Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Aron2

12 volt elverk

Rekommendera Poster

Efter att ha lete men inte funnit ett 12 volts elverk som lämnar ordentligt med stöm så tänkte jag bygga ett själv. Jag hade tänkt hitta mig en lämplig motor. Jag har funderat på två olika motoralternativ en 4-6 hk motorgräsklipparmotor eller motor från en 4-6 hk utombordare. Fördelan med en motor från en gräsklippare är ju att det är en fyrtaktare då en fyrtakts utombordare inte ryms inom min budget. Dock så är det en klar fördel att ha en vattenkyldmotor för att unvika risken för överhettning i båten. Jag har tänkt mig en stor generator på ca 100 A då jag på sikt funderar att skaffa en elektrisk inombordare. Jag fundrar även på att bygga en krets som styr trotteln på förgasaren så motorn alltid ligger på ett givet varvtal.

Vad tror ni om detta projekt är det något att satsa på? Vilken motor är att föredra en vattenkyld tvåtaktare, en luftkyld 4taktare eller något helt annat? Övriga synpunkter och tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte helt uppfinna hjulet en gång tillSkäms.

 

Det billigaste är väl att ta en gräsklipparmotor, den har redan en inbyggd varvtalsregulatar. Storleken 4 hk lär räcka ifall du skall dra runt en 100 A generator (1200W = ungefär 1,5 hk). mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj vilket oväsen, men det vet du ju säker om...

Varför vill du hålla ett givet varvtal?

För att driva en generator på 100A (vilket borde räcka då dina batterier troligen inte kan ta mot ens denna laddning) räcker det med en 1,5hk motor. Det finns sedan länge i europa och på senare tid även i sverige fyrtakts mopeder. En sådan motor är mycket smidigare än gräsklipparen.

För att få bra bränsleekonomi och mindre buller hade jag bryggat laddningsregulatorn så att generatorn ger vad den kan och sedan styrt laddspänningen med motorvarvtalet. Då kommer motorn kämpa för fullt precis när du börjar ladda och varvtalet sjunker sedan med minskat laddningsbehov, ta bort tomgångsskruven så stanar motorn själv när batterierna är fulla.

Jag vet ju inte om ditt behov, men...

Om du har en segelbåt med inombordere så ta bort din ev foldingpropp och sätt ett remhjul på propelleraxeln, sedan när du seglar så laddas batterierna av propellerns rotation, tyst och fint.

Jag vet inte vad du har för budget, jag var inne på något liknande för något år sedan fast med en snipa, jag fick då kontakt med en kille som hade gett upp sin elbil, den har en 10kW motor och en reservgenerator (tvåtaktare dock).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kasserade en motorsåg en gång och klippte dit en generator istället för kedja det funkade fint.

Men som det står i inlägget så skulle det gå tyst och det gör ju inte motorsågFlört

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett exempel på vad energi en generator kräver kan jag säga att en 6 hk utombordare med 60 A generator monterad hade bara kraft över att ge en Maxi 77 2 knop vid full laddning.

En motor på minst 4 hk skuylle jag välja speciellt om jag tror jag kan ha nytta av 100A=1200W.

Gräsklippare är väldigt bra val. Möjligen får man sätta varvtalet på nästan max för att den ska orka.

Gräsklippare har en benägenhet att inte släppa till så högt varvtal och orkar då inte så mycket. Kolla om det går att justera varvtalet, det kan finnas en spak för det ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

Har en i garaget som jag fått som pant för en skuld ..Huskvarna (tror jag) motorsågsmotor  med en 12V Iskra generator direkt kopplad i *slirnavet*.

Var en grej som tydligen tillverkades och såldes lokalt här runt götet av någon medlem i uppfinnarföreningen..ser rätt proffsigt ut och fungerar bra som start/ladd-hjälp, lät att bära och förvara (men väsnas som en motorsåg).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorsågar (och vissa moppar) har fördelen att ha en centrifugalkoppling som drar först när motorn startat och har ork att dra en generator.

Kan funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt mitt inlägg..

 

men vad e poängen?  om jag förstår det hela rätt, så ska du ha ström till att ladda batterier? eller?

sen så vill du även ha en elmotor för att driva en propeller, e det då inte enklare att ha en båtmotor som driver propellern och även sedemera laddar batterierna?  som en vanlig båt/bil?

en gammal B&S gräsklipparmotor är liggande, mer att  föredra är en från en snöslunga som är stående med vertikal utgående axel. men dom väsnas massor, drar massor med soppa, osv, 2takts motorsågsmotor varvar väl sådär 10000 rpm, dom låter ju änn mer...

om du ska köra båten på ström så lär du väl få skaffa en motor samt batterier först som kostar massor! stor batteribank o landström när du inte annvänder båten, men aktionsradien blir nog väldans liten. eller så startar du ditt elverk för att ladda batterierna för att kunna åka vidare... det e nått som inte stämmer här...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj, en mattetabbe. Drack rödvin igår och se så det blev, citroën; fantastisk idé men så fel det kan bli...

Naturligtvis, för att skapa ca 14V 100A behövs ju 1400W = ca 1,9hk generatorns verkningsgrad, drygt 2hk.

Men i alla fall, oavsett motor så hade jag byglat laddningsregulatorn och styrt laddningen med gaspådraget och på så sätt minskat bränsleförbrukning och buller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briggs & Stratton är en hemska miljösvin. Väldigt omoderna konstruktioner som visst förbränner sämre än tom tvåtaktsutombordare. Drar hemskt med soppa gör de också.

Färdiga elverk finns väl föresten hur många som helst att välja på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det enklaste är att antingen skaffa en utombordare för framdrivning, om det nu är det du är ute efter. Handlar det istället om att ladda batterier till något annat, eller ett hybridprojekt med eldrift, så föreslår jag en fyrtakts elverk och en eller två rejäla batteriladdare.

Billigt elverk

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Tyst och smidigt elverk

http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=198

Laddare med till synes många A för pengarna

http://www.bryggan.nu/ovrigt/host/tokpris/4sid.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idéen var att jag skulle bygga en laddare för att kunne ladda batterierna i båten. Jag är även sugen att sätta in en elektrisk inombordare på sikt och du skulle jag kunna använda laddaren för att driva inombordaren längre sträckor. Jag vet att hastigheten i detta fall kommer bli väldigt låg men det går att köra längre streckor det är det viktigt. Som skrevs tidigare så tror jag att styra motorns varvtal via laddningsströmen är en bra idé. Om man sätter ett litet motstånd mellan generator och batteri så kan man mäta spänningsskilnaden. Jag har även funderat på en motorsåg då den är väldigt liten men den låter ju ännu mer än vad en gräsklippare gör.

Att lägga ner för att det finns enklare lösningar det är inget som intresserar mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du ska bygga själv? Varför just ett 12V elverk?

Ska du ha det till framdrift satsa istället på t.ex. 48V så slipper du få sådana hiskeliga strömmar när du vill ha lite effekt ur din elmotor. Dessutom kan du hitta en elmotor billigt via någon truckskrot... *tips*

 

Jag skulle satsa på någon liten dieselmotorn som hjälpaggregat, mest därför att jag är extrem motståndare till något så brandfarligt som bensin i en båt...

 

/Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en dieselmotor av minsta slag skulle vara en bra variant. Jag tror du också tänkt på att ha lite större motor än vad som behövs för batteriladdningen.

För att orka driva en 1200 W generator krävs betydligt mer än 1200W motor. Effektuppgiften på en motor gäller vid ett mycket litet varvtalsintervall och det blir vid mycket höga varvtal och motorn kommer att vara mycket irriterande. Tänk också på att regulatorn försöker att ladda fullt redan vid ganska låga varvtal och kan förhindra motorn att starta då den är mycket svag på låga varv. T.ex en 6hk  utombordare med 1:1 utväxling från svänghjulet gick inte att starta när regulatorn satt kvar på generatorn. När den kopplades bort snurrade allt fint och sedan kunde lämplig laddström väljas med variabel spänning till magnetiseringen.

På detta sätt laddade jag batteriet på en segelbåt vi hade. När växel var urlagd gick det dock inte att få motorn att ligga på ett konstant varvtal då den inte hade nån varvtalsreglering. Motorn väsnades så mycket iom att kåpan var bortplockad för att generatorn skulle få plats. Då ville man gärna lämna båten och låta motorn ladda medan man gick en bit bort från båten.

Det sätt som fungerade var vid motorgång. Propellern var då högvarvsbromsen dvs man kunde gasa fullt utan att motorn varvade ihjäl sig.

Att generatorn tog mycket effekt ur motorn visade sig av att farten vid full gas och full laddning (troligen 15-20V till ett stackars fritidsbatteri) inte blev högre än 2 knop på Maxi 77:an som vi hade. Generatorn var ändå på bara 55A. Så en 2 hk motor skulle aldrig klara en 1200W generator gissar jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska bilgeneratorer brukar ha en verkningsgrad på ca 80% så man får nog räkna upp effekten en del.

Lägg ner briggs&stratton, det är forntidsmotorer med sidventiler och utan axellager.

Jag hade nog satsat på en modernare mopedmotor från en vattenkyld eu-scooter istället, de har inbyggd variator och skulle ligga optimalt i varvtal kontra effektuttag.

De har dessutom elstart och ofta autochoke, med lite pyssel så får man till en kylkrök till avgaserna också och då borde det inte väsnas så mycket heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...