Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
s-1027706

Badplattform...

Rekommendera Poster

Okej!

Det är väl inte riktigt säsong att bada ännu men man kan ju fundera på vad man vill ha.

Jag har ju ganska liten båt, är det inte smart att ha dessa badplattformar på båda sidor om motor för att liksom förlänga båten något med aktivitet. Eller är det dumt, använder man dessa mycket? Stegen kan jag montera på undersidan. För någon extra motor behöver jag inte eller? Men det är klart, monterar man en så kommer man troligen inte ha använing av en och tvärtom. Men jag måste nog ändå tänka på vikten. Jag har ju tänkt att montera en fast tank där bak. Har ni några tankar om detta så skriv och tyck till. Hur har ni det? Hur monterar man den bäst? Den ska väl ligga så högt att den inte tar i vattenytan när man kör eller är det bara när man planar och står stilla som den inte ska ta i ytan?

Mvh 495ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att de inbyggda badplattformarna på min båt används FLITIGT. Så visst är det värt både investering och arbete! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte så dumt med dessa. Men var tror ni om man monterar en hel längs hela akten och kapar ur för utombordaren så att den kan trimmas och styras fritt är det någon som har gjort detta? Vad är  - med detta? Man lyfter väl ändå av motor rakt upp och då är den inte i vägen...Men det är klart den är bra mycket dyrare..Eller har någon gjort en själv, med dessa färdiga rörböjar i olika vinklar som finns. De är ju bara att svetsa i hopp och sedan göra fästen för dessa trä ribbor. Vore inte det bra? Varje böj kostar ca 70:- och en 2m rostfrit rör för ett par hundra. Man skulle säkert komma undan med ett belopp på totalt ca 2000:-, än om man köpte färdig för 7000:- Vad tror ni....

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade istället satsat på att ha badplattform på vardera sidan av motorn, under det att man kanske behöver göra ett lyft av motorn under säsong...

NOTE: Redigerat p g a stavfel...

Senast ändrad av Keddy | 27 januari 2009 | 09:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej!

Men likväl om man gör en hel efter akten eller ej så borde det gå att få ett gott resultat med att göra den eller dessa plattformar av just lösa rördelar. Är det någon som har gjort detta eller provat med lyckat resultat, estetiskt sett! Det är billigt, men det måste se bra ut! Sen kan man få den så stor som man vill. Och formen kan man påverka då om jag gör den själv.

Mvh 495ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat noggrannare, och alla delar finns att köpa. Även fäste som är vinklingsbart som man kan ha mot akten på båten. Och ett 3000mm rostfrit rör kostar bara 800:- så det blir verkligen billigare att göra på detta sätt. Och stege finns för 1000:- kr som man monterar under plattformen. Jag ska nog prova detta och vill man ha lite extra stadga vid kopplingar och det inte räcker med dessa skruvar som håller ihop rören så kan man ju punkta rören tillsammans efter man fått allt att passa.

Kommentera gärna!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde mina egna men jag hade lite div matriel hemma så det enda var jobbet men det är ju oftast roligast Dessa sitter på en Cresent 635

Mattias

post-5829-1394235769,0261_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den på babordsida blev ett bra ställe för ankare

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kapar lite din tråd då vi har liknande planer fast annorlundaFörvånad

Jag är också inne på att tillverka egen badplattform. Jag tänkte dock använda aluminiumram som böjs och svetsas i rätt form. Efter detta så tänkte jag plasta hela plattformen istället för trä och sist av allt en gummilist runt det hela. Inget trä för jag använder båten så länge det går på vintern och plast är lättare att sköta. Aluram för att det känns lätt att anpassa till båten form samtidigt som det är starkt. Jag tänker att den ska gå framåt ca en meter på båtsidorna för att dels skydda skrovet mot stötar och dels bli en bärande balk för själva plattformen.

Jag har funderat en hel del på denna lösning men vet inte om den har nackdelar.

Men helt klart är att det blir billigare att tillverka själv 495ht!

Höjden blir ca 20-25cm ovan vattenlinjen vid stillastående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satte 2 st bryggor på min D55, respektive sida om motorn, blev riktigt bra, känns som båten växte samt väldigt stor nytta av dom vid bad, motorarbete, lastning, lek etc etc.

Har en uppfällbar stege på styrbordsida.

Har även en hylla över ankarboxarna med en standard dyna för D55 av inombordsvarianten, detta ger ytterligga plats för solning och bad tillsammans med bryggorna, bra med plats !

Senast ändrad av Nyborjare | 02 februari 2009 | 09:42

post-20954-1394235769,2355_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte finnas så mycket nackdelar med dessa badplattformar.. Men det är nog smart att andvända plast som formyta i stället för trä. Man frågar hur länge trä håller sig fint! Skulle inte man kunna ta plexi, det finns i flera färger men också transparant. För då kan man ha belysning under vattnet vid kvällsdopp och då ser man genom hur botten ser ut det kan bli läckert! Är det inte starkare med rostfritt än aluminium blir det ett litet veck på alu så finns det risk att det viker sig. Eller har jag fel... Vad svetsar man lättast rostfritt med.. Utan att behöva köpa värsta svetsen. Pinnsvets kan man väl svetsa rostfritt med utan gas?

Mvh

495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvånad Plast  ? plastbadbrygga ?? .... har aldrig sett men varför inte ? föredrar dock själv trä, ser snyggt ut, erkänd lösning ( bra vid försäljning av båten) skönt att stå på både i kallt och varm väder. vattnet rinner av, torkar snabbt.

Att träet skulle se slitet och tråkigt ut efter ett tag hm ? trä kan man sköta , hört talas om träbåt Skrattande ?  men smaken är som baken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag till sniklösning:

skaffa 20 elrör o låna en böjfjäder.

Bocka elrören som du vill ha badbryggan fäst ihop med tape el dyl (=lätt att se slutresultat)provmontera.

Tag rörmallen till den lokala smeden/svetsverkstan och be att de knäcker/svetsar upp ramen i rostfritt (gör upp om ett pris ,brukar vara humant,alla firmor har inte bockapparat för RF men det blir snyggare om det är bockat i stället för svetsat med en massa småbitar)

Be dem lägga in plattjärn mellan rören så att du har något att skruva durken i.

Ta till stödbenen lite för långa och kapa in när du monterar.

köp invinklingsbara fästen.

gör durken i tryckimpregnerat virke (finns i brun kulör ,annars linolja på vanlig grön).

Skruva fast den med RF vagnsbult.

Virket är billigt ,kan bytas vart 5.e år om det krävs.

Stege finns på biltema för under 600:- tyvärr måste man montera den ovanpå bryggan om

man inte är beredd att trixa lite,

Tada! en badbrygga som är skräddarsydd för din båt.

Tycker för övrigt att nästan 9000:- spänn som BS vill ha är långt över smärtgränsen.

Lycka till

Elektrikarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg på Silvan att de hade mörkbrun liknande bräder i komposit.Tänkte köpa såna och ha i badtunnan jag har på gång.Måste vara perfekt underhållsfritt o bra.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog rekommendera dig att försöka få tag på en TIG-svets, samt o du inte har vanan inne, en stycke svetsargubbe. Ger helt klart bästa resultatet.

Naturligtvis går det även utmärkt att svetsa rostfritt med både pinne, MIG och gaslödning, men det blir långt ifrån lika fin fog som du får med en TIG. Kanske finns nån plåt/maskinverkstad som kan svetsa åt dig för ett överkomligt pris.

Mvh Andreas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter som en väldigt god idé. Säkert billigare än teak och underhållet slipper man av träet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man göra mallar och sen låta en hantverkare göra jobbet.

Men blir det inte billigare att ta dessa kopplingar och rör och sammanfoga dessa själv? Är det någon som har lejt bort jobbet för att göra en sådan plattform och hur mycket tog dom då? Sen är jag ändå inne på att ha en plattform efter hela akten, även om jag har en utombordare. Det jag tänkte var att man kan ha en öppningsbar bom bakom motor. Men vad tjänar jag på att låta dessa sidoplattformar sitta ihop. Jo, jag tänker att det ser bättre ut, jag kan göra en som går längre ut från båten genom att de har stöd från varandra och jag behöver bara två fästen plus två stöttor. Annars blir det ju fyra stöttor.. Borde det inte bli bättre! Men sen om svetsning, silverlod går ju bra att löda rostfritt med. Det finns i både 600,800 och 1200 grader om man vill löda flera fogar bredvid varandra utan att fogen innan smälter.. Och det är väldigt starkt och enkelt att hålla på med och ger nästan en osynlig fog, bara lite guldfärgad. och när de ligger i sina kopplingar så blir det starkt.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silverlod funkar nog, kolla bara vilket flussmedel du ska ha, annars kan det bli skit. (Antar att det bör vara någon typ av fluss, länge sen jag sysslade med annat än robotsvetsar...Tyst)

