HjalleGson 0 Postad 22 Januari , 2009 Tjenis Funderar över godkända säkerhetslinor till Gotland Runt. Har fått för mig att dessa måste vara med 3 krokar, eller funkar 2 krokiga? Hjalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 22 Januari , 2009 På shf.se kan man ladda ner Kategori 3-reglerna som gäller. Det finns inget om 2/3-krokar utan man talar om längden och hållfasthet. På ett Gotland skulle jag satsa på 3-kroksmodellen. Tror det är bäst att maila frågan till Havskappseglingsförbundet för ett 100% svar. Mailadress finns på deras hemsida. Ser fram mot vad de svarar..... / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Januari , 2009 Jag har ingen aning om GR. Men använder mycket ofta säkerhetssele. Och vill inte ha något annat än 3-krokiga, gärna med ett kort och ett längre band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 27 Januari , 2009 Har funderat lite på just det här med säkerhetslinor, står i begrepp att köpa. Vad är vinsten med 3 krokar jämfört med 2 krokar? Dvs hur använder jag tredje kroken, som ju oftast har en kortare lina? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Januari , 2009 Dels kan du så att säga klättra dig fram över däck genom att växelvis flytta två av krokarna. Den tredje är ju fast i selen. Men helst skall man ju ha en löplina/vajer. När du jobbar på en fast plats, exempelvis vid masten, så kan du kroka dig med den korta linan så att du kan ta spjärn med den sträckt och få bra stöd när det går grov sjö. Man skall ju alltid vara kopplad med så kort lina som möjligt så att man inte hamnar hängande utanför relingen om man tappar taget. Men med enbart korta linor är det svårt att förflyta sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 2 Februari , 2009 Tack, det låter ju vettigt. 3-krokars får det bli alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser