Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
KillerBoo

Bygga slutet kylsystem

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle ge mig på att plocka ihop ett eget slutet kylsystem till min B20 när jag ändå inte har nåt för mig.

Ja, jag vet att det kan ställa till problem på äldre maskiner, men själva blocket o toppen kommer från en bil, så det problemet bör inte vara något hinder i detta fall. Dessutom är inte Llmpan särskilt gammal och väldigt fräsch.

Jag har cirkulationspumpen som hör till Martecs system, men inget mer. Slangar o rör ska ju inte vara några problem att sno ihop i arbetsboden, men hur är det med värmeväxlaren? Någon som har nåt tips på detta? Skulle man kunna använda växlare från värmepaketet från en bil, eller är det för klent? Andra förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B 18 - 20 motorerna har snart fasats ut varför det inte lär vara svårt att få tag i en begagnad värmeväxlare.

En undran? Varför brukar du inte bilmotorns vattenpump? Så slipper du sätta röret mellan topp och termostathus.

Gå gärna in på Martec hemsida och titta på färskvattenkyl. Så får du lite råd ex att du skall ta ur frostpluggen i bakändan toppen och borra ett 8 mm hål i mässingrörsgaveln. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro: Eftersom jag har Martecs pump så tänkte jag använda den. Toppen är redan modifierad och klar avseende borrhålet innanför frostpluggen.

Peter: Kanon, precis vad jag letade efter. Verkar inte vara några direkta krångligheter att mickla ihop det där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...