Fördelen med lödning jämfört med pinnsvets tycker jag är att man kan styra värmen lättare. Med pinne är det lätt att det bränner igenom utan att man märker det där inne i svetsmasken. Dessutom har jag aldrig gillat att svetsa med pinne. Kräver ett visst handlag och jag har liksom aldrig fått in snitsen. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte också att de plattformar som finns var för dyra, dessutom hittade jag ingen som föll mig i smaken. Jag tillverkade en egen, men helt utan rörkrökar. Jag är nöjd med utseendet, men det är förstås upp till var och en att bedöma. Rören som går paralellt med akterspegeln har jag format med en enkel rörböjare som jag tillverkat själv. Rören köpte jag hos en firma och kapade och formade själv, sen tillverkade jag en jigg som jag monterade alltsammans på och tog med till dem som svetsade. Gångytan är tillverkad i trä som ser ut som teak men kostar en bråkdel, egentligen till för altaner o dyl.

post-13759-1394235772,0171_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser verkligen fin ut!!!

Bra jobbat. Vill du berätta vad kostnaderna för svetsningen och materialet blev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns faktiskt inte exakt, men jag tror att det landade totalt på mellan 3-4000. Jag tror att svetsningen var det som kostade mest, kanske 2000, jag har själv ingen lämplig svets för rostfritt. Rören köpte jag av en firma som vanligtvis håller på med storköksinredningar och liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tidigare sett de helt i plast som man kan beställa från USA och de har bara två stag som sitter monterade från ytterkanten och ner mot akterspegeln, samt två vinklar som bultas fast i nivå med själva badbryggan, jag antar att det är den vedertagna lösningen även på dessa hemmagjorda varianter.

Hur mycket last håller en dylik badbrygga för? Känns de stabila? Vågar man verkligen stå två stadiga gossar på 100kg stycket på en sån?

Den som är på bilden här strax ovanför mitt inlägg ser ju riktigt stabil ut t ex. men det skulle vara kul att höra hur de upplevs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halva anledningen att jag bytte min badbrygga var att den (de, för det var faktiskt en mindre på var sida) var just att de kändes lite svajiga. Plast utan armering från -79 kändes inte vidare tryggt när man stog och slet i ett ankare som satt fast! Jag valde att använda de fästpunkter de gamla plattformarna hade, vilket gör att den har fyra stag som går nedåt och fyra fästen i akterspegeln. Som mest har vi väl stått en vuxen och tre barn på den och jag är säker på att den pallar mycket mer.

post-13759-1394235773,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din ser väldigt stabil ut. Tack för bilden är intressant att se hur du konstruerat. Bra gjort!

Man ser att din är nära vattenlinjen. Säkert perfekt vid normala lugna väder. Har du behövt dra upp ankare eller dyligt i sjögång?

Min kommande plattform skall mest användas till att lasta om till en mindre båt på relativt oskyddat vatten, Då dyker aktern neråt för att sedan stiga snabbt upp igen emellanåt så jag tänkte på en betydligt högre version.

Jag vet att mitt användningsområde med grov sjögång är lite ovanligt men hur som hellst så skulle det vara kul att höra hur du upplevt din plattform samt om du råkat använda den när det gungar lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske jag varit onödigt mycket off-topic med mina egna intressenSkrattande

Jag tror att det kunde se hur coolt ut som hellst med utombordaren inne i badplattformen. Dock så vet man aldrig för man ser slutresultatet. Och med mindre antal stöttor så minskar möjliga läckageställanen. Med den reservationen att påfrestningen per ställe blir högre med mindre antal men, som vanligt, med rätt dimensionering så blir det inte problem. Största jobbet är att modellera formen, Att sedan få själva svetsfogarna gjorda är den minsta delen bara man har allt böjt, kapat och provisorisk fastsatt  så att delarna hålls på ställe. Jag skulle göra allt annat färdigt och sedan föra till verkstad för själva svetsningar.

Behärskar du svetsningen så gå på bara. Alltid kul när man kan göra allt själv.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det beror ganska mycket på vad man har för båt. Visst ligger min plattform ganska nära vattnet, men för mig passar det bra. Min båt dyker inte alltför mycket om det går sjö, men visst skulle man kunna montera den högre upp. Går det sjö så är det inte torrt på badplattformen.

Tror inte man behöver vara så rädd för att ha flera fästpunkter, är det tätt så är det tätt, oavsett om det är ett eller flera fästen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, såg på bilden och stegen du redan har. Jag hade något liknande med en hylla som gick att fälla ut sedan och då var den i trä skruvad. Kanske det går att sätta på en sådan, skönt att stå på när man sköljer kastrullerna tyckte frugan Cool

Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 17:41
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern original på D66 Verado är i rostfitt på varsin sida om motorn. Se bild på min pärla... Hur gjorde man det nu då?

Senast ändrad av All_to_slow | 06 februari 2009 | 20:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...