boyen 0 Postad 26 Januari , 2009 Hejsan! Hade tänkt mig att montera in stereo och högtalare i båten till sommarn. Men vill inte göra hål för högtalarna, så är det någon som har något bra förslag. Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Januari , 2009 Har du några ytor där du har skivor idag som du kan skruva bort och ersätta med skivor du kan göra hål i? Annars är det väl att göra lösa boxar med högtalare men det är ju ett jäkla skräp att ha kablar ligga lösa i så fall, då är det ju enklare med en lös stereo typ sån stor släpbar boombox. Eller hade du tänkt dig någon typ av utanpåliggande högtalare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 26 Januari , 2009 Det finns inga skivor som jag kan ta bort men annars var det än bra ide. Jag har sätt att det finns högtalare som är en låda med en bygel på, det skulle kamske funka. men det ser rätt konstigt ut det är om man kan sätta dom innanför akterbänken, men då blir det väl sämre ljud? eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 26 Januari , 2009 Kanske kan gömma högtalare under styrpulpeten.Kanske finns nåt skruvhål som du kan sätta nåt fäste i.Då sitter dom ju regnskyddade och ute för bättre ljud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Januari , 2009 Sämre ljud... ja det är ju väldigt subjektivt. Vad har du för krav? Du har säkert en bild av hur du vill att det ska vara när det är klart. Berätta om den så är det lättare att veta vilken väg som är rätt. Duger det med en iPod-docka så du hör musik om du ankrat upp och badar/fiskar? Vill du kunna spela med lite tryck i? Räcker det om du kan höra sjörapporten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 27 Januari , 2009 Ja det ska vara rätt hyfsat ljud. Jag har redan köpt en stereo... så jag vill inte bli missnöjd för att jag har för dåligt ljud i högtalarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 27 Januari , 2009 Detta blir fett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 27 Januari , 2009 Nja, inte när det är fler som ska lyssna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 28 Januari , 2009 Jag ska också bygga in en stereo i båten innan sommaren, jag har ingen plats att fälla in högtalarna, så jag har köpt 2st vita boxhögtalare i bygel, som jag tänkte fästa under fönsterrutan på undersidan om du förstår vart jag menar? Och jag tänkte installera en liten aktiv sub också, och hoppas att det låter hyffsat iaf, tanken är att jag får bort högtalarna, för dom får inte plats på ovansidan innanför rutan att dom är ful, hoppas det gett dig nån idé på hur du kan göra //Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Hyffsat ljud... då tolkar jag det som att du nöjer dig med ett par högtalare som drivs av huvudenheten. I din sits skulle jag nog satsa på ett par lättdrivna 5,25 högtalare, typ JBL GTO527 (2 Ohm) som ger bra ljud för pengarna (630kr paret för tillfället på BRL) och inte är helt oävna i en enkel installation med enbart huvudenheten som drivning. De är tillräckligt små för att få plats nästan överallt och tillräckligt stora för att kunna leverera hyffsat ljud. Men de är ju dessvärre inte vattensäkra som marinhögtalare, och jag antar att du behöver ha högtalare som tål vatten. Men om de inte behöver tåla vatten så är det en lösning jag gillar. I annat fall är det ju bara marinhögtalare att välja på, men grundregeln tycker jag fortfarande är att de ska vara lättdrivna eftersom du inte kommer ha något slutsteg. Rent installationsmässigt skulle jag i ditt fall tillverka två egna lådor, i plast, där jag monterar högtalarna och beroende på hur din båt ser ut invändigt montera dem på lämpligt sätt med minimal åverkan på båtens inredning. En sån lösning blir i princip som en högtalare på bygel med skillnaden att du kan stoppa in bra högtalarelement (och oftast lite större). Du bygger helt enkelt en gjutform som motsvarar utsidan på lådan och sen plastar du upp dessa. Fördelen är att du får en väldigt snygg installation som går bra ihop med resten av båten. Du kan anpassa dessa lådor så de passar in naturligt i utrymmen i båten, t ex som en förlängning av en sittplats eller liknande. Tänk bara på att göra gjutformen så du får mjuka ytterhörn på dina lådor, om du kikar på hur resten av inredningen i båten ser ut så är det bara anpassa därefter, rent estetiskt. Fastsättningen av lådorna gör du enkelt genom att t ex plasta in vinkeljärn eller plastklackar som du kan skruva genom och in i båten, eller om du föredrar att sätta dem med någon dubbelhäftande tejp av bättre kvalitet så du kan ta bort dem igen utan ett enda skruvhål i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 jag har också sätt de högtalarna och funderar på om de går att placera innanför relingskanten. Vart hitta du en sub, för det skulle va bra och ha en sån med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 Ja de måste nog vara vattentäta för det är en öppen båt. men det där med att göra två lådor skulle fungera men jag ska kolla på de högtalarna som du rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 är de här nåt att ha(MARINA LÅDHÖGTALARE FÖR BYGELMONTERING 150W 3.5 woofer, 1 tweeter, 150 Watt, frekvensgång ca 60-20KHz, 4 Ohm, inkl monteringskit och byglar). fick reda på med att stereon jag hade beställt hade utgåt ur sortimentet med så nu måste jag hitta någon ny. Är det något speciellt man ska ha tex är det bra med USB mm. Senast ändrad av boyen | 28 januari 2009 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Jag hade ett par JBL GTO527 i båten i höstas så jag vet att de spelar riktigt bra till liten kostnad. Även om man bara driver dem med huvudenheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 Okej, men de var inte vattentäta va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Ang högtalarna, vad är det för tillverkare? Pris? Ang stereon, jag skippade CD helt och hållet. Jag har en enhet som bara spelar SD-minneskort och USB-minne. Jag tycker det känns bättre att inte ha rörliga delar i stereon i båten pga tuffare miljö, t ex slå hårt i vågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Nej, du ska nog inte montera dem så de får vatten på sig. De lär ju tåla fukt eftersom det även i en bil blir kondens osv, men dold montering är nog att föredra. Dvs där det inte stänker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 jag hitta dem på watski för 499kr. vad är det för stereo du har då? Nej cd är inget måste jag har för usb ingång. Nej för jag tänkte på de där högtalarna då kan jag fästa dem innanför relingskanten då varken regnar det eller skväter på dem. Så jag ska se på båtmässan om de finns för då köper jag nog dom. sen blir det bara att hitta en stereo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Jag tror dessvärre inte att det är speciellt bra ljud i box-högtalarna. Den stereon jag köpte finns dessvärre inte kvar. Men det finns liknande, t ex teknikmagasinet har en modell. ZAP D-4400 för 400kr, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 okej, men om jag gör som någon sa ovan här sätter in en sub också. ska se på stereon för den behöver inte vara vattentät för den sitter skyddat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 Denver CADI-480 den har det du sa cd och till den följer det med kabel till ipod med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 28 Januari , 2009 Boyen, jag har liknande högtalarna du har på bild, och jag har provspelat dom, och dom låter helt ok, och med hjälp av en aktiv rörbas (från biltema, ant 4 eller 8 inte bestämt mig än), cd-n jag har är en såndär multigrej som tar cd dvd, usb och SD, men jag tänkte bara köra musik via SD eller usb, som någon annan påpekade så slipper man hack i skivan om det friskar i lite när man kör //Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 okej det lätt bra jag tror det får bli de högtalarna. ska kolla på rörbas, finns den med på hemsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 28 Januari , 2009 Jajjemen, biltema.se, så under kategori bil tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 heter det rörbas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 28 Januari , 2009 Aktiv woofer heter den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 Då har man en sån då högtalare eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 När det gäller bra ljud så har jag svårt att se att det skulle finnas några genvägar. Men det beror självklart på vad man anser är bra ljud också. Huvudsaken i min värld är att man skaffar sig en målbild rätt tidigt och håller sig till planen. Har man inte råd att skaffa allt på en gång så går det att bygga bit för bit istället för att köpa billiga högtalare som ändå ska bytas sen. Jag har personligen lite svårt att se fördelen med en subwoofer i en öppen båt. Men det är min egen högst personliga åsikt. Istället för rena bashögtalare i en båt stoppar jag hellre i t ex ett par 8 3-vägshögtalare. Jag tycker följande plan är en bra grundidé. Men återigen, det är min högst personliga åsikt baserad på vad jag tycker är bra ljud. Inte bäst, men bra. 1. Huvudenhet två bra högtalare. (huvudenhet i båt=helst utan rörliga delar för att minimera strul, bra högtalare=välkänt kvalitetsmärke, t ex Rockford Fosgate/Infinity/JBL/Pioneer gärna med ett ordinaripris på runt 1000-lappen då detta brukar innebära rätt nivå för pengar/pop, minst 5,25) 2. Ytterligare två bra högtalare. (dessa två högtalare får gärna vara 8 trevägshögtalare och ska ge lite extra bastryck. Allra minst 6,5. Allra helst ska det vara samma högtalarserie som ovanstående för en bra ljudbild.) 3. 4-kanals förstärkare, bra kvalitet.(här kan det bli svårt att komma under 3000kr. 4x50W räcker fint om det är en kvalitetsförstärkare som t ex Rockford Fosgate) Kostnaden för detta skulle alltså kunna bli Steg 1. Högtalare 700-1200kr huvudenhet 400-3000kr = 1100-4200kr Steg 2. Högtalare 1000-2000kr Steg 3. Förstärkare 3000-5000kr Har vi gått ända till steg 3 så har vi prylar som spelar mössan av de flesta kaptener. =) Men det går naturligtvis att stanna i vilket steg som helst om man skulle känna sig nöjd, med vetskapen om att man kan bygga vidare om man vill, utan att behöva byta ut prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 28 Januari , 2009 ja det är ju sant att det är ju bättre att bygga vidare om man inte har råd med allt direkt. Men det blir nog att börja från steg 1 och bygga säg vidare. eftersom man har inte hur mycket plats som helst heller. Och biltema har jag inga goda ord om heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Allt handlar nog om vilken nivå du vill lägga dig på. Biltemas högtalare kan ju vara en alldeles utmärkt lösning om de motsvarar dina krav och ryms inom din ljudbudget. Jag har själv högre krav men också en större budget för ljudbygget. Inte alla som tycker det är värt de pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser