Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Freppesito

något stämmer inte. vilken motor är detta?

Rekommendera Poster

har precis köpt en öppen båt och fick med en motor till den.

enligt ägaren en 20 hk evinrude från mitten av -80 talet.

har nu bara sprutmålat över den som en nödlösning pga att den såg så sliten ut .

Det märkliga är att klistermärkena liknar de som fann s-78 men då gjordes inga 20 hk motorer som dekalen säger. hmm.. finns det fler sätt att kika på ?

hur tyder man serienumret, avslöjar det nåt??

// frepp

 

post-3630-1394235755,3787_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul att se motorn innan om-målningen, men åtminstone gashandtaget ser modell äldre ut. Är väldigt vanligt att motorer säljs med fel årtal angivet av säljaren. Ser exakt likadan ut som en 25hk, kan vara en sådan...

http://www.blocket.se/vi/18939643.htm?ca=8_s



Senast ändrad av Knoparn | 22 januari 2009 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du riktigt säker på att dom inte gjordes på 70-talet?? Har nämligen haft en såndäringa motor med 20 hk som vad jag minns var från 77-78 nånting..Om man tittar på din bild så ser man att avgasutsläppet är en bit upp på riggen det brukar betyda att motorn är riktigt riktigt gammal....Den gick förövrigt bra på fullgas men riktigt dåligt och nysigt på tomgång..

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för all hjälp,,

visade sig att du hade rätt.. det är en 20 hk från 1978.. hehe.. gammal häck alltså.

Men förhoppnignsvis så kanske den funkar i sommar ändå,

Så fort isen släpper i viken så blir det test.

nån som vet hur man man nyttja det där ladduttaget på sidan utan originalkabel..

kan man bygga egen kontakt? så man får lite taddning till batteriet.

 

// frepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förklara gärna mer, antal volt . ampere.? ,  nån som vet?

motorn står i källaren utan möjlighet till provkörning annars har jag kunnat mäta själv.

men om det kommer kräm borde det inte kunna ladda ex. batteri då?

 

//Frepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta precis vad just denna motor ger i belysningsuttaget brukar det röra sig kring 3-8 A. Spänning en är oftast oreglerad AC och följer varvtalet uppåt 30-40V. Men när batterierna får ström blir spänningen batteriets. Vilket blir c:a 12,5 - 13V när batteriet börjar laddas till över 14,5-15V och ännu mer när det är fullt.

Likriktarbrygga hittar du för ett par tior på elektronikaffär, t.ex Elfa. En 10A bör räcka.

Du kan alltså göra ett uttag med egen anslutningskontakt som du är inne på. Inget svårt. Om du vill vara säker på att plus och minus blir rätt (om den skulle redan ha likriktad spänning) utan att ha möjlighet att mäta kan du lägga in likriktarbryggan. Den kommer då att polvända så det blir rätt. Man förlorar visserligen lite effekt med med det stora inre motståndet som belysningsspolen i motorn har blir det bara några procent. En teknik man kan använda för utrustning som är känslig för polvändningsfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, med en likriktare kan man ladda ett batteri, uttaget ger ut växelström på 12 v

35:ans rigg, (förutom då avgas i propellern) kom på modellerna 20/25 från o med 1977, första året johnson blev vit

 



Senast ändrad av wetallt | 26 januari 2009 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår motor misstände(nös) så kraftigt att krysskilen kunde gå sönder.Tillslut efter många byten var gängor och krysskilsspår så dåliga att den ej gick att köra...Då justerade vi brytarna en sista gång och svetsade sedan fast svänghjulet i axeln.Det funkade bra i ett par år ända tills drivande våris slet loss motorn och förpassade den till havets botten..Efter det startade den aldrig mer...

Så förvara motorn torrt  Skrattande

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe....hört många historer om motorer som sjunkit men aldrig om någon som lossnat pga drivis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men rackarns va bra att det går att lösa med laddning.

Då ska jag planera vidare i min modifiering av båten ; )

 

Tack alla ni som svarat. toppen..

 

// Frepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjösattes lite väl tidigt det åretGlad det var gott om is kvar på fjärden..

Och vinden bestämde sig för att trycka den åt vårt håll...



Senast ändrad av guzzlon | 28 januari 2009 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...