smirre10 3 Postad 23 Januari , 2009 Troligtvis en dum fråga men jag vet inte om jag har ett alpha 1 eller 2 drev vart kan jag se skillnaden ? sitter det alltid en impeller i drevet? motorn är en mercruiser 5.0 lx sötvattenkyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 23 Januari , 2009 Kolla på skäddan... Är den vinklad i bägge ändar om du ser det från sidan så är det ett gen II. Är den rak (lodrät) i propeller änden är det ett gen I. Ett annat sätt... Kolla bultarna mitt på drevet.. Ser du 4 bultar med mutter (2 på var sida) så är det gen II och ser du bara 2 (1 på var sida) så är det gen I. Bägge modellerna har impeller i drevet, dock olika modeller. Gen II har större impeller och därmed större hus. Gen II har dessutom impellerhus i metall medan gen I har plasthus... För övrigt är de väldigt lika invändigt och de flesta delar är samma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 23 Januari , 2009 Man tackar får gå ut å titta imorgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 23 Januari , 2009 Årsmodellen, om man är säker på den, ger också en ledtråd... Gen I fanns upp till och med -90 och från -91 och upp är det gen II. Men detta kan vara lite osäkert eftersom båtars årsmodeller inte alltid är 100% säkert och det finns säkert -91or som fått överblivna gen I monterade.. men kommer man en bit bort från brytpunkten så blir detta lite säkrare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 23 Januari , 2009 Ja båten är ju en 82:a så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 23 Januari , 2009 Då har du nog förmodligen inte gen I på den. Gen I kom 1983.. Du har inget nummer på drevet? Finns lite olika drev före -83. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 23 Januari , 2009 Inget nr på nåt papper iaf ska kanske gå ut å fota imorgon å åka till mc-mek å kanske lägga ut den här så ser man om man får svar för här finns det svar på det mesta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 23 Januari , 2009 Japp. Det är det fina med detta (och andra??) forum... Finns nästan alltid nån som vet.. OCH, ett foto underlättar helt klart.. Och vilken motor drevet sitter ihop med, om det är original förstås... Kan vara svårt att veta på äldre grejer... Drevnumret brukar vara borta, för Mercruiser skrev detta på dekalerna som sitter på drevet, och de brukar inte vara läsliga eller ens finnas kvar efter en tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Januari , 2009 vad som avgör om det är alpha one gen 1 eller 2 är växelaxeln.http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0065814&path=MM~A0000004~M0003022~M0003023~C0065814&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Januari , 2009 En bättre sida axel nr 25 avgör om det är gen 1 eller 2,http://www.crowleymarine.com/mercury_parts/1017/50.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 24 Januari , 2009 Hmm. Ja, den axeln är förvisso olika, om än snarlik på gen I och II men har man drevet monterat så är det absolut inget bra sätt att se skillnaden... Ska man gå in på det så är ju även hela bälghuset olika men det är svårt att se om man inte har ett av varje att jämföra med... Fast nu verkar det som att trådstartaren varken har gen I eller II utan en tidigare modell eftersom båten var från -82... Om det nu är original grejer som sitter på den alltså.. Gen I passar på de tidigare så det KAN ju vara utbytt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Januari , 2009 http://www.crowleymarine.com/mercury_parts/2203/60.cfm enkelt att kolla syns direkt vid en koll under bälghuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Januari , 2009 detta är gen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 24 Januari , 2009 Jo, visst ser man axeln underifrån, men om man inte vet skillnaden på Gen I och II axeln så vet man inte ändå.. En sprängskiss är inte tydlig nog för att visa det... Då är det enklare att kolla på själva drevet. Dom är relativt olika... Bultarna och skäddan jag nämnt tidigare är det tydligaste... Senast ändrad av Micke_Se | 24 januari 2009 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 25 Januari , 2009 Hittade ett nr på drevet OA865582-9 kan det vara nåt tro? Senast ändrad av smirre10 | 25 januari 2009 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 Januari , 2009 Numret verkar lite skumt, men vad jag kan se på din bild så är det ett gen I. Locket på drevet ser så ut plus de två små anoderna på sköldens nederdel... Du har ingen bild på hela drevet? Helst från sidan??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 25 Januari , 2009 jo jag ska försöka man är ungefär lika bra på dator som att meka båtmotor fast jag hatar datan mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 Januari , 2009 Vilken motorstorlek sitter drevet ihop med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 25 Januari , 2009 5,0lx 225hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 Januari , 2009 Drevet kan ju vara utbytt nån gång men det där är ett gen I. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 25 Januari , 2009 ja efter alla tips jag fått att kolla på så är det nog det jag tackar å bugar för alla svar å hjälp jag fått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser