Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
stickanh

Omräkning

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med att få grepp på möjligheten till jämnförelse mellan Watt och Ampere. Varför jag frågar är i ena fallet talar man om att enGrej(Kylbox) drar X antal A och i andra fall säger man att en apparat (Solcell) ger X antal W. Hur vet man att antalet W skall täcka behovet A

Tacksam om någon kan ställa upp dessa olika parametrar mot varandra så att en amatör begriper det.

//Stickan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen, oftast 12V på båtar multiplicerat med strömmen ger effekten. Dvs: Spännig*ström = effekt eller skrivet med formel: U*I=P

edit:

Så för att förtydliga.

Du har en kylbox som drar X ampere vid 12V.

Solcellen leverera Y Watt. Också vid 12V.

Multiplicera 12V med strömmen som kylboxen drar. Då vet du vilken effekt som behövs. Den ska vara mindre än den som solcellen kan leverera.

Senast ändrad av -Danne- | 22 januari 2009 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt vanligt att man pratar om A=amper mer i lågspännningssystem och i batterisammanhang där det då blir lätt att räkna på hur mycket batterierna räcker till.

Det är lätt att räkna ut hur många W=watt det blir i ett 12V system.

W=V*A

ex: 12V och 3A

alltså 12*3=36 W

Eller du vet hur många watt apparaten förbrukar

A=W/V

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara lite lurigt med just kylskåp då dessa kan ange vilken ström dom drar när kompressorn går, vilket inte behöver betyda att det är det dom drar vid normaldrift.

Visst du måste säkra upp för att kompressorn drar tex 5 Ah men den kanske bara går 20 min på en timme och då blir totalförbrukningen 1/3 = 1.67 Ah gånger antal timmar på ett dygn = ca 40 Ah

En solpanel då som kanske ger 56 watt vid perfekta förhållanden är ju ett mått på hur effektiv den är som mest måste räknas om till ampere för att tala om hur mycket den pumpar ner i din batteribank, dvs 56/12 = 4,67 Ah gånger antal soltimmar på ett dygn, låt oss anta att man har 10 effektiva sådana på ett dygn (kanske inte i sverige) = 46.7Ah.

Sen måste naturligtvis din batteribank kunna ta vara på överskottströmmen under soltimmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bergettoken

Du skriver Ah -Amperetimmar både när du menar A - Ampere och när du menar Ah - Amperetimmar. Det kan ju bli lite förvirrande.

Kan vara lite lurigt med just kylskåp då dessa kan ange vilken ström dom drar när kompressorn går, vilket inte behöver betyda att det är det dom drar vid normaldrift.

Visst du måste säkra upp för att kompressorn drar tex 5 Ampere - A (Ah) men den kanske bara går 20 min på en timme och då blir totalförbrukningen 1/3 = 1.67 Ampere - A (Ah) gånger antal timmar på ett dygn = ca 40 Ah (här är det amperetimmar - Ah)

En solpanel då som kanske ger 56 watt vid perfekta förhållanden är ju ett mått på hur effektiv den är som mest måste räknas om till ampere för att tala om hur mycket den pumpar ner i din batteribank, dvs 56/12 = 4,67 Ampere - A (Ah) gånger antal soltimmar på ett dygn, låt oss anta att man har 10 effektiva sådana på ett dygn (kanske inte i sverige) = 46.7Ah. (här är det amperetimmar - Ah)

Sen måste naturligtvis din batteribank kunna ta vara på överskottströmmen under soltimmarna.

När det gäller solcellspaneler så behöver de en spänningsregulator då en solcellspanel ger typ 17,7 volt och ett vanligt batteri skall ha 14,4 V - volt som högsta laddströmmen när det är fulladdat. Laddar man med en högre spänning kokar man så småningom torra batterierna.

Jag har till mina solceller en (eg två) Maxpowerregulator(er). De är så klurigt konstruerade att de omvandlar den överspänning regulatorn ger till laddström. Enligt reklamen skall MaxPowerregulatormn höja laddströmmen upp till 35%. Det kan nog stämma.

När jag köpt min första kunde jag inte låta bli att kolla. Dessvärre hade jag bara ett universalinstrument och var därför tvungen att göra fyra olika mätningar med från- och tillkoppling emellan. Mätningen gav vid handen att Maxpowerregulatorn ökade laddströmen med ca 25%. För att få ett korrekt värde skkulle jag haft fyra instrument ( åtminstone tre - för att göra spänningsmätningarna (V) behöver man ju inte koppla om, som man får göra om man mäter ström (A), utan bara flytta mätproberna)

tommy

Senast ändrad av toaen | 23 januari 2009 | 06:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag en följd fråga på dessa bra svar. Hur mäter man hur många A en viss produkt förbrukar?

Att man skall använda en amprermeter förstår jag men hur kopplar man den?

Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I serie. Du skruvar loss en sladd från förbrukaren och kopplar in ampermetern mellan förbrukaren och spännigskällan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller också gör det enkelt för dig och mäter med en tångamperemeter. De flesta multimetrar klarar bara av några ampere vid strömmätning, annars måste man ha en shunt. Ett av de vanligaste sätten att förstöra multimetrar på är just vi strömmätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut!

Enkelt och relativt billigt om man inte är B*l*tema alergiker Tungan

Likströmsmätning (DCA)
Område Upplösning Noggrannhet
0–20 A   10 mA   ± 3,0 %  ± 6 siffror
20–40 A 10 mA   ± 5,0 %  ± 6 siffror
0–200 A 100 mA  ± 3,5 %  ± 3 siffror

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949

Har själv en sädan i båten och den löser uppgiften utmärkt.

Som med alla kontaktlösa instrument måste man dock ha lite koll på nollställning/kalibrering och rimlighetsbedömning av visat värde, men det lär man sig snart att visar den exempelvis 3,4 A i viloläge är något en aning fel...  Skrattande

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 januari 2009 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får se upp så att man köper en tångampermeter som klarar att mäta likström som Gunnar antydde.

Det finns tångampermetrar som bara kan mäta växelström.

Jag hade en mycket fin och dyr tångamperemeter på jobbet, som bara klarade att mäta växelström. Bytte den mot ett riktigt skitinstrument, som en arbetskompis hade, men som klarade att mäta likström. Mitt fina instrument kunde jag ju inte använda i min privata båt.Tyst

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar förstöra mina instrument, när jag ska mäta spänning, och har glömt att flytta tillbaks mätkabeln från 10A uttaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blåst flera säkringar på de sättet. Elfa har en strömtång som klarar DC för 800 moms. Den ska jag nog ta och investera i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...