forgus31 139 Postad 23 Januari , 2009 Nu i kalla vinterna sitter jag och funderar på att få igång världsekonomin med att köpa en bättre värmare till båten. Den vi har nu har jag tröttnat på. Värmebehovet är omkring 3kW och jag har tänkt behålla luftvärme då slangar redan finns. De vanligaste verkar vara Eberspächer och Webasto. Då jag tidigare haft bensinvärmare i bil med övernattningsmöjlighet har jag störts av alla påslag som termostaten fixat för att hålla tempen i kupén. Då värmebehovet skiftar mellan sommar och höst/vår (vinter) måste det finnas reglering. De verkar dock inte klara sig från att starta/stoppa. Finns det nån som är bäst i det avseendet? Jag vaknar när den startar bergis. Sen drar de mycket i starten, typ 15-20A i 60 sek blir lika mycket i Ah under ett dygn. Plus 3A till fläkten så har man dragit ur batterierna bara på värmarn. Thermo 2400 som jag får igång ibland drar bara 1A i drift och 6A i start. Finns det nån som är klar vinnare? Har inte plats för en Glembing annars är en sån det klara valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 23 Januari , 2009 Hade en Eberspächcher i båten av senaste modell. Denna hade en växellåda till fläkten som var tyst. Det vikigaste är att sätta luftintaget så långt från boendeytan som möjligt och ha ljuddämpare på både utblås och insugsidan. Sedan får man inte glömma att montera pumpen till värmaren på ett bra ställe så man unviker ticktickludet. Tycker inte att värmaren drog mycket ström. Possitivt att den har funktionen kalluft för ventilation i vårt varma klimat. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2009 Jag var iväg till båtaffären och fick en vacker broschyr på Ebrar. D4:an har ett 900W-läge som borde göra att den inte behöver slå av för att hålla lagom temperatur när det inte är så kallt. Sommartid räcker det nog vid t.ex 12-13 grader på natten. Ljudnivå är en viktig grej. Ljuddämpare på alla hål. Bra tips med tickpump. Det är rätt irriterande ljud jag känner igen från Thermovärmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 23 Januari , 2009 Efter att ha haft bra erfarenheter av en urgammal X2-värmare från Eberspächer i båten skaffade jag en D3W till bilen för några år sen. Den värmaren kan jag inte rekommendera. Medan den gamla X2-an gick utan reservdelar men någon service i 20 år, har följande behövt ersättas på D3W-an: - Ny förbränningsfläkt en gång, - ny cirkulationspump en gång, - nya glödstift 2 st, - ny styrenhet anpassat till bilens värmesystem, en omgång. Jag har på detta sätt fått betala priset för värmaren 3 gånger om. Om ingen har motsvaranade dåliga erfarenheter av Webasto, så köp en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 23 Januari , 2009 Hade tidigare en D2 men den gick alltid för fullt när temperaturen kröp nedåt noll (ja, vi ligger ute så länge det går) så jag bytte till en D4 som verkligen varit bra och aldrig behövt köra på högsta ens under frostnätter. Liksom D2 har den fyra effektlägen och stegar automatiskt upp/ner. De två lägsta räcker i regel och då är värmaren behagligt tyst. Den stänger i princip aldrig av och tur är väl det då hysteresen måste vara enorm - du hackar tänder innan en Eber startar igen (gäller D2 såväl som D4). Tanken är säkert att hålla nere strömförbrukningen men jag har inga problem med ström och önskar att det där gick att ställa om efter eget tycke. Båten är en 30-fots kabin, ingen mögeltrasa i aktern men väl stora glasytor som flyttar värme istället. Min plan vid bytet var också att behålla det gamla slangeriet men Eber avrådde från att köra så klent (75 mm) till D4 - trots att utblåsstos av den dimensionen faktiskt finns att köpa. Bytte mao upp till 90 och i den lägre flödeshastigheten ligger nog en hel del av skillnaden i ljudnivå. Ett problem är som någon annan antydde att Ebers reservdelspriser håller fullgod Pentanivå, dvs har man otur blir det garanterat dyrt. Samma gäller givetvis minsta skitsak du måste köpa till för installationen. Mina värmare är/var för nya för att gå sönder :-/ men jag har tyvärr också sett en del indikationer på att det inte riktigt är samma kvalitet som förr i tiden. Glödstiften är iaf keramiska och bör hålla numer, ett av de äldre värmarnas gissel. Edit: litet tillägg kring effektlägena. Senast ändrad av flying | 23 januari 2009 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2009 Ja reservdelar går åt förr eller senare. Hoppas att de inte gjort som i vissa branscher att man sätter in några sämre detaljer att tjäna pengar på. Då kan utpriset bli lägre och man tar in en del av vinsten på förbrukning och delar. Ska kolla upp priserna på vanliga delar och jämföra med Webasto som verkar vara konkurrenten. Glödstift, fläktmotor, elektronikkort servicemanual och kopplingsschema. Tål de lutning. Broschyren nämner inte mycket om funktionen. Bara att det blir varmt i stort sett. En annan detalj. Går värmaren bra i lägsta effektläget, t.ex utan att sota? Har pumpen en styrning eller hur funkar bränsleregleringen. Eller är det returledning för överskott? Några som har Webasto och lite kommentarer? Jag är inte känslig för märket även om Eberspächer är nåt man känner igen och har haft bensinvariant i bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikMBK 0 Postad 23 Januari , 2009 Jag köpte en Webasto 3900, eller som dess fullständiga namn är: Marine Air Heating System Top Evo 3900 Den har jag nu bara haft en säsong (den kom förra året) och har den eminenta funktionen Snabbuppvärmning, vilket den gör i ungefär en kvart-tjugo minuter, och sen går ner till komfortvärme. Det är bra om man typ kommer in till kall båt, det tar inte lång tid innan det är varmt och skönt i båten om man brassar på... Om man sen är stadd vid kassa kan man ju köpa en svindyr fjärrkontroll så man kan starta värmaren från grannbåten, eller landbacken, men dit har jag inte kommit ännu... Jag köpte den av två anledningar: 1) En mycket nära bekant som arbetar med Bil och Båtvärmeteknik lät meddela att Webasto är en mycket bättre konstruktion, vilket gör den mycket mindre känslig för störningar. Dvs det är mindre saker som går sönder på den. Samma bekant lät meddela att han slutat arbeta med andra märken eftersom antalet reklamationer blev för stort. Dock inga för Webasto. Och 2) Den har bra data. Elförbrukning och så. Om ovan är sant eller inte, ingen som helst aning. Men som sagt, jag är så här långt OERHÖRT nöjd med att kunna sitta varm i ruffen utan att behöva frysa... Dessutom har jag en givare placerad i ruffen som styr värmetillförseln under de tider på dygnet jag själv inte är vaken, om panelen är inställd på det. Den startar då och då och pytsar ut lite värme, och jag vaknar varm och torr på morgonen... Dessutom bra med fläktfunktionen. Men som du märker, inga direkt hårda fakta från min sida, mest känslomässiga... Mer info hittar du på http://www.webasto-marine.com/en-int/products/blueheat-heater/air-top-evo-3900.html EDIT: En annan aspekt är ju priset förstås... Jag köpte den på båtmässan förra året, mässpriset var 17.995, inkl monteringssats och nya panel. Ordinarie pris för det paketet var runt 21.500 om jag minns rätt. Men eftersom jag dessutom var på jakt efter en GPS så gjode jag en deal med Bryggan på totalen, och betalade slutligen 14.700 för värmaren med tillhörande monteringssats. Från 21.500 till 14.700. En hygglig rabatt... Så, liera dig med någon annan som ska handla mycket, så får ni garanterat ett bättre pris tillsammans... MVh P Senast ändrad av PatrikMBK | 24 januari 2009 | 00:08 Senast ändrad av PatrikMBK | 24 januari 2009 | 00:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glimman 0 Postad 24 Januari , 2009 Hej Har haft olika värmare, både luftburen och vattenburen. Om jag skulle välja nytt så skulle jag fundera följande: En värmare som tillverkas i stora serier och som används i ex lastbilar. Den skall använda samma bränsle som motorn Om det sitter ett vattenburet eller luftburet system redan i båten skulle jag använda detta Med ovanstående i huvudet så faller valet på Ebersprächer eller Webasto Jag hade den förutfattade meningen att vattenburet är bäst men efter en helg i en grannbåt med en tyst dieselvärmare som är luftburen så har jag ändrat uppfattning. Om jag skulle installera helt nytt så skulle jag nog välja luftburet, den ger ju också en luftcirkulation och vattenburet är inte helt lätt att få tätt. Om valet skulle bli vattenburet så är det viktigt att direkt efter värmaren ha en bufferttank på 10 - 20 liter. Den möjligör också varmvattentank och möjligheterna att utnyttja gångvärme. Jag funderar själv på att byta ut befintlig bufferttank mot en Isoterm Basic 40 som i och för sig är lite stor men den kan beställas i en version med både varmvattenslinga och motorvattenslinga. Från motorn kommer jag dra slang till en värmeväxlare som placeras lite över motorns nivå så att om det går hål så töms inte motorn på kylvätska. Vilket innebär två cirkulationspumpar, en mellan motor och värmeväxlare (om det behövs, skall kolla upp) och en mellan värmeväxlare och Isotermen Mvh Glimman Senast ändrad av Glimman | 24 januari 2009 | 10:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 24 Januari , 2009 Kom över en Mikinu MY30(3.5kW) diesel luftvärmare som jag bara var tvungen att köpa för den var så billig. http://www.mikuniheating.com/index.php?p=product&id=177&parent=49 Frågan är om 3.5kW räcker till min båt eller om ja ska köpa en större? Någon som har något att jämföra med? Kan ju tycka om ja ställer in en 3.5kW värmelement så blir det bastu i ruffen efter ett tag men det kanske inte går att jämföra på det viset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Januari , 2009 Det är luftvärme jag tänkt mig då luftslangar redan är dragna. Till Thermo 2400 som jag har nu är det tillräcklig diameter så jag har det värsta installationsjobbet klart. Jag hade på känn att kampen skulle stå mellan Eber och Bastun. Både Eber D4 och Bastu 3900 verkar rätt lika i uteffekt men Eber har 900W som lägsta vilket nog innebär att den kan gå utan termostatstopp. De är irriterande då jag vaknar vid varje start troligen. Det gjorde jag i en skåpbil som jag brukade sova över i. Bättre att värmaren går ner i steg eller steglöst och då är frågan om inte eberns 900W är att föredra framför bastuns 1500W. Det blir nog till att beskåda konstruktionen om det finns möjligheter. Då jag jobbar med mekanik-elektronik är jag intresserad av komponentval som elektronikkortet och kontakter, servicevänlighet och fläktmotorns livslängd. Reservdelspriser kommer kanske att fälla utslaget. De nominerade är: Webasto Airtop 3500 Eberspächer Airtronic D4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 24 Januari , 2009 du menar väl webasto 3900 evo?? 3500 har utgått, den sitter f.ö. i VW transporter som extravärmare (3500 ST) har en sån liggande, dock utan kablage o o dyl. VW använder data-bus styrning så man måste ta styrning från bilen, men orkar du hålla på så e den din för en tusing. själv köpte jag mig en 3900 evo, har inte monter at än, men snart så... Senast ändrad av Killroy | 24 januari 2009 | 11:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Januari , 2009 Ja du ser så lite jag lärt mig! Nytt försök De nominerade är: Webasto 3900 evo Eberspächer Airtronic D4 Kanske överkurs att börja datorisera på en gammal värmare utan kopplingsschema och med databuss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Januari , 2009 Jo, fungerar värmarna Eberspächer eller Webasto bra när det lutar som i segelbåt? Hittar inga uppgifter om det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Januari , 2009 Webasto klarar lutning 90grader åt varje håll enl. uppgift från generalagenten KG Knutsson. Känns tillräckligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 27 Januari , 2009 PatrikMBK nämner snabbuppvärmning. Kanske borde tillägga att åtminstone Ebervärmarna fungerar så per automatik om du har valt ett system med termostat (och det utgår jag från att man alltid gör vid installation i båt, numer). Med den vanligaste varianten till Eber, deras s k minireglage, går det alltså inte att välja effektläge - bara önskad temperatur i kabinen. Sedan sköter värmaren resten själv och det innebär givetvis högsta effekt (snabbuppvärmning) så länge det är kallare än inställd temp i båten. Sedan denna uppnåtts reglerar värmaren ner och växlar själv mellan effektlägena för att hålla inställd temp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2009 Ja det är frågan om termostat eller inte. Jag hoppas ju att den lägsta effekten ska räcka för regleringen av tempen i båten. Men sommartid räcker det nog inte dvs den behöver slås av. När det är så låg effekt kanske det heller inte behövs nån värme resonerar jag lite dumsturigt. Jag vaknar nämligen oftast av abrupta ljud och drar hellre ett till täcke över mig och sover gött istället. Ebern har där fördelen att ha 900W-läget (Webaston 1500W). En massa påslag nöter kanske mer på batterierna och glödstiftet. Ofta på sommaren blåser man ändå bara ut fukten och stänger av sen. Inte minns för att rädda batterierna som dessa värmare vill ha en försvarlig del av. Jag såg nån uppgift i sammanhanget att en värmare drog 1,5 Ah i timmen vad nu menas med det. Enklare att skriva 1,5 A tycker jag eller är det nåt säljtrick för att få det att låta mindre än vad det är? T.ex att normalförbrukningen pga nån slags statistik att den då drar i snitt 1,5A (eler 1,5Ah i timmen) då den kanske stannar lika mycket som den går.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 27 Januari , 2009 Jag vill nog hävda att frågan om termostat är en ickefråga. Elektroniken är förberedd så rent praktiskt handlar det bara om minireglaget och en separat tempgivare som du monterar på strategisk plats så att den inte påverkas av sol, annan strålvärme och (givetvis) luftströmmar. Vet inte om tempgivaren ingår i monteringspaketen men minreglaget gör det iaf, dvs det handlar max om några hundra extra för givaren. Kör du utan extern tempgivare jobbar värmaren istället mot en intern givare. Jag har aldrig testat den varianten då jag inte ser något skäl att avstå komforten kabingivaren ger. Man slår helt enkelt på värmaren när man lägger ut och stänger av när man kommer tillbaka efter helgen, utan att skruva och krångla med inställningar medan man är ute. Strömförbrukning, tja, det går en del ström men inte mer än att vår bank (3x75) klarat det tillsammans med kylskåp samt lite tv-, stereo- och datoranvändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2009 Jag trodde att temperaturreglering redan var fixad mot en temperaturgivare även om den inte klarar att reglera ner under de 900W (1500W för Webasto). Då måste ju något slå ifrån värmaren så den måste starta upp igen med ny glödning. Batterierna håller ju bra då man lägger sig och laddar varje kväll men värre med en längre segling. 2 dygn t.ex blir 48 timmar x 3A blir tillsammans med dator mm mycket mer än man får ut av en bank på 215Ah. Man ska ju inte ta ut mer än 50% i undantagsfall för att slippa byta batterier så ofta. Min önskevärmare finns inte. Det skulle vara en Glembring med balansupphängning och förminskad till halva storleken och placerad i ett stuvfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 27 Januari , 2009 Vi har i regel inte landström där vi ligger (ute). Däremot i hemmahamnen, just för att batterierna annars far ganska illa. Om värmaren tog 3A konstant skulle det nog vara lite problematiskt, ja. Jag har inte kollmätt men Eber anger 7/13/24/40 W effekt för de olika stegen och som nämnts tidigare går värmaren i princip bara mellan läge ett och två sedan man värmt upp båten (vilket sker under gång ut från hamn och alltså saknar betydelse för vår del...men för dig som seglare är det förstås en annan sak så du får räkna med högsta effekt den tid det tar att värma upp, dra till med en timme så är du garderad). Jag skulle alltså uppskatta att värmaren håller sig mellan 7 och 13 W under merparten av drifttiden, dvs förmodligen under 1A och det stämmer ganska bra med våra praktiska erfarenheter så här långt. Under startsekvensen anges för D4 max 100 W (8,3 A) i 190 sekunder, dvs en start kan dra drygt 0,4 Ah. Omstarterna kan som jag också berört räknas på ena handens fingrar och beror helt på dina driftförhållanden men ok, dra till med två om dygnet. Vill du ha en *mycket* grov tredygnsuppskattning för höst- eller vårförhållanden kan det alltså handla om 1*0,4 (första start) 1*3,3 (uppvärmning) 72*1 6*0,4 (omstarter) = 78,1 Ah. Men siffrorna ska verkligen tas som det grova exempel de beskriver - båttyp, installation, inställning och väder kan driva det här långt både upp och ner. Däremot visar de tydligt att omstarter och uppvärmning är en ganska obetydlig del i totalförbrukningen. Ska man vara riktigt petig kör också värmarna glödningen en kort tid (30 s) efter avstängning, för att bränna av orenheter från stiftet. När det gäller termostat jobbar värmaren som jag också nämnde mot en intern tempgivare om du inte väljer att montera en extern dito. Då tappar du hela finessen med att värmaren själv reglerar effekten upp och ner för att hålla konstant temp i kabinen och jag vet som sagt inte mer om hur det fungerar. Retar sig någon på de högst grova uppskattningarna får jag väl gå ut och stämma av mot batterimonitorn i båten...men det går nog lite mer ström när man värmer upp från fem minusgrader..:-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Januari , 2009 Tack för din energiberäkning. När det gäller den externa temperaturavkännaren tog jag för givet att den reglerar värmaren i steg genom att känna ärvärde och börvärde. Vad ska den annars vara till för? Om den reglerar genom att köra fullt tills börvärdet är uppnått stänger den då av helt? Låter den värmaren gå för fullt hela tiden är den verkligen helt onödig. Jag antog att det den inte klarar är att gå under den undre gränsen och då blir termostaten ju enda sättet. Annars blir det lite för varmt men det kan kanske stå ut med eller montera termostat då. Nu ska jag bara kolla vad reservdelarna kostar.Ingen som vet. T.ex glödstift, fläkt och kontrollenhet. Jag har svårt att Googla reservdelspriser. KG Knutsson meddelar inte priser på förfrågan men nu är det mässa snart i Götet och jag bor bara 5 min. promenad ifrån. Det verkar vara lättaste sättet just nu. Kanske få till ett bra pris vilket aldrig är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Januari , 2009 När jag skriver externa temperaturavkännaren så är det Webaston jag avser. Den verkar ingå i värmarsatsen. Senast ändrad av forgus31 | 28 januari 2009 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 28 Januari , 2009 Inser att jag måste varit otydlig. Med termostat menas till Eber kombinationen minireglage extern tempgivare (för montering i kabinen). Värmaren ska alltså inte ha någon annan termostat. Hur värmaren pendlar mellan reglerstegen beskrev jag nog i inlägget som refererar till PatrikMBK. Och nej, det finns inget sätt att reglera ner värmen under lägsta steg. Dvs när det blir för varmt trots att värmaren redan reglerat ner till lägsta effekt kommer den att stänga av och inte starta om förrän det blivit svalare. Jag vill också understryka att 72 timmars värmarkörning i sträck hör till ovanligheterna, dvs du ska se förbrukningsuppskattningen som ett maxtak snarare än som en medeluppgift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Januari , 2009 OK då är jag med. Tack för förtydligandet. Det är ju två olika värmare så det blir lite begrepp som behöver redas ut. Jag pratade med sen servicekille nyss om olika värmare och han tycker Eberspächer är bättre reservdelsmässigt. Webaston har stora dyra moduler medan Eberspächer kan mindre delar bytas. Han hade själv en Wallas 3000 diesel i sin båt och menade att de nya Wallas inte alls motsvarar de gamla. Reservdelar till Wallas ansåg han blir betydligt billigare. De ska tydligen ha en 3000-Wattare. Ja det var inte lätt att hitta rätt. Nån som har kommentarer om Wallas nyare grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Januari , 2009 Vi har kört med vår D4 i tre år nu och är kalas nöjda! Man bör tänka på placering av tempgivaren som placerad på ett kallt underlag med dålig cirkulation ger fle värde och ger för hög temp i båten tills utan värmts upp. Funkar bra även vid lutning (har alldrig haft problem) men placeringen av stigarröret i tanken är viktigt. Har aldrig upplevt strömförbrukningen som något problem. Om ute tempen är sådan att värmaren riskerar att slå till och från kör vi med en fotogenlykta i stället (ger upp mot 2000W) eller öppnar en ventil och spillerlite värme (och får en torrare bår på köpet! Viktigt med ljud dämpare (gärna 2st i rad om man är känslig för ljud) Bränsle slangen fodras med en gummislang så reduceras tickandet ordentligt, Kanske någon kunde uppfinna en fotogenlykta med luftvärmeväxlare istället för lyktglas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 10 Februari , 2009 Har du kommit fram till något alternativ... funderar själv i samma banor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Februari , 2009 Efter ett samtal med mot mig opartisk serviceverkstad för värmare av olika slag tyckte han att jag hade rätt värmare om jag ska mecka själv. Jag har en Thermo 2400 och en Termic 2500 som satt en del myror i huvudet på mig genom åren men han tyckte att om jag köper en annan modern dieselvärmare och den t.ex inte startar trots ett antal startförsök så ska man plocka in till verkstad och få den nollställd! Då sliter jag hellre mitt tunna hår och tar fram lödkolven och löter till lite bättre kontakt på de värmare jag har. Här är det inga finesser men heller ingen större värme om den kommer. Men då får vi ta ett extra täcke och så fram med lödkolven igen. Nu har jag fixat bättre upphängning för värmarn som sitter så tragiskt trångt under däck i ett stuvfack. Jag har ett snöre i ett block som jag hissar upp den i och binder fast istället för att skruva fast med långa bultar som var svåra att skruva fast och samtidigt hålla upp värmaren. Får man upp Thermon på bordet är den världens enklaste rent mekaniskt. Huvudsaken är att få tätt i brännaren och jag använder nu ljuddämpartätning som ersättning för uppbränd brännarpackning. Så världsekonomin fick sig en knuff åt fel håll härmed med jag slapp skaffa mig PC-koppling till värmaren vilket jag skulle behöv om jag köpt en modern värmare. Tråkigt att det blev så här då jag sett fram emot en servicefri värmare men dessvärre finns nog inget som heter så. Det är i fantasin eller under de första fem åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 10 Februari , 2009 Hej! Det finns ett feldiagnos instrument att köpa till eber o den kostar bara 1000-1500 o den är kanon bra.För jag tror att många blir lurade när dom lämnar in sina värmare för det ända man behöver göra i 8 fall av 10 är att tömma alla felkoder så går den som en klocka igen.Skulle det vara något annat fel i den så visar den med en felkod vad felet är o då är det bara att byta ut den delen.Själv har jag en D4 och är kanon nöjd grym värme och tystgående. Mvh illern Senast ändrad av illern1 | 10 februari 2009 | 14:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 11 Februari , 2009 Man behöver inte köpa ett separat diagnosinstrument. Ebers s k 7-dagarstimer/modulur kan ersätta minireglaget, styra normala funktioner hos värmaren och även läsa/radera ev felkoder. Jag kör själv med denna setup. Man måste dock lägga till en extern switch om man vill kunna köra värmarfläkten för kalluftsventilation (denna funktion finns inbyggd i minireglaget). Å andra sidan får man möjlighet att programmera starttider och lite annat smått och gott. Styrboxen låser f ö värmaren efter ett visst antal misslyckade startförsök (255!) alternativt om värmaren överhettat tre gånger i rad. Dvs inget vanligt scenario men i det läget måste man alltså radera respektive felkod för att kunna starta igen. I övrigt är kodsystemet ganska duktigt och kan underlätta ev felsökning avsevärt. Jag skulle alltså inte se det som en nackdel vid val av värmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Mars , 2010 Jag dammar av den här tråden då jag handlat en Eberspächer D4. Det är inte helt enkelt att förstå de olika delarna och jag komplicerade det med en digital modulatormodul 801 som jag hade för mig skulle gå att se felkoder på. Googlade förstås för att få lite ledning och hamnade på MG och egen gammal tråd om värmarval. Då jag köpte den här digital modulatormodulen 801 som kan visa felkoder är frågan - behövs inte minireglaget? Temp.sensor ingår också så den externa tempgivaren verkar också bli överflödig. Den går visst även att använda som timer. Ställer man in när den ska starta? Kommer man att åka ut nästa helg när man lämnar båten vid bryggan på söndag kväll kan man ställa in 5 dagar senare att den ska starta. Är det rätt uppfattat? När jag kollar så verkar det vara en ytterligare modul som är Timern. Den får jag klara mig utan så länge. Verkar jag ha förstått eller? Det är väl ingen vits med två externa termostater t.ex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 Mars , 2010 801an är en tigital version av det gammla minireglaget den ersätter även tempgivaren om man vill det. beroende av panelens placering kanske tempgivaren hamnar galet! Får du det gamla minireglaget över får du gärna höra av dig då mitt har tröttnat på vinterkylan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser