Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Luffarn

Kapacitet cirkulationspump?

Rekommendera Poster

Luffarn, kanske bör du försöka att anordna automatisk avluftning!? D.v.s. fixa en klen slang från det cirkulerande systemets högsta punkt till expansions-kärlets överdel. Kanske t.o.m. överväga att köra golv-värmen först (lågt placerad) och radiatorslingorna sen. Detta borde underlätta för ev. luft/ vattenånga att upp-transporteras med glykolvattnet. Hela systemet borde väl då bli mindre känsligt för både pyspunkor o ev kavitationsånga. På köpet fås en indikator-stråle överst i exp.kärlet som avslöjar pumptryck och luftförekomst - strålen rycker till vid minsta luftbubbla. Den nya pumpen borde nog klara jobbet även med extra indikator-/ avluftnings-belastning!? Jämför martec-skissens avluftnings-slang:
http://www.martec.se/html/2001.pdf

Passar - efter mer googling - på att rätta lite i mina inlägg ovan:

Turbulent strömning är inte oönskat alltid, används t.ex. i kylrums-sammanhang för att öka värmeutbytet i de omvända radiatorerna, som då kan göras mindre. Kräver mer pump-effekt, förvisso. Motorns gångvärme tas ut med bara helt liten tempskillnad i värmeväxlaren så turbulent strömning är nog nödvändig där, trots extra elförbrukning.

Värmekapaciteten ändras nog bara marginellt med ökat tryck, men det slutna systemets högre tryck gör det ändå möjligt att öka värmetransporten. Detta väl då genom att möjliggöra ökad maxtemp och tempskillnad på värmepannans in resp utgång? Kräver nog i så fall annan panna? Bör nog ändå undvikas i det längsta, tycker jag.

Glykol-inblandning höjer koktempen och minskar väl då samtidigt kavitations-risken, för övrigt. Man kan tycka att kavitations-ångblåsor borde implodera rätt omgående efter pumpens misshandlande skovlar, men kanske orkar glykolvattnets ytspänning ändå stå emot? Kanske finns glykol-varianter med extra ytspännings-sänkande medel?? //Thomas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso så att man höjer kokpunkten med glykol. men den specifika värmekapaciteten är nästan hälften av vattens (2,4kJ/kgK mot 4,18 för vatten) varför det är en Phyrrusseger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så! Problemet är att frysskyddet inte kan avvaras, värmaren kan ju paja ihop eller frivilligt stängas av riskfritt med dess hjälp. En helt nödvändig egenskap, tycker jag. // Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med med konstruktören till mitt större värmepaket. Han sa, och han borde veta, han är störst i Sverige på detta, att paketet måste ha minst 10 liter i minuten för att ge full effekt. Alltså är originalpumpen för liten.

Citat: Luffarn, kanske bör du försöka att anordna automatisk avluftning!? D.v.s. fixa en klen slang från det cirkulerande systemets högsta punkt till expansions-kärlets överdel. Slut citat.   Systemet är byggt så från början, det kommer hela tiden små bubblor upp i expansionstanken. expansionstanken.

Och om 7,5 liter minuten är för lite för att paketet ska kunna avge 3 kw, då måste 7,5 l/m även vara för lite för att dar ur hela värmarens effekt, 4,2 kw ut i systemet. Som det är nu fungerar det bra för sommarbruk, men flödet är helt enkelt för litet för att ge full effekt. Min varvsguru som tipsade om avluftning med länspumpen säger också att en  pump på 7,5 liter ger för dålig cirkulation, och Telfa som sysslar med båtvärme säljer inte ens någon pump under 12 liter. Det säger en hel del.

Jag undrar om någon av skribentererna här får 20 grader varmt i båten vintertid med en så liten pump som 7,5 liter? Hoppas på lite mildare väder om jag ska byta pump, inte så kul om det är minus 10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har inga problem med att få varmt med min 2 W pump, har för mig att den ger 7-8 l. Jag har ju 22 mm i hela systemet. Har en Reflex på 5 kW och 40 fots båt. Vatten tempen går ganska fort upp till de 80 grader då termostaten reglerar ner. När det är runt 0 ute gissar jag att kaminen ger mellan 3-4 kW för en innetemp på dryga 20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 fot. Då har du nog större plats än jag att sätta riktiga radiatorer på? Sen värmer säkert kaminen i sig självt väldigt mycket. Jag har min dieselvärmare i stuvfacket och hela rörinstallationen dold inne i båten, det är endast inbyggda 22 mm kopparrör med flänsar som ska avge värmen, förutom fläktpaketen. Att göra det på nåt annat vis gick inte, i alla fall inte om man inte vill förstöra inredningen så båten blir osäljbar.

Jag snackade ju med Knutssons som har service på Webasto. De valda gradtalen är lite underliga tycker jag. Den går ner på halv effekt redan vid 72 grader, borde ha varit 80? Och för att gå tillbaka upp till full fart igen måste tempen sjunka ända tills 56 grader. Verkar dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara konvektorer utan fläkt. Dels utanpåliggande av typ UWE 90 och dels vanliga infällda ca 5 m totalt. Kaminen ger ungefär 1/3 strålning och 2/3 vattenvärme. Hade inte varit fel med ännu mer konvektorer men det ökända glykolslabbet och avluftningen därefter har gjort att jag avstått att montera fler. Dessa 5 meter avger max 2,3 kW vid 80 grader. Det betyder att jag inte kan köra ut maxeffekt på kaminen men hittills har jag klarat att värma båten bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn skrev: ...Systemet är byggt så här från början, det kommer hela tiden upp små bubblor i expansionstanken.

Nu blev jag lite konfunderad, har du verkligen en sådan smal stråle som kommer in från sidan en bit ovanför vattenytan i expansionskärlet, som jag skrev om? Finessen med en sådan - i Martecfallet iaf - är att vattenstrålens landningspunkt på vattenytan (eller kanske landningen t.o.m. sker på den motstående väggen i kärlet?) avslöjar trycket, som väl sen i sin tur indikerar flödes-avvikelser i systemet. Medföljande luftbubblor ger som sagt små ryckningar i strålen som är lätta att se även i dagsljus. Ett ständigt närvarande, driftsäkert o bra mät-verktyg, tycker jag att det är!

Vågar knappt fråga men ändå; Du har väl inte överfyllt kärlet och råkat dränka ett ev. sidoinlopp?

Vilken punkt är högst placerad i det cirkulerande systemet? Värmaren verkar sitta högt och kretsmässigt - bortsett från gång-värmeväxlaren - direkt efter  pumpen. Sitter - i så fall - avluftningsslangen överst på den högsta punkten av inslangen till värmepannan?
Frågar eftersom värmarens något mystiska uppförande - att den omotiverat gick ned på halv effekt - verkar tyda på luft/ vattenånga runt värmarens tempgivare? Detta beteende - som Forgus31 föreslog (i inlägget 29 jan 18:19) - kan nog bara förklaras med luft-/ ång-exponerad tempgivare?? Värmarens (800?) grader riskerar väl då att träffa givaren mer eller mindre torrt, varför direkt-nedtrappning av värmarens uteffekt sker, som Forgus31 påpekade??
Förresten, hur är ditt uttag av gångvärmen konkret anordnat? (Skall kopplas parallellt med termostaten var svaret på frågan i ett annat forum f.ö.) Detta kan väl möjligen ha sin betydelse för kretsmotståndet mm, så jag blir lite nyfiken!??   //Thomas

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 februari 2009 | 17:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionstankens anslutning (slang och T-rör) till systemet sitter lägsta punkten, precis före pumpen. T-röret går uppåt så luften åker upp där fast det inte är högsta punkten. Att få ur luft ur själva värmaren är ganska enkelt, jag lättar på slangklämmorna och drar isär slangen så ev luft pyser ur. Det går att göra med antingen pumpen påslagen eller avslagen.

Efter pumpen på väg till värmaren, sitter värmeväxlaren för gångvärmen. (nu bortkopplad, ska återemontera den när jag får den nya pumpen) Förut när jag hade  två pumpar körde jag bara den ena för att få gångvärme, när värmaren var på snurrade bägge. gångvärmespumpen styrdes av samma rumstermostat som slår av hela systemet. Så sytemet var lätt att sköta för vem som helst, vid gångvärme knäpper man bara på termostaten så den lyser grönt, för att få även dieselvärmaren påslagen drar man ut en brytare till. Hur jag ska göra nu med bara en pumpåterstår att se. Är inte säker på att det funkar att lägga på spänning på pumpen från två håll.

Edit: Är det lite luft i själva värmaren slår den av nästan omdelbart.

Och värmeväxlaren har säkert ett visst motstånd...

 

Edit nr 2: Citat: Vilken punkt är högst placerad i det cirkulerande systemet? Värmaren verkar sitta högt och kretsmässigt - bortsett från gång-värmeväxlaren - direkt efter  pumpen. Sitter - i så fall - avluftningsslangen överst på den högsta punkten av inslangen till värmepannan?

Så kan man inte ha anslutningen till expansionstanken. Då trycker pumpen ut vattnet genon exptanken i stället för genom värmaren. Och att pumpen ska sitta så lågt som möjligt poängteras av insatta i det här, ju mer tryck ju bättre pumpar den. Jag testade också att sätta bägge pumparna parallellt högre upp i systemet. Då väsnades den starkare pumpen rejält, det berodde antagligen på att den kaviterade med lägre tryck.



Senast ändrad av Luffarn | 04 februari 2009 | 22:33



Senast ändrad av Luffarn | 04 februari 2009 | 23:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att expansionstanken skall vara ansluten som du har den nu. Vad jag far efter är en ny extra (klen, bara 6-9 mm?) avluftningsslang så som Martecsystemet har. Det är alltså meningen att det ska stå en liten vattenstråle hela tiden! Den nya pumpen bör väl klara detta bra, men man kan ju för all del klämma ihop slangen och spara pumpkapacitet emellanåt.

Själv har jag en liten sådan martec-vxl som funkar jättebra, och jag gillar speciellt den lilla indikator/ avluftningsstrålen. Ser strålen normal ut är cirkulationen normal! Ett förnämligt enkelt sätt att kolla/ mäta pumptryck och indirekt även flöde, utan glykol-slabb. Pinkar den högt på motsatta behållar-väggen är allt OK!! Träffar strålen vattenytan är trycket/ flödet lågt. Luftbubblor avlägsnas automatiskt från systemets högsta punkt och ger då samtidigt avslöjande ryckningar eller kortare avbrott i strålen. Kontroll och autoavluftning, allt i ett!

Borde funka bra även för större system som i ditt fall, tror jag. Hyfsat enkelt att montera, ett T-rör med förminskning till 6-9mm vid värmaren. En 6-9 mm:s slang-stos monterad högst upp och igenom exp.kärlets vägg och sen en slang däremellan, det är alltihop.

Martec-skiss:

http://www.martec.se/html/plus172.pdf

Måste ställa ett par antagligen korkade frågor men ändå:
Flödar värmesystemets glykolvatten även igenom motorn? Kan värme-kretsen både ta ut gångvärme och fungera som motorvärmare? /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att det funkar att lägga på spänning på pumpen från två håll.

Jo som tips om du får problem med att slå på från två håll. En diod i serie ifrån varje switch. Finns små dioder för några kronor som klarar t.ex 10A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioder har väl iofs nackdelen att de slukar 0,7 Volt, så pumpen får en smula lägre matnings-spänning. Ett annat alternativ kan möjligen vara att byta ut strömbrytaren till värmaren mot en med fler omkopplingsfunktioner? Jag har inte riktigt klart för mig hur det är kopplat men det verkar som att värmarbrytarn ändå måste användas, så kanske kan en ny omkopplingsfunktion där fixa saken? Utan att det hela blir svårare att hantera.
Bara en vag idé, men men....  /Thomas  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag hade min nya cirkpump kommit så jag åkte 15 km till stan och slantade upp 1300 kr. Den gamla originalpumpen drar 14 watt och ger 7,5 liter. Den här drar samma 14 watt, men ger ändå hela 17 liter! Smått sensationellt.

For till båten och började glykolkladdandet för tusende gången. Gav f-n i att koppla tillbaka gångvärmeväxlaren. Körde med både länspumpen och den nya pumpen länge och väl, kontrollerade cirkulationen som är typ enorm i hinken. Slog av pumparna, satte ihop slangarna, luftade ur överallt, i med mer glykol.

Drog igång värmaren. Nu blev det varmare och varmare luft som sprutade ur värmepaketet. Webaston tickade på länge, länge på full fart. När nästan en timme gått for jag efter diesel för att fylla på tanken. Kom tillbaka efter fem minuter, då gick värmarhelvetet på lågfart, drygt 2 kw. For hem och tuppade av en stund och konstaterade att jag hade 38,3 i feber. När hela fan varit igång 3,5 timme åkte jag dit för att slå av. Skiten gick på halv fart, rören höll 38 grader, ca 16 grader i båten med två minus utanför och fläktarna på vrålmax.

Det hat jag känner för det här går ej att beskriva i ord. Den här Webaston är ju helt enkelt ett icke fungerande skit jag aldrig borde skaffat. Det är inget fel på mitt system det är den förbannade helvetes jävla satans skit-Webaston som är värdelös, och har varit värdelös sen jag köpte den för två år sen.



Senast ändrad av Luffarn | 05 februari 2009 | 20:04

post-6890-1394235772,8141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner med dig Luffarn!

Jag har jobbat med felsökning i skrivare hela mitt liv och känslan när man provat femtielte gången och det inte fungerar är inte bra. Det går nån slags kall-blöt j-a kåre efter hela ryggen uppifrån och ner och man vet att man har 3 timmar till med samma eländes testande av nån ny idé.

Huga.

Men Luffarn!

Ska du ändå inte testa varianten med att få in lite tryck i systemet. Jag tror inte att det behövs så enorm kapacitet. Snarare att det är svårluftat och eventuell kavitationsrisk med det flacka systemet det blir på en båt. Dvs inget större tryck som kan motverka ångbildning vid pumpen som blir sockerdricka som värmaren snabbt värmer upp och indikerar 72 grader och slår om till lågeffekt.

Med ett litet expansionskärl med membran och 0,5-1 Bars övertryck får du dels lätt att lufta och mindre risk för kavitation.

Då kan du köra med mindre och strömsnål och tyst pump också.

Att vattnet svalnat 5-10 grader när det är tillbaks till värmarn efter ett varv i system är ju inte hela världen. Huvudsaken är ju att värmarn inte ger ifrån sig bara 55 grader då den kan ge 72.

72 minus 10 blir ändå 62 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet svalnar inte 5-10 grader när det gått ett varv i systemet. Jag har skrivit flertalet gånger att temperaturen är den samma överallt.

Den nya pumpen drar INTE mer ström än orginalpumpen, även detta har jag poängterat.

Pumpen går typ ljudlöst, ingen kavitering, ingen sockerdricka. Ingen luft.

Skulle kunna sätta en tusing på att det är fel på Webaston, den har aldrig funkat som den borde. Skitgrejer jag aldrig borde köpt.

Jag klarar av typ allt som har med segelbåten att göra. Jag har byggt om riggen till dubbla förstag och selftackerskena. För ett pa år sen fick jag byta topplockspacning mitt i sommaren, nere på Utö, satt som en zinka under sittbrunnen i två dar, fick ryggskott resten av sommaren. Ändå var det trevligt i jämförelse med det helvete det inneburit att satsa på vattenburen värme och Webasto. Mitt värmesystem är det inget fel alls på. Det är den jävla idiotvärmaren det är fel på. Varmare än 50-gradigt vatten har den aldrig producerat. Nu måste bilelfirman komma ut med diagnosinstrumentet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog så att vi är där du började! Att det är fel på Webaston!

Det känns ju inte som mina teorier om övertryck skulle hjälpa och inte särskilt många andra har ju några såna problem. Du har ju själv kollen på att pumpen inter låter. Kavitation ska låta rätt kraftigt.

Det blir nog att få dit mätexperten.

Synd att det ska vara så svårt att få nån hjälp av proffsen. När de väl har sålt av sin vara så blir de mindre angelägna och har fullt upp att övertyga nästa kund.

Jag skulle köpa en ny värmare hade jag tänkt men jag överväger att behålla den jag har då jag har tillräckligt med problem med den.

Det är iallafall problem jag klarar av med den enkla konstruktionen som Thermon (Wallaskopia) har. Jag satte igång en till liknande som heter Thermic som jag inte lyckades med tidigare men fick efter 6-7 försök den att fungera också. Så nu har jag en i reserv.

Det var lite kul. Jag kunde inte förstå varför den aldrig tände trots att bränslet flödade och värmespiralen tog ström. Efter alla försök tänkte jag att det kunde vara dåligt bränsle jag hittat i en flaska det stog Värmarbränsle på. Jag tog en tuss papper och dränkte in med bränslet. Det gick inte att tända med tändsticka trots flera försök.Det visade sig att det vara vatten i flaskan som jag troligen själv hällt i och dumt nog ställt på hyllan bland andra kemikalier i garaget.

Med rätt bränsle gick den igång efter några minuter då den puttat ut vattnet med fotogenet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde bilelektrikern jag köpt Webaston av på förmiddan. Den här veckan hade han inte alls tid, ring mig nästa måndag, sa han. Intresset att rycka ut står inte alls på topp.

Jag hade tänkt göra en riktig storrengöring i båten nu under vintern och använda vintertiden som jag avskyr annars till det. Men det lär inte bli nåt av det, nu ser det ut som rena helvete där en enda röra med verktyg, alla durkar öppna, glykolkladd överallt. Det går knappt att komma ner i båten.

Läste mitt förra inlägg nyss, det märks att jag är irriterad, ber om ursäkt för viss surhet. Att flera orkat engagera sig med ideér om det hela är ju kanontrevligt.

 



Senast ändrad av Luffarn | 06 februari 2009 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet går inte genom motorn. (3-cyl Yanmar) Den har en egen liten expansionstank som ska sitter/ska sitta i samma höjd som påfyllningslocket ovanpå motorn, inte högre. När vattnet blir varmt och sväller trycker den ur lite i plastburken, när motorn svalnar suger den tillbaka samma mängd, slangen går ner i botten på den lilla expansionstanken. Motorvattnet går ut från motorn och värmer en varmvattentank via en kopparslinga. Tanken matar jag med sjövatten, vi har ju bara bräckvatten här i Bottenhavet. Och hemmahamnen ligger i rent sötvatten från Ljusnans utlopp, så när jag kommer in utifrån brukar jag slå på pumpen och byta vattnet till helsött.. Kör jag för motor kan jag duscha hur länge som helst utan att varken vatten eller värme tar slut. En sommar kopplade jag det på färskvattenstankens 150 liter, men kopplade sen tillbaka det eftersom man kan slösa oändligt då. Ligger man i nån hamn med snuskigt vatten anvnder jag inte varmvattnet alls, då värmer jag från färsktanken på spisen till disk.

Jag har en även en värmeväxlare mellan motor och värmesystem för att kunna få gångvärme, men den har jag kopplat ur nu då den verkar ge ett visst motstånd så det cirkulerar sämre. Är det fel på givarna i Webaston så är det väl bara att koppla i den igen. Den är den som är på bilden. Varvsgurun jag har qav rådet från att köra allt i ett enda system, och han brukar ha rätt.

post-6890-1394235773,196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! En viss surhet är minst sagt förståelig efter alla problem du haft! Min egen lite småsura ton i början av tråden var däremot omotiverad, ber om ursäkt för den.

Det är rimligen något fel på webaston, den har ju faktiskt konsekvent vägrat elda tillräckligt! Vet inte om det är ett garanti-ärende, men oavsett så kan man väl ana att det kan bli tjafs om installationen. Om nu säljaren får ändan ur vagnen nån gång, vill säga. Nå, förhoppningsvis dyker han upp snart och konstaterar och fixar felet snabbt - till rimlig kostnad - utan något slingrande snack!

Märkligt vilken skillnad det kan vara på pumpars verkningsgrad, som du skrev. Det gäller tydligen att ha örnkoll då man köper en pump. Rolls-Royce eller Trabant kan ju råka stå sida vid sida på butikshyllan till ungefär samma pris, verkar det som !? /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter med feber i soffan och retar upp mig. Hade tänkt åka till båten och testa en gång till, efter att cirkpumpen fått snurra ett dygn och avluftat eventuella småbubblor, men den får fortsätta snurra en natt till.

Efter att ha fått siffrorna på till och avslagsgrader börjar jag inse att jag köpt en värdelös idiotgrej även om den skulle fungera exakt som den ska.

För om den nu ska gå upp till 72 grader, (vilket den aldrig gjort) och då gå ner på halvfart tills temperaturen sjunker ända ner till 56 grader innan den gasar på igen är burken egentligen värdelös även med perfekt funktion. För om halv fart räcker att hålla temperaturen på 57, 58 grader så blir det inte mycket passiv värme från konvektorerna, utan jag får köra fläktarna med dess strömförbrukning och oväsen till förbannelse. Vad fan ska jag med 4,2 kw till när värmarjäveln ändå slår av när den bara är ljummen? De här gradtalen står inte i någon reklam eller manualer som den eventuella kunden har tillgång till, tacka för det, då skulle ingen köpa skiten

Jag min arma idiot trodde att om man köper en ny dyr värmare så blåser den på tills vattnet är typ 85 grader för att sen gå på halvfart tills tempen sjunkit högts 10 grader. De här burkarna säljs ju både som bil och båtvärmare, men de är väl gjorda enbart för bil där det räcker att kylvattnet är drygt 50 grader när man startar, då är rutorna avisade och det är hyfast varmt i bilen tack vare fläkten. All riktigt rejäl värme blåser ju ur kupe´ n när man öppnar dörrarna, men kommer snabbt tillbaka i den lilla bilen sen man åkt nån kilometer. I en bil skulle högre tempvärden vara overkill och ge mer soppa och elförbrukning.

Jag har helt enkelt blivit lurad att köpa nåt som man knappast kan kalla för dieselvärmare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hopplösa fajten mot halvljummen värme går vidare. Jag känner mig som den sista gerillakrigaren i en armé där alla andra stupat och jag utan att förstå bättre ensam fortsätter inbördeskriget mot Webasto som sen åratal övertagit mitt rike, dvs segelbåten och ödelagt all trivsel och glädje. I dag hade cirkpumpen snurrat med avslagen värmare för att ev få ut än mer småbubblor genom expansionstanken. Ner till båten idag med feber och i fem blåsiga minusgrader. Pumpen hördes inte, jag fick känna på den för att konstatera att den snurrade. Provlättade lite på slangarna vid värmaren, no bubbels. Strålen var som på en mindre högtryckstvätt. Körde igång eländet och gjorde lite annat, bla fick jag skotta lös bilen som jag körde fast med, handlade korv och limpa samt körde snöslunga hemma i blåsten. Bättre än att skotta för hand och den gamla Ariens slungan går nu perfekt efter gratis service.
Har kollat på felsökningsscheman till den ondskefulla burken. Ingenstans nämns att det skulle kunna vara fel på nån givare så den slår av för tidigt.
Ska nu släpa mig ner och konstatera graden av iskallhet i slangar och båt. Här hemma är kakelugnen het i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Webastovärmaren uppmätt.... Så kom då den stora dagen när Rolf från Bil-el kom med dator och diagnosinstrument. Lågskor modell verkstadstofflor och nästan en meter snö runt båten. Kopplade in dator och sladdar på durken i sittbrunnen under Guds bara himmel. Som tur var så var det bara ca 2 minus och vindstilla. Nån pytteliten snöflinga singlade ner ibland, hade det vräkt ner hade det inte gått alls.

Rolf såg i datorn hur tempen i värmaren steg, och det bra nog fortare än vad min lilla digitalmätningsutrustning visade. När datorn visade 72 grader gick den förstås ner på halvfart som vanlig med bara 43 grader på min mätare. Vi testade lite mer, olika start och stopp, ibland sas nåt om att det är nåt fel i dina slangar.

Men förutom dator och diagnosinstrument så hade han med en sorts laserpistol och mätte tempen direkt på slangarna. Till slut konstaterades att det fattades 20 grader i slangarna. Och eftersom det var ca 50 grader med bara nån grad diff både in och ut från värmaren så konstaterades till slut att det måste vara fel på sensorn! Jag har tydligen haft rätt hela tiden!

Han skulle överlägga med Knutsson som är generalagent för Webasto, sen åker jag antagligen på att plocka ur värmaren, enär sensorn inte går att komma åt på plats. Men det slabbandet gör jag gärna. Ökar tempen i systemet 20 grader gör ju det en enorm skillnad i värme inne i båten. Sommartid kan jag säkert klara mig utan fläktarna. Strömsnålt, tyst och skönt.

 

Fast att det verkligen ska fungera, det tror jag inte ett dugg på förrän jag verkligen sett det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det börjar ordna sig. Det verkar ju vara värmesensorn som vi misstänkt hela tiden. Synd att du behövt föra det i bevis på detta krångliga sätt. Det vore ju inte svårt att få temperaturen presenterad av värmaren själv med en ytterligare termistor.

Med 70 grader istf 50 får du ut betydligt mer värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 grader i stället för 32 som jag får sen värmaren gått i två timmar vore bra... Men det får jag nog aldrig uppleva.

På em idag ringde jag till Bilel. Han hade provkört, och precis som jag visste i förväg, sa han att det inte var nåt fel på den. Det är väl bara att riva ur och kasta hela skiten, det är väl grejer för 25000 kr och köpa ett luftburet system för lika mycket.
På båtmässan tittade jag på 22 mm slang till värmare, färdigböjda 90-graders bitar. Ingenstans har jag såna våldsamma knäckar, överallt har jag väldigt långsträckta böjar.

Fast Östberg sa att jag skulle komma in och diskutera att montera värmaren på nåt annat sätt. Jag har satt den enligt instruktionerna, men man kan även sätta den i andra vinklar. Vrider jag den ett kvarts varv kanske sensorn hamnar annorlunda i förhållande till eldslågan. Ska jag ändra på hur den sitter i det trånga stuvfacket får jag ett jävla krångel.
Det finns ingenting på detta jordklot som jag hatar mer än vattenburen värme i en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmare ombord är ett viktigt kapitel och ditt värmarproblem måste tas omhand av den som har största nyttan av att du får bra värme ombord, importören KG Knutsson.

Omvänt kan detta bli ett ganska stort försäljningstapp för dem. Bl.a har jag slutat att tänka på Webasto och Eberspächer då jag inte själv behärskar tekniken vilket man tydligen måste göra för att få det att fungera.

Du har lagt ner hundratals timmars jobb med detta och nu tycker jag att Knutsson för sitt efet bästa fixar till detta utan kostnad för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med forgus31, det är skandalöst dåligt av importören. De känner väl till denna och andra forumtrådar, att de har tappat rejält i förtroende !? Be Knutson om en förklaring som du skriva in här, vi börjar ju undra vad det är för ett skitföretag.

Du skriver om rörens ev knickar, de har alltså försökt slingra sig med att cirkulationen är dålig? Fast tempskillnaden mellan in o utgående vatten är noll/ omätbar. Löjligt!

De har skrutit och överdrivit värmarens kapacitet, det är nog tyvärr den rimliga förklaringen. Sensorn verkar ju mest till för att skydda mot överhettning av själva värmaren, som inte tål att gå kontinueligt. När man anger effekten måste man rimligen ange den största medeleffekten - alltså inklusive ev nödvändiga pauser/ halvfartperioder. Det är ju ointressant vad maxeffekten är om den knappt kan användas utan intern överhettning.

Du borde få en värmare gratis som lever upp till vad de lovat, tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmarejäveln, det var det jag visste...

Hämtade den avskyvärda satans helveletes jävla förbannade skitvärmaren idag. Den var förstås helt perfekt enligt bilelmannen, han visade siffror på att vattnet i slangarna skulle ha blivit lika varma som det blev inne i värmaren. Han tror att den måste sitta lägre i systemet. Att Eberspächern med mindre effekt fungerade bra på samma plats hjälper inte.
Jag har plats för den i motorrummet, men det finns ingen vettig väg att gå med avgasslangen, den blir i så fall hur lång som helst. Och det känns inte bra att ha värmaren i utrymmet under akterkojen där vi sover. Så efter att ha mätt och krupit och funderat i ett antal timmar idag så beslutade jag att skita i att flytta på den, och istället sätta tillbaks den på samma ställe i stuvfacket, fast vrida den ett kvarts varv. Jag har haft den med bägge stosarna uppåt, det var det bästa läget för att få avgasslangen på rätt sida. Man kan även montera den med stosarna åt sidan och avgasröret nedåt, då kommer utloppet högre än inloppet, kanske det kan göra nån skillnad. Bägge monteringssätten är godkända.
Att flytta värmaren skulle innebära hur mycket jobb som helst och mer söndersågning av båten. Jag skulle dessutom kunna slå vad om att det inte skulle ändra nånting. Det enda vettiga vore att kasta bort skiten.

Fick ett papper idag hur den ska jobba. Där står en märklig sak. Först ska den ju gasa fullt till 72 grader och sen gå ner på dellast och gasa på igen om den blir kallare än 56 grader. Det har aldrig hänt nån gång, även om jag kört alla fläktarna med sammanlagd kapacitet på 5,6 kw mitt i vintern. Det underliga i funktionen är att värmaren efter att ha gått kontinuerligt i 76 minuter ska ska stanna helt och sen starta igen på dellast! Det låter ju stendumt, kan vara lite mindre dumt i en bil, men inget för den som vill bo i en båt.

Jag får nog antingen stå ut med att den bara ger 2,5 kw eller kasta bort skiten. Att försöka få rätt mot Webasto går väl inte utan att ha dyra advokater som backar upp en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig !!  Tror inte på din elkille om att den måste sitta lägre. Min eberspächer sitter högst i systemet beroende på, precis som i ditt fall, var det fanns plats. Har ett trycksatt expkärl som ligger under durkarna på lägsta punkten och detta fungerar klockrent.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du förser den med vatten som har lägre temperatur än den temperatur då den ska gasa på igen (över 50 grader) så ska den ju jobba för glatta livet.

Sen spelar det ingen roll hur högt den sitter i systemet (om den inte får vatten med enormt mycket luftblåsor). Då borde utloppsröret med vatten vara hett också.

Förståeligt är att du tröttnar på detta elände.

Lika begripligt är att de som har funderat på Webastovärmare drar sig försiktigt tillvbaka. Varför vara ytterligare en lurad.

Jag tycker verkligen du ska skriva ett mejl till Knutsson om hur du (och några tusen andra) ser på saken. Gör de inget åt saken kan de ligga illa till mot tillverkaren Webasto som säkert ser att detta löses på ett snyggt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara rimligt att fulleffekten avbryts även om tempen inte stigit till 72 grader. Nämligen om det rör sig om så mycket vatten, att detta tar för lång tid. Jag försvarar inte Knutsson, men...

Det är önskvärt med en överdimensionerad högeffekt för att få snabb startuppvärmning. T.o.m. så stor effekt att kablage o hölje riskerar att skadas. Tillräckligt säkra sensorer / tidreläer kan då förhindra detta. Detta tror jag händer i Luffarns fall, sensorerna / tidreläerna slår ifrån, inte för vattentempen utan för kablage/ hölje-tempen. Värmaren funkar mao OK, men är för liten trots sin imponerande maxeffekt.

Spelar egentligen ingen roll, Knutsson är ansvarig ändå! Man skall inte behöva vara professor i termodynamik för att köpa deras värmesystem - något som vi väl iofs. alla blir till slut, som följer denna tråden? Antingen funkar inte värmaren som den skall eller så har den sålts felaktigt med tanke på båtens behov, klimatzon etc. I bägge fallen är det i importörens intresse att reda ut detta snyggt !!

Mejla Knutsson ! Låt dem få chansen att uttala sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...