Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Luffarn

Kapacitet på cirkulationspump?

Rekommendera Poster

Ni som har vattenburen värme ungefär som jag har, tre slingor 22 mm i en 9.meters båt, har ni koll på hur många liter i minut eller timma era pumpar ger? Jag får inte fart på cirkulationen hur mycket jag än luftar och jävlas. Orginalpumpen på min Webasto ger bara 7,5 liter, och Telfa som väl är ganska proffsiga på båtvärme, deras minsta pump ger 12,5 liter, de visar också två pumpar som ger 21liter/minuten
http://www.telfa.se/produktkatalog/fil/1760_Cirkulationspumpar_0706.pdf
Vattenburen värme verkar vara ett livslångt lidandeGråter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har eberspächers orginal cirkpump. En ganska liten sak som inte kan ge så många liter. Skulle tro att det är samma eller liknande som den du har.

Jag har en större båt än din med värme i tre hytter, salong och 2 toaletter att värma upp och det fungerar bra. Så jag tror inte det är cirk pumpen.

Har du ett en rörs system eller två rörs med framledning och returledning samt av stick till respektive element?? Vad är det inte som fungerar ??

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma ursprungsinlägg verkar förekomma på detta såväl som seglar-forumet. Två parallella trådar verkar lite onödigt, tycker jag. Frågan är iofs mycket intressant, men bör väl hållas inom ett och samma forum? Blir liksom mindre att hålla reda på och diskussionen förs framåt mer konsekvent och logiskt? Jag föreslår att trådskaparen själv väljer detta forumet, genom att hänvisa i det seglarsnack, med ett stopp-inlägg där!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krånglande värmesystem är inte specifikt för varken segel eller motorbåtar, och seglare resp motorbåtsfolk läser ofta bara sin avdelning. Så chansen att nån kommer på nåt är större om jag frågar på bägge. Synd att det ska göra vissa förbannade, det hade jag inte räknat med.

Undrar bara om någon vet kapaciteten i liter på pumpen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det cirkulerar alldeles för dåligt. Förr hade jag en Ebersp med en ensam pump som sitter som den ska, på systemets lägsta punkt, kallad nollpunkten. Alldeles före pumpen ansluter expansionskärlet, högst i systemet. Med Ebern och den pumpen fick jag hela systemet hett, men det blev kallt bak i båten, jag hade bara ett mindre fläktpaket på bb-slingan och ett i förpiken på sb-slingan.

När Ebern pajade totalt köpte jag en Webasto, och satte även dit ett kraftigt fläktpaket alldeles efter värmaren. efter detta paket delar sig slingan i två lika långa slingor, bb och sb. I förpiken går de ihop igen till en monoretur som går under durken och ger golvvärme. Har även provat att ta bort den sistnämnda och kört en enda slinga runt båten. Det gav faktiskt ännu större motstånd och jag saknade golvvärmen så jag gick tillbaka till det ursprungliga.

När jag satte dit Webaston hade den ju en inbyggd pump, så nu körde jag med bägge i serie, de satt bara en meter från varann. Jag har flyttat pumparna runt överallt, haft en, haft två, tom haft tre, men cirkulationen är alltid ändå helt skitdålig, så skillnaden i grader på in och ut från värmaren blir så stor att den går ner på halv effek efter en halv minut efter start.

Mitt näst sista försök bestod i att flytta Webastopumpen från värmaren, och sätta bägge pumparna efter det nya stora fläktpaketet, en på varje slinga. Då uppstod konstigheter med trycket, det blev bla a att när jag öppnade luftnippeln på fläktpaketet så sögs det in luft där i stället för tvärtom. Jag lyckades lufta systemet skapligt ändå med pumparna avslagna, och sen blåste det faktiskt riktigt hett ur det första paketet. När pumparna jobbar parallellt drar de ju dubbelt så mycket vatten genom monobiten genom värmaren och det första paketet. Pga luftningsbesvären och det faktum att den gamla pumpen väsnas som f-n om den är slut på nåt vis kanske, så tog jag bort det arrangemanget och satte enbart den nya 12,5-literspumpen nere vid den sk nollpunkten. En båtpolare trodde det kunde vara så att den gamla pumpen har så lågt flöde att den stryper den nya när de sitter i serie.

Det jag funderar lite på nu är om inte det är tvärtom, att den nya pumpen har lägre flöde jämfört med den gamla. Telfa säljer ju inte ens en pump med så litet flöde, de tre de säljer till båtvärme är en på 12,5 liter, och två på 21 liter. Webaston är väl i original tänkt för en bils värmesystem, och det systemet måste ju vara betydligt mindre än i en 31-fots båt. Systemet rymmer ungf 20 liter.

Defrostern från Auto Thermo på Gräddö kan jag verkligen rekomendera. Den har 22 mm anslutningar för vattnet, ger över 4000 watt (med rätt cirkulation) och är betydlig strömsnålare än de vanliga Passad-paketen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glembrings har två cirkulationspumpar i sortimentet, en 2W (c.a. 8 liter/minut) och en 14W (15 liter/minut).

Jag har något som liknar 14 Wattaren ( står 15W och 15 L/m in på den) och jag har varit tvungen att snickra ihop en liten elektronisk varvtalsregulatror för att få ner strömförbrukningen till acceptabla värden för drift över lång tid.

Tidigare drog min pump 1,6A, nu drar den 0,6A vilket går att jag kan köra den i en månad eller mer utan att behöva ladda batteribanken.

Mitt mål var att cirkulera vatten så att gummislangarna vid in/ut-lopptill kaminens värmeslinga inte blir överhettade, hur mycket vattwen den cirkulerar nu vet jag inte..men en gissning är 2-3 liter/minut ?.

Samtidigt som jag installerade min *mojäng* hade jag isär systemet och luftningen var ett stort problem...

Till slut var jag tvungen att lossa slangen på pumpens utlopp och:

  1.  köra vätskan ner i en behållare..köra pumpen..när expansionskärlets innehåll var nere i botten stoppade jag pumpen och fyllde på med innehållet i behållaren..och så tillbaks till 1.

Då fick jag ur merparten av luften och cirkulationspumpen kunde börja fungera som tänkt efter återanslutning till värmaren.

Den lilla luft som sen var kvar efter det kunde jag höra när pumpens ljud ändrades några sekunder var 20:esekund eller så (omloppstiden i mitt slang/elementsystem) för att typ 5 sekunder senare följas av *gurgel* i expansionstanken som sitter kanske 3-4 meter från kaminens utlopp (och på en lägre punkt dessutom).

Var nere nästa dag och all luft borta, kaminen puttrar på 3/4-dels effekt (ungefär 2,8 kW) och pumpen surrar stilla, temperaturen är ~15 grader i hela båten med utetemp -5 grader Cool

Jag har visseligen bara en enkelslinga, 5 element, med kanske totalt 20 meter slang ( 9,5 meter båt)

 Enligt instruktionerna från Glembring ska expansionskärlet sitta nära kaminens utloppssida och som högsta punkt, och cirkulationspumpen så nära inloppssidan som möjligt på systemets lägsta punkt.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 januari 2009 | 19:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en lite kraftigare pump som man kan reglera ner lät väldigt finurligt. När man en gång fått varmt och luftfritt räcker det säkert med långsammare cirkulation. Jag kanske kan sätta dit en till pump parallellt i en slinga med backventiler som jag kan knäppa på när jag behöver snabb värme, jag vill kunna nyttja båten även vintertid.

Jag har inte kollat med Auto Thermo, men det skulle inte förvåna mig om det fläktpaket jag har vill ha mer än 7,5 liter 80-gradigt vatten för att verkligen ge full värme. Det paketet avger nog en hel del värme när inte fläkten går också.

Bilden visar hurdana passiva flänselement jag har under alla kojer och under durken på toan och vid salongsbordet, har köpt dem på husvagnsskrot. Helskönt för fötterna med golvvärme på våren när vattnet är typ 4 grader varmt Under salongskojerna har jag tagit upp avlånga hål så värmen kommer ut bättre. Sommartid när det blivit riktigt varmt stannar alla tre fläktpaketen och den passiva värmen räcker. Men att utan fläktpaket få ut all värmen ur en dieselvärmare är nog omöjligt i en mindre båt. Det finns inte plats nog att sätta tillräckligt med element. Jag ångrar djupt att jag inte satsade på luftburen värme med steglös effektreglering. Men nu är det för sent, det är bättre cirkulation som gäller

 

post-6890-1394235757,7096_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade min beskrivning till min Eberspächer Hydronic 5 och den cirkpumpen ger 15 liter/min.

Jag skulle börja med att bara köra med en cirk pump och då med den som har största kapacitet. En cirkpump är just vad namnet anger bara en pump som ser till att det cirkulerar och inte en helt tät pump som bygger tryck, så om du har något som hindrar flödet så snurrar bara pumpen runt utan att göra nytta. Om den mindre pumpen kommer att hindra den större att fungera effektivt.

Om jag förstått dig rätt så är systemet enligt följande.

Värmare, pumpar i serie, defroster i en slinga därefter t-koppling och två enkelslingor som sen går ihop med en t-koppling för att gå tillbaka i en enkelslinga till värmarens inlopp. Rätt??

En tanke, men som du alldeles säkert har kollat är att du inte kör de två pumparna mot varandra, dvs vänt dom fel i flödesriktningen eller att du kastat om plus och minus så att den ena går baklänges.

Att du sög in luft verkar underligt eftersom du då måste antingen kört upp vattnet i systemet i ditt expkärl eller komprimerat andra luftinneslutningar för det går ju inte att dra in luft om du inte gör av med vatten samtidigt någonstans.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara som info:

Varvtalsregulatorn jag snickrade ihop efter nyårshelgen (när jag insåg att den glöbala uppvärminingen inte har nått hit ännu) är en enkel PWM-med FET-transistor som tål > 50 A belastning) kostar < 40 kronor i komponenter på ELFA!

Processorstyrd, 64 spänningsnivåer = varvtal mellan 0 och 100 % i 64 steg.
En ny snålare cirkulationspump ligger väl runt tusenlappen, så valet var enkelt Flört

En variant av programvaran kan även mäta temperatur på upp till 3 sensorer och styra varvtalet baserat på det.

Men jag hann inte få till sensorerna (c.a. 10 kronor/styck, digitala) eftersom det blev minusgrader och jag måste sparka igång värmen innan minusgraderna frös sönder båten (den 4/1 hade vi -17 där båten ligger) Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev inte förbannad, håller med om att många kanske bara läser sitt forum. Därför är det väl bra att upplysa om parallell-tråden. (Har redan gjort det i seglarsnack, f.ö.) Håller däremot inte med om två ovetande om varandra-trådar ger bättre svarsresultat. Det är ju när man läser andra inlägg som man kan få nya aha-upplevelser och ev. sen kan bidra med nån pusselbit som fattas.  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar ,har du en skiss/ritning på nämda regulator?

Hade en regulator som tyckte att det var lämpligt att brinna upp förra sommaren.

Den var också ett hembygge, cirkpumpen väsnas så fördömdat nu när den går .

Vore snällt om du svarade.

Elektrikar´ n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På systemets lägsta punkt ansluter via ett t-rör slangen från expansionskärlet.
Precis intill t-röret i flödesriktiningen sitter pumpen som trycker vattnet uppåt genom en värmeväxlare för gångvärme och sen tll värmaren i stuvfacket.
Från värmaren går hetvattnet in till den stora fläkten under diskbänken och efter den delas det med ett t-rör till två slingor, bb och sb med ett mindre fläktpaket på varje. I förpiken går de ihop igen till en monoretur som går tillbaka akterut under golvet och ger golvvärme och sen är varvet fullbordat. När jade min gamla Eberspächer med lägre effekt blev hela systemet rejält hett. Det tyder på att den gamla nu bortplockade pumpen var effektivare än den nya. Och att det inte är nåt fel på mitt system. Jag har luftat hur mycket som helst, har flera nipplar och i alla skarvar mellan rör/slang är det lätt att lufta.
De konvektorer jag har är bara 22 mm kopparrör med flänsar så de bjuder inget motstånd. Och blåser man i fläktpaketen ger de inget nämnvärt motstånd heller.
Jag har tagit isär systemet och kört pumpen för att beskåda strålen rinna ner i en hink, det var när bägge pumparna satt i serie, strålen var typ skitdålig Vad f-n det nu beror på. Pumparna gick bägge två åt rätt håll. Nån strypning finns ingenstans. Jag tror det är omöjligt att få det att fungera utan starkare pump. En 21-liters pump som man elektroniskt kunde reglera ner effekten för strömbesparing när båten blivit genomvarm 
vore nåt.

När jag testade att sätta en pump parallellt på varje slinga var det alldeles efter fläktpaketet. Då blir det ju så att det suger in luft när man öppnar nippeln, det steg väl lite i expansionstanken, jag stängde ju nippeln direkt när jag insåg detta.

I morrn söndag kanske jag gör ett test med enbart den gamla pumpen som väsnas, den ger nog större flöde. Med alla de flänsrör jag har i båten så kyls ju vattnet ner rejält innan det kommer tillbaka till värmaren om det inte är rejäl fart på cirkulationen. Och då går värmaren ner på halv (lite mindre än halv tom) effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle provat med enbart den gamla pumpen och om det fungerar bra skulle jag provat med enbart den nya tysta pumpen. Då kan du utröna skillnaden på värmen, men kör bara med enkelpyump. Min Eberspächer pump viner lite grand trots den är nästan ny, men den sitter i ett litet maskinutrymme i aktern och akter om de aktra hytterna så man hör den inte inne i båten.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt in en pump som brukar sitta i husbilar. Det är en Alde kostade 1800:- ungefär. Montera pumpen så den trycker genom värmaren (alltså på returen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sitter min pump också. Du vet inte kapaciteten på den? Jag var inne på HusvangsSvenssons sida, där sålde de ett par pumpar, men inte ett ord om kapaciteten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en pump på 2W köpt hos Glembring som ger 8l/min.

http://www.glembring.se/PDF/GlembringSve20050117.pdf  titta på sid 15

Den har mer kapacitet än vad som krävs för att cirkulera vattnet i mitt system som har 2 slingor. Totallängd ca 20 m och jag vill minnas att jag fyllt ca 12l vätska i detta system. Jag har min exp.tank ansluten på en hög punkt i ena slingan och där bubblar det ibland trots att jag haft igång systemet 3-4 år. Varje gång jag varit ute i sjögång eller seglat med lite krängning så bubblar det i tanken när jag startar systemet. Jag är övertygad om du har luftproblem.

Finns inget bättre system än vattenburen värme ur komfortsynpkt.



Senast ändrad av gusten1 | 25 januari 2009 | 10:44



Senast ändrad av gusten1 | 25 januari 2009 | 10:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn, nu har jag läst dina inlägg igen för att se om jag kan komma på några mer saker.

Jag förstår dock inte riktigt vissa saker:

1. Har du en Webasto med inbyggd pump eller en lös pump. Du skriver i olika inlägg att den pumpen ger 7,5 lit/min och sen skriver du om en annan pump du provat med som ger 12,5 lit/min och till sist skriver du om din gamla pump som väsnas?

2. När du kör har du alla pumparna i gång eller kör du bara en samtidigt som den ev. inbyggda inte är igång?

3. Du skriver att din värmare går ner på halv effekt eftersom dina konvektorer kyler ner för fort med den dåliga cirkulation du har. Detta antagande kan inte vara riktigt eftersom värmaren går ner om den inte blir av med värmen så att det skulle vara för att konvektorerna kylt ner vattnet är fel. Men att det är fel i cirkulationen är rätt och att värmaren då stänger ner.

4. Om orginal Webasto pumpen är på 12,5 lit/min skall detta vara fullt tillräckligt för att få systemet att fungera. Som jag skrev tidigare har jag 15 lit/min på min pump och den kör ett stort system ( 14 meters båt ) som ger varmvatten till både värme och dusch. Har kört den som kallast i vinter ner mot -10.

5. Ett problem du har är att ditt system alltid kommer att vara kallare i slutet av slingan dvs i fören och golvet eftersom du kör ett enrörs system och din värme kommer att gå bort i början av systemet men det skall trots allt cirkulera och ge lite värme i slutet.

Jag hade ett liknande i min förra båt och det spelade ingen roll hur jag försökte att få upp temperaturen i fören för det blev alltid kallare där. Nu har jag ett tvårörs system och har lika varmt på konvektorerna överallt.

6. Har du någonsin provat med bara orginalpumpen från Webasto. Varför har du lagt två pumpar i serie??? Vad var orsaken?? Detta ökar inte flödet utan möjligen trycket. Du kan aldrig få större flöde än den sämsta pumpens när du lägger pumpar i serie. Då måste du bygga en liten paralellslinga och lägga dom i.

Per



Senast ändrad av oceanis | 25 januari 2009 | 12:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn, nu har jag läst dina inlägg igen för att se om jag kan komma på några mer saker.

Jag förstår dock inte riktigt vissa saker:

1. Har du en Webasto med inbyggd pump eller en lös pump. Du skriver i olika inlägg att den pumpen ger 7,5 lit/min och sen skriver du om en annan pump du provat med som ger 12,5 lit/min och till sist skriver du om din gamla pump som väsnas?

Ja, det är en Webasto. Pumpen sitter på själva värmaren men kan flyttas till annan plats i systemet, vilket jag gjort nu.

2. När du kör har du alla pumparna i gång eller kör du bara en samtidigt som den ev. inbyggda inte är igång?

Har testat med både två, tre och en, flyttat dem runt överallt.

3. Du skriver att din värmare går ner på halv effekt eftersom dina konvektorer kyler ner för fort med den dåliga cirkulation du har. Detta antagande kan inte vara riktigt eftersom värmaren går ner om den inte blir av med värmen så att det skulle vara för att konvektorerna kylt ner vattnet är fel. Men att det är fel i cirkulationen är rätt och att värmaren då stänger ner.

Kan inte svara säkert på detta

4. Om orginal Webasto pumpen är på 12,5 lit/min skall detta vara fullt tillräckligt för att få systemet att fungera. Som jag skrev tidigare har jag 15 lit/min på min pump och den kör ett stort system ( 14 meters båt ) som ger varmvatten till både värme och dusch. Har kört den som kallast i vinter ner mot -10.

Orginal Webastopumpen är på 7,5 liter/minuten enligt manualen. Hur mycket den gamla ger har jag inte lyckats ta reda på.

5. Ett problem du har är att ditt system alltid kommer att vara kallare i slutet av slingan dvs i fören och golvet eftersom du kör ett enrörs system och din värme kommer att gå bort i början av systemet men det skall trots allt cirkulera och ge lite värme i slutet.

Jag kör inte ett enrörs system, det är två rör 22 mm invändigt som bär värmen framåt, endast returen i golvet är en enkel slang. När det funkar som det ska blir det lika hett överallt, även i förpiken.

Jag hade ett liknande i min förra båt och det spelade ingen roll hur jag försökte att få upp temperaturen i fören för det blev alltid kallare där. Nu har jag ett tvårörs system och har lika varmt på konvektorerna överallt.

Så har jag också, det funkar bra. Gjorde ett kortare försök med en enkelslinga runt hela båten på inrådan av nån på nåt forum. Det blev mkt sämre, saknade golvvärmen också.

6. Har du någonsin provat med bara orginalpumpen från Webasto. Varför har du lagt två pumpar i serie??? Vad var orsaken?? Detta ökar inte flödet utan möjligen trycket. Du kan aldrig få större flöde än den sämsta pumpens när du lägger pumpar i serie. Då måste du bygga en liten paralellslinga och lägga dom i.

När jag köpte Webaston visste säljaren väl hur systemet såg ut sen förut. Han gav mig rådet att köra med både den gamla pumpen, och den nya som satt på värmaren. Inte så smart kanske. Så jag har alltså provat med en, två, tre pumpar, även låtit dem jobba parallellt. Som ensampump har jag provat bägge pumparna.

 

Per

 



Senast ändrad av Luffarn | 25 januari 2009 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag har jag gjort ganska stora framgångar!
Funderade hur det var möjligt med så dåligt tryck en meter från pumpen (vid värmaren) när pumpen dessutom har en vattenpelare på 1,5 meter att suga i sig av. Det enda mellan pumpen och värmaren är värmeväxlaren för gångvärmen. Glodde lite extra misstänksamt på den och kopplade sen förbi den med ett frejdigt glykolkladdande. Och nu, nu funkade cirkulationen plötsligt. Systemet värmdes upp i samma takt överallt, även i förpiken. Antar att det är skräp i värmeväxlaren, det kanske bara behövs väldigt lite för att stoppa flödet. Värmaren gick nu på max i ca tio minuter, sen gick den ner på halv igen... Så riktigt heta blev aldrig slangarna. Men det gick knappt att känna någon skillnad alls på slangen före och efter värmaren, cirkulationen var nog ganska bra.
Nu hade jag satt den gamla pumpen, en Bosch PA 66 GF 30. Hur mycket den pumpar har jag inte lyckats ta reda på. Försökte mäta strömfförbrukningen, men det var förstås fel på instrumentet. Lät värmarenoch fläktarna stå och gå och for hem en vända. Efter två timmar for jag dit, värmaren gick på halvfart, ca 14 grader i hela båten, även fram, ute var det nollgradigt. Men när värmaren en gång gått ner på halvfart går den aldrig tillbaka till fullgas. Slangarna blir kanske 45 grader, och värmaren ska gå upp till 80 grader tror jag innan den växlar ner. Fel på värmaren?

Fick en snilleblixt och bytte till orginal Webastopumpen, mera griskladd med glykol, men med den pumpen gick värmaren bara ca två minuter innan den gick ner på halvfart. Sämre alltså. Så jag badade i glykol en tredje gång och satte dit gammelpumpen, och nu gick värmaren i åtta minuter på fullgas innan den växlade ner.

En märklig sak är att den gamla pumpen går helt tyst när den får jobba ensam. Så att ha två pumpar är nog fel, i alla fall om de inte är exakt lika.

 



Senast ändrad av Luffarn | 25 januari 2009 | 21:43

post-6890-1394235758,6902.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med KG Knutssons servicetekniker och berättade lite hur det funkade.
Sen igår när jag kopplade förbi värmeväxlaren så har jag antagligen bra cirkulation, det blir varmt ungefär lika fort i hela systemet, så var det inte innan. Värmaren startar bra och går med full fart i ca 10 minuter, men sen går den ner på lågfart, för att aldrig gå upp på max igen. Det här hörs ju tydligt på pumpens tickande. Ganska snart känns slangarna in, resp ut från värmaren ganska jämnvarma, man kan knappt känna skillnad alls. Men varmare än gissningsvis ca 40 grader blir det aldrig.
Enligt Knutson ska den gå på maxeffekt tills vattnet blivit 72 grader, slå om till halv effekt, när den sen sjunkit till 56 grader ska den gasa på igen. De här gradtalen är fasta, de går inte att ändra. Och enligt Knutsson ska orginalpumpen räcka. Om inte vattnet blir hetare än jag beskrev borde den aldrig gå ner på halvfart...
Det kan vara fel på värmesensorn, det kan man se om man kopplar in ett diagnosinstrument, ett sånt har återförsäljaren i Söderhamn, måste börja nöta på honom om utryckning.

På ett annat forum har jag läst att pumpen i villasystem brukar sitta på hetaste sidan efter värmaren, det var intressant. Jag kan ju lufta själva värmaren i alla fall när systemet är avslaget. Och sätter jag pumpen direkt efter värmaren funkar alla andra luftnipplar även under drift. Kan vara värt att testa även det, jag har ändå börjat blivit tillvand vid glykolen nu och känner att jag är lite beroende av att bada i glykol lite då och då.

Fast det känns troligare att värmesensorn har varit felaktig hela tiden. Jag har haft värmaren två somrar, och sommartid räcker det med halvfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..det krävs ju programvara också, men den är simpel, huvudloopen ser ut så här:

CycleLoop:

 movfw ADRESH  ; Move the most significant byte of A/D Result to W

 bsf ADCON0,GO ; Start A/D again

 andlw b'11111100'  ; remove possible high bits set by carry when shifted
 movwf OnPeriod ; The A/D result is moved to OnPeriod counter

 rrf OnPeriod,f ;divide by 2, result = 0 - 7F
 rrf OnPeriod,f ;divide by 4, result = 0 - 3F

 incf OnPeriod,f ; make sure that it isn't zero (01 - 40)

 movlw h'3f'
 movwf LoopCount ; init LoopCount

DoPWMLoop:
 decfsz OnPeriod,f ; decrement count that keeps motor running
 goto SetMotorOn ; if still motor on time
 nop

SetMotorOff:
 bcf GPIO,GP4 ; set /keep motor off
 nop
 nop
 nop
 decfsz LoopCount,f
 goto SetMotorOff
 goto CycleLoop


SetMotorOn:
 bsf GPIO,GP4 ; set/keep motor on

 decfsz LoopCount,f
 goto DoPWMLoop
 goto CycleLoop

2500 cyckler/sekund (man kan om man anstränger sig höra ett mycket svagt sjungande i motorns lindningar på 2,5kHz)



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 januari 2009 | 19:30

post-22127-1394235759,011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen värme!
Idag åkte jag mot staden för att försöka hitta och låna en pump med överdriven kapacitet för att kolla om det är nåt med luft i systemet ändå trots enorma luftningsverdermödor. Bilelfirman hade ingen, men lånade ut en rymd-laser-strål-värme-mätar-pistol. Ingen stor cirkpump fanns på varvet heller. Men i stället löpte jag en Jonson 12 volt länspump. Den pumpar 30 liter i minuten med en tryckhöjd på en meter. Kröp ner i stuvfacket, lossade ut-slangen från värmaren och skruvade fast pumpen, sänkte sen ner den i en hink, och satte en slangstump på värmarstosen så jag kunde leda ner vattnet i hinken. Först lät jag det sakta rinna ur så hinken fylldes så pass att inte länspunpen skulle suga luft.
Först provade jag att köra bara cirkpumpen. Det kom nästan inget vatten alls.
Drog så igång länspumpen och det skvalade lite mer, men ganska dåligt ändå. Först sen länspumpen gått flera minuter slutade det bluddra och ha sig. Sen var flödet typ enormt. Stängde även av en av dubbelslingorna i taget. Provade även sen att köra bara systemets cirkpump, det forsade ganska rejält även då. Det hade ändå varit en massa lömsk luft i systemet som länspumpen orkade dra med sig. Körde bägge pumparna en bra stund ytterligare, slog sen av bägge två samtidigt. Tog snabbt bort länspumpen och satte tillbaka slangen på värmaren utan att dra åt. Sen fyllde jag tillbaka glykol i expansionskärlet och lättade försiktigt på ut-slangen igen med en burk under. Nu rann vattnet lätt ur bägge hålen och den lilla luft som fanns där trycktes ut.
Körde sen enbart cirkpumpen och lyssnade efter bubblor och öppnade luftskruvarna. Nu var det ett helt annat tryck från luftnipplarna, fick ur lite till luft ur storfläkten, men ingen annan stans.
Sen slog jag på aggregatet, och nu blev allt mycket hetare innan den gick ner på halvfart, så nu tror jag inte längre att det är nåt fel på värmarens termostater. Nu är jag hemma i kåken och firar med bruna bönor och korv, värmaren står och går i mörkret, ska åka ner och kolla framåt nio-tiden hur det står till. En bra grej är att om jag lyser ner i expansionskärlet ser jag hur det kommer upp små, små bubblor, systemet fortsätter avlufta sig självt.
I morrn ska jag göra om hela proceduren noggrannare, ev koppla tillbaka värmeväxlaren. Sen ska jag kolla alla slangklämmor på sugsidan av pumpen. Är det ett pyttelitet läckage där läcker inget vatten ut när värmen är avslagen, men det kan ju sugas in pyttesmå bubblor som sakta fyller på med lömsk luft. Jag ska slå av värmaren senare i kväll, men låta cirkpumpen gå hela natten. Är det nån pyspunka kommer värmaren att gå sämre i morgon pga luft den dragit i sig, är det tätt kommer det att gå minst lika bra.

En konstig grej, (vanlig för mig) var att slangmejseln jag tog bort slangarna och monterade länspumpen med var borta när jag skulle skruva ihop allt. Och då var jag enbart i stuvfacket och höll på. Skruvade med vanlig mejsel och letade slangmejseln i tre timmar. Den var borta.icon_biggrin.gif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaknade av halvtretåget i tunneln under berget. Tänkte på just pumpar och propellrar i varmare vatten.

Googlade: cirkulationspump lågt tryck

Hittade

Sockerdricka.

Kolla så att du har normalt tryck i systemet.
Är trycket lågt kan det låta om pumpen, Samma princip som att vatten kokar vid låg temp. på hög höjd.

slut citat

Beakta detta Luffarn:

I ett hus har man ett övertryck i systemet. Vattnet kokar då vid temperaturer över 100 grader. Hemma i huset har jag minst 0,5 Bar. Vatten kokar väl då vid 120 grader eller så. Alltså inga problem för cirkulationspumpen.

I en båt finns inget övertryck, eller mycket litet.
Ju starkare pump desto lättare att det blir ett undertryck så pumpen gör sockerdricka. Använd bara den inbyggda pumpen. Prova hellre att försöka öka trycket i systemet. Kan ett expansionskärl med ett mottrycksmembran finnas för båt?

Det kan ju vara det här som är ditt värmeproblem. Å andra sidan varför har inte andra problemet? Eller har dom det? Googla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämnde att jag har en c-pump från en husbil men glömde at skriva att jag även har slutet exp-kärl ( finns små 8 liters ) När man ökar trycket i systemet ger pumpen bättre flöde . Har pumpen för stor kapacitet kan man få ett fenomen med att den bildar luft ( även kallat mikrobubblor i rörbranschen ) Glöm ej att montera en säkerhetsventil om du går över till slutet värme system .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...