fjtsu15 1 Postad 6 Februari , 2009 Vad tror ni om man skulle sätta stagen snett uppåt istället för snett neråt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Februari , 2009 Snygg hylla/solbädd, tyvärr tiltar jag alltid upp motorn vid tilläggning vid holmar, annars hade jag nog börjat snickra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 15 Februari , 2009 Det är lungt ! det gör jag också... alltid ! men kolla i mitt album så ser du hur hyllan är tillverkad, nu har jag även gjort en urfasning mitt på så att jag utnyttja hela powertrimmen i gång , något jag missade först, och när jag lägger mig i hamn lyfter jag enkelt upp hela brädan/hyllan i båten, därefter tiltar jag upp motorn, och om vi gör turer där jag vet att det inte blir aktuellt med bad eller annat där hyllan behövs struntar jag i att lägga den på plats Börja snickar alltså ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 16 Februari , 2009 Den var riktigt fin. Tror du det funkar att ha samma lösning fast strax ovanför vattenytan? Jag funderade på om man skulle plasta en plattform med rörstag ner till akterspegeln, men en stor träskiva måste ju funka lika bra fast enklare att tillverka. Vad kan man använda för trä-material som håller för ständig fukt? Finns det skivor som kanske inte ens är träbaserade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 16 Februari , 2009 Min hylla blir inte direkt utsatt, men det är klart stänk och avrinningar från motor och badande är ju svår att undvika, jag har fuskat lite med kvaliten på brädan, men inte så dyrt att byta ut efter några säsonger men efter 2 ser den fortfarande ny ut. Köpte limträhylla avsedd för diskbänk i vanlig furu, väldigt hållbar tror den är 3-4 cm tjock, denna oljade jag in 4 gånger sen betsa jag den 4 gånger sen lack 4 gånger, håller tydligen bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 16 Februari , 2009 Vanlig bänkskiva alltså...hmm. Jag har varit tveksam till att sätta dit nåt ytterligare i bak på båten, men måste säga att jag svängt om lite efter att ha sett hur andra har gjort, och speciellt när jag hört om fördelarna. Bänkskiva låter ju väldigt smidigt på så vis att man slipper ju hela rörkonstruktionen. Den är ju otroligt stabil i sig själv. Det mest optimala hade förstås varit en typ av plastskiva i samma tyngd och tjocklek som en stavlimmad furuskiva för att slippa skydda den, men det får kanske vara en hejd på önskelistan...=) Det skulle ju vara väldigt enkelt att rita av aktern med hjälp av kartong, sen överföra det till skivan och såga det hela med en sticksåg för att få en plattform som ligger an perfekt mot aktern. Möjligtvis med en gummilist mellan. Sen ett par stag under som fästs i akterspegeln. För mig som i så fall vill ha en vit plattform skulle det funka fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 16 Februari , 2009 Hittade en bänkskiva på IKEA gjord i stenmjöl och akryl, vilket borde vara helt vattentåligt. Nackdelen är att enligt tjejen på kundservice så kostar den vid 40cm bredd dryga 2000kr/m....haha...Yikes!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser