Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
berlar

Bryggbygge

Rekommendera Poster

Är det någon som har lite friska ideer kring ett bryggbygge. Bryggan är avsedd för ca 18 båtar som inte är speciellt stora. Tanken var att trycka ner telefonstolpar. Det har nu vid vinterns provborrningar visat sig att det bara är ca 1 meter dy och sedan går man på berg.

Vi har telefonstolpar, så frågan är kan man hitta på en annan lösning än att trycka ner stolparna. Är någon form av stenkistor tänkbara. 

Jag är tacksam för ideer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En meter dy låter som lite tunnt för stolpar för en såpass stor brygga, speciellt om den står lite oskyddad mot vädrets makter

Stenkistor är en bra lösning om inte det är för djupt. Jag tror att den bästa lösningen är flytbryggor. Finns färdiga bryggelement att köpa som man bara skarvar på beroende på önskad längd.

Själv har jag byggt en flytbrygga vid den egna stranden. Fyra oljefat på en ram av tryckimpregnerat virke samt lite trall ovanpå. Allt förankrat av fyra pålar som går ner hela 2-3 meter i dyn!

post-10002363-1394235757,1715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan glömma att påla med stolpar.det skulle kunna funka med stenkistor det beror på botten lutar botten för mycke finns det risk att stenkistorna glider iväg med så pass lite dy.en lösning är flytbryggor som ligger med stenar på botten förankrat med kätting. snok

Senast ändrad av snok | 24 januari 2009 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har redan investerat i ett stort antal telefonstolpar, så det vore bra om man på något sätt kan använda dessa eftersom det inte går att trycka ner dem. Flytbrygga tror jag inte vi kan skaffa inom vår budget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en brygga med stenkistor men den står på sandbotten. Har nu hållt i 20 år tror jag och den funkar bra, har stått emot is och annat. Hur det blir på en dyig botten vet jag inte riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad

Det låter intressant, hur gick du tillväga när stenkistorna tillverkades

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var lite för ung när bryggan byggdes, så kommer inte ihåg så mycket av det. Den har som sagt stått ett tag.

Men i princip... Vi har fyra hörnstockar på våra kistor som håller grova plank som bildar sidorna. Kanske 8-10 cm mellanrum mellan planken. Kistorna är betydligt bredare nertill än upptill. Vi har fyra kistor totalt, varav den största är placerad längst ut och håller upp ett litet större däck med bänkar och badstege.
Vill minnas att bryggan byggdes sommartid, på land. Kistorna måste ha bärts ut och fyllts med sten ute i vattnet. Eventuellt byggde man överdelen av bryggan allt medans kistorna placerades ut, minns inte riktigt.

Jag tror att grannbryggans kistor däremot är typ timrade med rundstockar. Skulle ju passa er bättre om ni har en massa telestolpar. Det viktiga är ju att man fäster sidorna på kistorna ordentligt, så de håller ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

På bifogad länk finns en enkel byggbeskrivning av en stenkista, som kan ge ett visst stöd. Sidorna bör luta inåt så att kistan blir bredare i botten än upptill. Stockarna sågas ur i fogarna precis som när man bygger ett stockvirkeshus. Varje stock säkras med kraftig genomgående bult genom hörnstolparna. Botten som stenarna ska vila på byggs som ett V, så att vikten av stenlasten fördelas på flera timmervarv i kistan. Botten ska alltså inte vara plan. Genom detta sjunker kistan ner i dyn och kommer att stå stadigare på plats än om den så att säga flyter ovanpå dyn.

Kistan byggs inte helt färdig på land, utan man sparar hörnstolparna okapade, så att man kan bygga på flera varv beroende på hur mycket kistan sjunker ner i dyn. Hörnstolparna blir sedan naturliga förtöjningpollare, som kapas till rätt höjd sedan bryggdäcket är lagt och klart.

Bifogade bild visar hur den V-formade bottnen är konstruerad.

Tycka till med bygget!

Thomas

http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/viewpdf.asp?Item=10&FileId=1010&FileTypeId=103&Doc=broschyr&Cid=126&Pid=

post-29801-1394235758,7162.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ett nytt försök att få med bilden i komprimerat skick.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag byggde en flyttbrygga själv. Jag köpte frigolitblock och putsade de med vattenbeständig puts (behövs kanske inte). Jag vet ju inget om ert budget, men frigolitblocken skärdes enligt önskemål, i Laholm var det, tror jag. De två blocken man ser på bilden har en lyftkraft på ca 40 000 N, alltså ca 4 t. Min brygga är ca 2.5 x 5 m. Man kan tänka sig dina telefonstolpar som ett ram. Är det 18 båtar, blir det 9 på varje sida, sedan kanske 2m/båt, det blir en 20m lång brygga. Hur man sedan stabilisera flyttbryggan i dyngan får man fundera på, men det skulle väl gå med en slags ankare.

Med foto fungerade det inte, men kolla mitt sjöbod, där finns ett fot av bryggan.

Lycka till

Sven

Senast ändrad av Groenling | 26 januari 2009 | 15:59

Senast ändrad av Groenling | 26 januari 2009 | 16:07

post-21734-1394235758,736.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu verkar bildvisningsproblemen på sidan vara lösta. Vi får se om det funkar nu.

Thomas

post-29801-1394235760,0011_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man tryck sänka ner gamla telefonstolpar i vattnet, är dom inte giftiga!? //PeterU

Senast ändrad av PeterUrban | 31 mars 2009 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har på vår stuga bara dy, och där har vi stolpar.

Varje vinter tar vi upp bryggan som är avsedd för ca. två 5-metersbåtar och mindre innåt stranden, och ändå far stolparna iväg.

Vi har de nerspankade ca. 2 meter, och det räcker inte.

Kistor skulle jag inte rekommendera om det inte är skyddat, utan den bästa lösningen är betongbrygga, men de kostar ju sin del. (20,000€ kan du nog gott och väl räkna med).
En betongbrygga som man förankrar med ordentliga stenar/tyngder på ca. 500-1000kg vardera så skall hålla.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...