tror att antalet är konstant men nu finns det personer som vill skapa sig arbetstillfällen genom att anmärka på det. (Vilket för övrigt är symptomatiskt för en stor del av miljöarbetet, alla vill tjäna pengar på guldruschen och där pengar är involverat finns stor uppfinningsrikedom)

EDIT: Missade frågan om lagstadgad registrering som lösning på detta. Nej, jag tror inte det hjälper. Är det inte redan olagligt att skräpa ner?

2. Jag skulle reparera min båt om det var ekonomiskt försvarbart.

3. Om min båt någonsin blir uttjänt i min ägo skulle jag gärna återvinna den. Nej jag har ingen aning om hur det går till.
Förhoppningsvis kan man traila den till en återvinningsstation och tippa den bland övriga tvålkoppar. =)

4. Tillräcklig info? Nej, jag vet inte om jag sett någon info alls.

5. Ja jag har tips angående återvinning av plastbåtar. Gör det enkelt för folk. Idag kan man åka och kasta sitt skräp på återvinningsstationer, det är enkelt, då blir det populärt.
Blir det krångligt eller dyrt så kommer det inte att fungera.



Senast ändrad av Dawa | 30 januari 2009 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se här.

Nr1.

Hmm vad anses som övergivet?? Vet flera båtar som legat o skräpat lite här o där men som fortfarande ägs av folk som ser båtarna som renovering objekt.. Vad som anses som renoveringsobjekt är upp till ägaren o avgöra.. Vissa kan spendera 30år på att fundera på vad dom ska göra med sin plasteka.. Inget fel i d..

Nr2.

D låter jag försäkringsbolaget avgöra, knappast något jag räknar på själv.. Sedan så förutsätter jag om nu försäkringsbolaget skulle lösa in båten att dom tar hand om saken. Och då är d inte mitt problem..

Nr3.

Hinner aldrig ha en båt så länge att den blir uttjänt, köper företrädelsevis nyare båtar och inga vrak..

Nr4.

Har skickat åtskilliga båtar i pressen när man var i den svängen, dom eldas väl upp som alla andra plastförpackningar fortfarande.. Jag hade jag skickat båten till skrot och sedan vad skroten gör med den d skiter jag i..

Nr5.

Nej.

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker vissa är lite väl hårda mot frågeställarna.

Uttjänta plastbåtar kanske inte är något stort problem idag, men man behöver inte vara ingnjör för att förstå att problemet kommer att bli större och större. Plastbåten är ju inte så gammal som masstillverkad produkt och de bryts inte ned i naturen som träbåtarna.

Som båtägare är jag klart intresserad av hur samhället kommer att tackla detta problem i framtiden. Samtidigt som min aluminiumbåt gör att frågorna inte är riktade till mig. Andrahands- och skrotvärdet på min båt är ju betydligt större och därför ett betydligt miljövänligare alternativ än plastiga varianter (förutom alla andra fördelar med aluminium).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Visst har jag sett långa listor över övergivna/sjunkna/upphittade båtar från polisen och kustbevakningen,men jag vet inte om det blivit fler än tidigare. Varför antalet övergivna båtar i sjön och på land i så fall skulle ha ökat vet jag inte. Kanske finns det numera efter mer än 30 år många mer eller mindre utslitna plastbåtar utan något värde som man lämnar glömmer någonstans.

Jag tror som någon tidigare svarat att registreringen inte har så stpr betydelse för avsiktligt dumpade båtar (trots att denne var upprörd och inte ville svara på frågan ;-)). Då är det ju enkelt att ta bort eventuell märkning.

Däremot kan ju mer eller mindre oavsiktligt övergivna båtar återfinnas ganska lätt med hjälp av registrering.  T.ex. kan man ju tänka sig att någon avlider eller blir sjuk och ingen tar hand om båten i deras ställe. 

2) Ja, om den är värd att reparera. (Som alla andra svarat)

3)Jag kör den till återvinningstationen-om inte kommunen rekomenderar något annat. För jag skulle definitivt höra med kommunen först.

4)Har ingen aning.Jag tror att det går att få information från kommunen om man vill. Däremot kan det ju vara så att det skulle vara bra med extra information om det är så att det allmänna står för delar av kostnaderna för återvinning/skrotning.

5) Jag tycker inte att de som inte äger båt ska behöva betala för skrotning av min eller andras båtar. Om nu folk inte kan ta ansvar för sina saker själva så kanske en avgift på nya båtar p.s.s. som man haft för bilar som ger en skrotningspremie. Eller också en båtavgift. Men om det blir mycket administration för ganska liten nytta går ju att räkna på.

MVH

Mats

 



Senast ändrad av Pierina | 29 januari 2009 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhåller man skrovet så kan det hålla mycket länge. I dagens läge finns det egentligen ingen som vet hur gammal en plastbåt kan bli. Krackelleringar och till och med delamineringar är lätta och relativt billiga att åtgärda. Framförallt på den internationella marknaden finns det plastbåtar som börjar närma sig 50 år och fortfarande har ett hyggligt andrahandsvärde. naturligtvis blir där till slut en balans mellan nya och gamla båtar där begagnatpriserna sjunker, men det kommer aldrig löna sig att skrota en sjövärdig båt, oavsett ålder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur underhåller man ett skrov?

Själv brukar jag vaxa båten en gång om året. Gör inget annat.

Har funderat på om det skulle kunna gå att måla om båten, för den är rätt matt och dessutom är hela skrovet (det som nås av solljus) fullt av krackeleringar. Fast jag vet inte om det skulle fungera, är det inte risk att färgen bara flagnar när det är krackelerat under?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kapar vi väl tråden lite, men det kanske kan vara både relevant och intressant om man ska göra ett arbet om plastbåtars livslängd och miljöpåverkan. Vaxa båten är bra som förebyggande åtgärder. Epoxybehndla undervattenskroppen så har du gjort ännu mer. Laga eventuella skador så fort som möjligt. Man kan inte med gott resultat bara måla över den gamla gelcoaten om den är väldigt sliten. på samma sätt som när man lackerar om en bil så får man slipa eller blästra tills man har en jämn yta och sedan sprutalackerar man. Ska det bli riktigt bra måste man nog veta vad man sysslar med och stå inomhus, dammfritt och i rätt temperatur och med rätt utrustning. Att lämna bort en normal 30-fotare för lackering kostar mellan 30-60000. Sen ska man tänka på att skrovet (om skicket i övrigt är bra utan böldpest, delamineringar etc, är bra) blir som nytt och kommer hålla i ytterliggare 30 år. Slå ut det priset per år så är det ganska överkomliggt. 2000 kr är mindre än vad många lägger på biltvätt varje år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energivärdet i en gammal plastbåt är väl inte att förakta?

Plast=olja= hugg upp skräpet och elda upp bitarna i kommunernas sopförbränningsanläggningar. Borde bli finfin fjärrvärme? Man kanske borde få betalt per kilo för inlämnad båtplast? Så var det problemet löst. Nästa? 

( Ett inte helt allvarligt inlägg)Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite synpunkter och svar från just mig.

1. Påståendet att övergivna båtar ökar i naturen kan diskuteras. Ni kanske har statestik för detta, men jag betvivlar detta. En liten ökning kan ha skett men från vad till vad? Att registrering skulle påverka det ser jag som obefintlig. Varför? Registreringsskylt, ramnummer??? Hur bevisar man att någon äger en plastpotta som är vit? Registrering! Trams! Titta bara på alla bilar som ingen äger i naturen. Vill någon dumpa något så löser de säkert Spårningen. Register!! Nej! Det har ett helt annat syfte som luktar SKATT.

2. Visst, för jag utgår från att vi pratar om plastbåtar. Den bör vara skapligt skadad för att repararation inte skulle löna sig. Försäkringsbolaget kan ha en annan åsikt. De reparerar förmodligen det mesta.

3. Plastbåtar blir sällan uttjänta. Det händer dock att de blir vrak. Synes vara ett litet problem. Jag har aldrig någonsin sett ett plastvrak.

4. Det finns väl ingen information om hur man kan utvinna plastbåtar. Jag kan ha fel.

5. Jag har inga tips om ur man kan återvinna plastbåtar. Det finns säkert folk som har betalt för att veta det. En del av dem har säkert en akademisk utbildning. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och STORT TACK till alla er som har svarat, oavsett inställning och omfattning på svar - allt är en hjälp!

Vi tänkte försöka svara på lite saker (utan någon egentlig ordning) utan att ställa oss alltför mycket i försvarsposition.

Ökningen av övergivna gamla fritidsbåtar av plast i naturen ökar i hastig takt - vad har Ni för underlag som styrker detta påstående, det skall man väl ha i en forskningsrapport? Under mina 20 år som båtägare har jag aldrig sett en enda övergiven plastbåt i naturen.

Denna information kommer till största del från vår uppdragsgivare, Consortis AB. Formuleringen i naturen är egentligen inte helt korrekt, utan borde snarare lyda på platser de inte borde vara (deponi, marinors uppsamlingsplatser, och i vissa fall på sjöbottnar eller andra ställen i naturen). En vidare referens till detta finns här: http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=1430666. Att det finns en ökning beror troligen också helt enkelt på att de båtar som huvudmålet (60-80tal) är just den generationen som nu börjar bli uttjänta och som vissa inte vet vad de ska göra av.

Som flera har påpekat kanske inte registrering/chassinr på båtar skulle avskräcka de som verkligen var måna om att bli av med dem på ett lätt sätt. Däremot skulle det (som bl a Mats nämner) eventuellt kunna hjälpa till att hitta båtar vid stöld med dumpning som följd, eller vid sjukdomar/dödsfall som gör att ägaren inte längre kan ta hand om sin båt. Vidare skulle man kunna kolla upp om båtar som är renoveringsprojekt är tänkta att arbetas vidare på eller skulle kunna tas om hand (om det fanns en sådan tjänst!)

Intressant vore att veta varför denna fråga är så avskydd? P.g.a. ogillandet av kontroll, den avgiften som förmodligen skulle införas, eller registreringen i sig?

Under mina 24 år som bilägare har jag sett massvis med skrotade/överlämnade bilar i naturen. Under mina 20 år som båtägare har inte sett en enda skrotad/övergiven plastbåt i naturen.

Detta skulle helt enkelt kunna bero på att antalet bilar är så pass mycket större än fritidsbåtar, samt att det förmodligen finns fler bilar och biltjuvar/bil än motsvarande för båtar (hypotes, inga fakta!)

Nästan vilket skräp som helst går att sälja, så jag tror inte det blir tal om någon återvinning.

Hur menar du att man skulle sälja dem? Som reservdelsbåt i befintligt skick ungefär? Eller renoveringsobjekt eller liknande? Det finns dock faktiskt en del forskning på lösningar för återvinning av GRP (glasfiberarmerad plast), exempelvis som fiber till byggmaterial. Detta återkommer vi till i rapporten ;).

Att kapa upp och lämna till återvinning är en intressant dellösning; problemet är väl att tidsåtgången för att göra detta blir så stor att få kan/vill/orkar.

Plast och glasfiber är ett otroligt tåligt material och lätt att reparera, tar man hand om en plastbåt så blir den aldrig uttjänt, även om motor och rigg kanske måste bytas med jämna 30-årsintervall.

Visst håller plast och glasfiber länge, men inte hur länge som helst väl? Delaminering och krackelering förekommer. Själv har jag en gammal 70-talare där det översta skiktet har krackelerat. Jag tror det beror på solljuset.

Enligt forskare på KTH befann sig en segelbåt av plast från 1957 vara segelduglig i ca 25 000 år, så man kan nog påstå att glasfiberarmerad plast håller nästan hur länge som helst:

http://www.batnytt.se/I_kolvattnet___Miljobomben_A-909910_DXNI-693_.aspx

Frågan är vem som vill ta hand om alla 70-talarna om 10-15 år. Redan nu får man väl ändå hävda att en brandorange 70-talare kanske inte är direkt etta på innelistan...

Helt sant, och kanske ett större problem än slitage av själva materialet? Kanske finns det sätt att göra båtarna attraktiva igen?

Tittar man på bilar, så tror jag att det är jättemånga som skrotas egentligen enbart för att de är omoderna och saknar ekonomiskt värde. Sedan kan de fungera tekniskt ändå. En 20 år gammal bil är inte vatten värd. Räcker med något litet skitfel så hamnar den på skroten, eftersom det kostar mer att laga än vad bilen är värd. Så länge något har ekonomiskt värde hamnar de inte ute i naturen i någon större skala.

Just ekonomisk försvarbarhet är en annan viktig aspekt, som om den kunde lösas förmodligen skulle vara en väldigt stor motivationskälla till att återvinna/reparera sin båt.

Är det inte redan olagligt att skräpa ner?

Förvisso, och detta skulle kanske kunna styrkas om registrering fanns?

Ja jag har tips angående återvinning av plastbåtar. Gör det enkelt för folk. Idag kan man åka och kasta sitt skräp på återvinningsstationer, det är enkelt, då blir det populärt.
Blir det krångligt eller dyrt så kommer det inte att fungera.

Mycket riktigt. Bara att se hur det är med batterier; finns en holk eller dylikt i närheten är sannolikheten så mycket större att man återvinner dem.

Energivärdet i en gammal plastbåt är väl inte att förakta? Plast=olja= hugg upp skräpet och elda upp bitarna i kommunernas sopförbränningsanläggningar. Borde bli finfin fjärrvärme? Man kanske borde få betalt per kilo för inlämnad båtplast? Så var det problemet löst. Nästa?

Helt sant, problemet är att dels att det inte är ren plast, utan oftast en s.k. sandwichkonstruktion, med flera lager av omväxlande glasfiberarmering och plast. Detta gör det till ganska svårt arbete att på rätt sätt förbränna ett skrov. Vidare kan det vara svårt att få ett kontinuerligt flöde av båtar att återvinna = svårt att motivera ekonomiskt.


En sista fråga: ni som faktiskt HAR gjort er av med en båt; hur har ni gjort?

Tack igen för era synpunkter; de är värdefulla! Fortsätt gärna diskutera/kommentera!

Vänliga hälsningar // Leif och Sandra

P.S: Vi får inte något betalt för det här arbetet ;)



Senast ändrad av leifochsandra | 04 februari 2009 | 14:44



Senast ändrad av leifochsandra | 04 februari 2009 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...