Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Ranger

Nord star Patrol

Rekommendera Poster

Någon som har kännedom om Nord star Patrol?

Är det en året runt båt?

Passar den som arbetsbåt inom byggbr?

Det framgår på deras hemsida att slutmontering sker i Finland,

är båten då nordisk?

I vilka länder finns underleverantörerna, kvalitet?

(Jmför Norska Skorgenes som tillverkas på andra sidan östersjön)

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du syftar på 24 patrol??? Eller är du ute efter någon av dom stora båtarna typ deras 30 fotare???

Bra året runt båt är d, men arbetsbåt är d inte. Patrol 24an har bla en förhöjning av akterdäcket för maskinrummet. bara d är ett stort minus när man ska frakta grejer.. Ett helt plant akterdäck är en förutsättning för att hanteringen ska bli smidig. Sedan har den ett förlitet fördäck för att lasta stora grejer.. Ok lådor med skruv och spik går väl bra. Men takstolar, reglar och annat går inte för sig.. 

Återförsäljare finns här i sverige, och dom håller vad jag kunde se en bra kvalite rakt igenom.. D är i första hand priserna kontra Targa båtarna som lockar.. Annars är targa 23-25 en bättre båt rakt igenom när d handlar om att agera laståsna och arbetsbåt.. Nordstar är mer lättdrivna och går fort och billigt med svaga maskiner. D är ett stort plus, targan är tung och går tungt och behöver en stark maskin för att orka med båten = drar mycket soppa..

Nåja ingen utav båtarna är specielt lämpade som arbetsbåt mer än i yttersta nödfall. Viknes, NB marine och andra båtar med stort och lättlastat akterdäkck är oslagbara arbetsbåtar..

Får man fråga vad du hade tänkt frakta med båten???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag vet inte så mycket om just denna båt, men jag har en del erfarenhet av Targa båtarna. Min morbror kör båt året runt uppe vid Arholma och där höll inte targan måttet. Jag tror att dom helt enkelt är för känsliga för att köra på vintern. Bör nog välja en båt i annat material. Jag kan verkligen rekommendera båtarna från http://www.yxlomarin.se riktigt fina bruksbåtar. Och nej jag jobbar inte åt dom.. är i It-branschen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är på VK och här är salthalten högre än på OK, kan ju ha betydelse under vinterhalvåret.

Plåtdetaljer, verktyg och personal ska fraktas. Den ska även gå att använda privat (enl skatteverkets regler) och då vill man ju inte åka stål- eller aluminiumbåt.

A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så farligt med själva kylan, men du åker nog på att extrautrusta den med dieselvärmare eller liknande. Dom klena deffrostrarna brukar bara ge hjälpligt med värme. typ tillräckligt för att hålla rutorna isfria..

Huvudsaken är att d inte blir islägg av lite grövre art.. Beror ju lite på var man ligger, på vissa ställen fryser d ju aldrig nuförtiden och årets islägg var så knaper att min lilla styrpulpetare tillomed tog sig igenom isen. Dock ska man ha respeckt för isen, den skär som knivar i skrovet, och båt men framför allt drev tar mkt stryk av att gå i tjock is..

Och ska lasten bara bestå av mindre prylar duger Nord Staren fint som fraktbåt. Fördelen är som sagt den går billigt för båttypen och ligger bra till i pris jämfört med konkurenterna..

!!!MVH REXCO!!! och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående att egentligen är en alubåt best vid lastning eftersom man behöver inte vara så försiktig. Men eftersom du fraktar mest mindre prylar så är det inte så stort problem. Själv upplever jag att viktigast är att det finns bra bryggor att ta iland till. Detta gör att skrovet på utsidan kan få mera stryk än insidan.

Nord star 24 har dock väldigt små lastutrymme tack vara förhytten, fördäck är mest en gång på sidorna och akterdäck är upphöjt vid motorn. 26 är dock av helt annan kaliber i däcken och ännu större skillnad i sjöegenskaperna som i 26:an är riktigt fina.

 

Använder själv en Targa av de första årsgångarna med verkligt liten styrhytt men tack vare det har den förhållandevis stora däck för en så liten båt. Små prylor får man enkelt med nästan hur mycket som hellst och det är väligt tryggt att röra sig tack vare verkligt höga fribord. Båten är dock onödigt stötig och blöt i värre krabbsjöar(i skillnad mot de nyare modellerna) men det går alltid att tryggt komma fram oberoende av väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en lycklig ägare av en Nordstar 28 Patrol.

Helt suveräna sjöegenskaper, samt mycket stuvutrymmen. Med en D6/350 Gör den ca 40 knop, vilket bäddar för många trevliga turer i sommar. Sen är den ju B-klassad, vilket borgar för säkerhet utomskärs. Kollade på en Targa, som för övrigt är mycket fina båtar, men som saknar kojplatser på samma sätt som Nordstar har.

Ha en kanon båt sommar!

-Mikrus-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...