Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
mariatherese

Betalningsupplägg vid köp av ny båt

Rekommendera Poster

Ni som har köpt ny båt från tillverkare - vilken typ av betalningsupplägg har ni haft? Hur mycket har betalats vid beställning i procent, har det funnits någon ytterligare betalningspunkt mellan beställning och leverans etc?

I dagens läge upplever vi att det är lite oroligt att köpa ny båt då varv efter varv får svårigheter. En delbetald båt hos ett varv som går i konkurs är inte värt ett ruttet lingon. Finns det någon möjlighet att försäkra sig mot detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag betalade för 10 år sedan 10% kontant vid avtalets tecknande och resten vid leverans. Inser att det idag skulle vara lite osäkert samtidigt som det är tillverkarnas enda möjlighet att få in pengar under vinterhalvåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har köpt två nya båtar i mitt liv. Första gången från ett större varv - då var det 10% vid kontrakt och resten vid leverans som gällde. Andra gången från ett litet varv där man förstås är beroende av att få in pengar under bygget. Jag kommer inte ihåg exakt procenttal, men ungefär 30% vid kontrakt, 30% när skrov och däck var färdigt, 30% när motor var installerad, och sista 10% vid leverans.

Förstår din oro, speciellt i dagsläget när även stora varv har problem, och jag tyckte att det var lite svettigt innan skrov och motor fanns på plats. Jag skaffade bankgaranti på alla inbetalningar  även om det kostade en hel del extra. Jag inbillar mig också att banken gör en viss ekonomisk bedömning av varvet/företaget innan dom går med på en garanti.

 

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Bankgaranti - hur fungerar det? Jag talade precis med min bank om vilka möjligheter som jag hade att försäkra mig för den finansiella risken i detta fallet men tyvärr kunde inte helgens kundtjänst hjälpa till med det.

I vårt fall har vi inga lån direkt bundna till båtköpet men vi skulle kunna tänka oss att en försäkring eller garanti kan gå på ett antal procent av den betalning vi gör innan leverans (det rör sig om totalt 60% i lite drygt tre månader). Det finns ju inga gratisluncher men en riskbedömning ger ju alltid att man skall försäkra sig mot små risker som innebär en katastrof. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalupplägget hos t ex Nimbus mfl är 30% vid order, 30% vid byggstart och resten vid leverans. Vet dock inte hur satt i sten detta upplägg är, eller om det är förhandlingsbart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Rosättra bårvarv som vi har kontakt med nu så kan de ge bankgaranti via den bank de har sina affärer vid. Det är i detta fall ialla fall varvet som ordnar med kontakten flör bankgaranti men kostnaden belastas kunden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är köparens marknad nu !

Vill varvet sälja så ska inte köparen belastas för att det är osäkra tider , (läsa: varvet har det ekonomiskt svårt/bökigt ) ..Varvet kan även få en garanti på att köparen fullföljer sitt åtagande /köp !  )  Man kan även låta banken reservera/låsa pengar för köpet .

 Detta är ett spel mellan säljare och köparen, där köparen är villig att betala och säljaren villig att leverera .. Köper ingen så lever inte varvet kvar, vem är då i behov av vem ?!?!?!

Inte köparen i alla fall !!!!!!

När du köper  en NY bil .. finns det någon som lägger 10% i handpenning ????   

Så hade jag resonerat vid ett båtköp !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan köpa Jockes resonemang om det gäller billigare båtar för några hundra tusen. Ofta gäller det dock vid nybeställning en miljon, ibland flera miljoner. Samt att köparen ofta beställer speciallösningar etc. I de fallen är det helt andra summor än vid bilköp. Då tycker jag nog att en handpenning är motiverat. Sedan kan ju storleken på denna alltid diskuteras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skrev i höstas kontrakt på en ny Dehler 29 med leverans nu i januari. Dealen är att varvet inte får några pengar alls förrän båten är färdigbyggd.Känns skönt nu, i och med att Dehler gick i KK för en dryg månad sedan... Skall ni köpa nytt så stå på dig, det går att lösa med klientmedelskonto, bankgarantier osv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt så vill jag minnas att det var 10-20% vid beställning, sedan resten när båten var klar (och jag övertog ägandet).

Men, betalningen gjordes inte till varvet. Pengarna sattes in på ett spärrat konto i varvets bank. Varvet fick loss pengarna först när jag godkänt det, men kunde se att pengar fanns. Tror inte varvet hade fått loss några pengar om de hade gått i konkurs.

Eftersom detta var förfarandet i värsta högkonjunktur borde det vara ännu lättare att få till en vettig deal nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som skall levereras i april (byggs i Sverige). Betalningen är uppdelad:

10% kontraktsskrivning

40% byggnation påbörjas

40% halvfärdig båt

10% efter godkännd levererad båt

Dessutom har jag Båtbyggarförskott registrerat hos Sjöfartsverket. Det innebär att allt som är byggt och eller inköpt till båten är mitt. Dvs även om företaget går i konkurs kan ej banker ta detta utan det är mtt.

Jag har också en besiktningsman som föler bygget (6 kontroller) och hans genomgångar stämms av mot betalningarna.

//Leif

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...