Fjosor 0 Postad 25 Januari , 2009 Hej Jag har renskrapat min eksnipa under vattenlinjen, slipat oljat och målat 2ggr med blymönja. Jag behöver nu täta ordentligt mellan borden. Sedan ska jag lägga på 3lager primer. Så nu undrar jag vilket tätningsmedel ni skulle anväda er av. Tätningen vill jag ska hålla lång tid! Jag undrar även vilken primer som ni skulle rekomendera ovanpå blymönjan. Båten är klinkbyggd. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 27 Januari , 2009 Hej Peter ! Jag förstår inte din fråga riktigt. Primer är till som vidhäftningsförbättrare och ska vara på träytan eller ? Uppe på primern skall du täta med en vattentåligt tätmedel typ Sika edl ? När detta torkat så skall väl mönjan på ? Alt 2 Mönja och lin fårtalg. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjosor 0 Postad 28 Januari , 2009 Med primer menar jag tätskiktsprimer Tex primocon. Som ska läggas 3 lager ovanpå mönjan.. Internationals tät kan det funka bra? eller finns det något annat bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 Januari , 2009 Jag är ingen mästare på gamla träbåtar men kan en hel del om fog&tätmassor. International´ s tät kan funka om den tål de lösningsmedel som du kommer att utsätta den för. Bäst resistens mot lösningsmedel har polyretaner men kolla databladet på produkten före du provar. /Zinderella Senast ändrad av Zinderella | 28 januari 2009 | 21:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser