forgus31 139 Postad 21 Januari , 2009 Garanti på batterierna har jag fått varje gång jag köpt en uppsättning. Nu sist förra våren. Men jag har aldrig kollat vad garantin gäller. Skulle det vara så att man har möjlighet att reklamera batterierna när de inte ger mer än t.ex 80 % av kapaciteten kunde man kanske ha fräscha batterier gratis varje eller varannan vår på garanti. Känns som de inte ger mer än 60-70 % efter en säsong trots minituös kontroll av urladdningsmängd och laddning. Eller är det så att redan ivägburna från affären bara ger 60-70%. Batterier börjar bli dyra har jag märkt. Nån som reklamerat ett batteri som blivit trött inom garantitiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Januari , 2009 Tror då inte att du kan få ett nytt batteri på garantin för att kapaciteten blir dålig. Då skulle de nog inte sälja så många batterier inte! Vore väl om det inträffade inom en väldigt kort tid efter köpet möjligen. Har fått nya batterier till bilen ett par gånger då någon cell har gett sig och det tappat kapacitet av den anledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 22 Januari , 2009 För ett par år sen köpte jag ett nytt batteri som efter en säsong endast hade 50% kvar av sin kapacitet, hade kvitto på att batteri var mindre än ett år gammalt, men fick besked att garantin gäller enbart felaktiga celler, dvs kortis eller avbrott i en cell. I detta fall var det ett sk fritidsbatteri med öppna celler så de mätte med syraprovare och alla höll rätt värde, och de belastade med en shunt för att kolla hur mycket ström batteriet kunde lämna, sk startström, men de hade inga grejer för att kolla kapaciteten. Jag hade kollat upp generator och underhållsladdaren, inga fel där. Så att köpa batteri är ett lotteri, ibland vinst, ibland nit..... ///Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Einarsson 0 Postad 22 Januari , 2009 om det nu skulle vara så att du köpt billigare batterisort så har dom sämre blykvalite än dyra. En ny bil tex har dom allra bästa batterierna på marknaden och är uppmätta från fabrik/cell om det är ett sämre kvalitebatteri så ger ditt batt kanske inte ger mer ström. Du kan testa att dra ur batteriet helt, det allra sista med en glödlampa och sedan vänder du polerna om ,laddar upp igen så kommer blysvampen att byta sida så får man ett 100% nytt batteri och sedan gör om detta igen så polerna blir rätt. sen får du ett bra batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Januari , 2009 Nu vill man ju helst inte prova att dra ut det sista i batteriet då en djupurladdning försämrar batteriet. Men för att testa ska det väl vara ganska rättvisande att dra ur till 12,3V (i vila) som väl anses vara spänningen för halv kapacitet. Nästa gång jag köper batterier ska jag testa att jag får ur halva kapaciteten vid 12,3V. Det kan ju vara så att man luras på kapaciteten. Får man verkligen ut 75Ah ur ett nytt batteri. Vilken urladdningsström har man räknat på för att komma fram till uppgiften om kapacitet på batteriet. Kapaciteten varierar ju mycket med strömuttaget och det blir stor skillnad om det är 10A eller 1A som man drar ur. Peukerts lag har jag sett nånstans. Har för mig att ett 75Ah kunde ge över 100Ah om vid lågt strömuttag. Detta talar för många parallellkopplade batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 22 Januari , 2009 På de flesta batterier står vid vilket strömuttag kapaciteten gäller, oftast 10 eller 20 del av AmpTimmarna. Dvs tar man kapaciteten delat med 20, ger 75/20 = 3.75 Amp så belastar man med 3.75 Amp så ska det dröja 20 timmar innan spänningen är nere i 10.8 Volt. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Januari , 2009 Om man använder Peukerts formel http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html så ser det snarare ut som att man får batteriets kapacitet om man laddar ur med 1 A. Då borde man få mer än angiven kapacitet på batteriet om man drar 1A i.stf 3,75. Det kan vara bra att se att man sällan får ut vad man tror ur batteribanken då det snarar är 10 A än 1A (eller 3,75) som man drar ur. Speciellt om man har bara ett batteri. Det är lätt att sätta in siffrorna när man kolllat upp sitt batteris Peukertsfaktor. Jag roade mig med att sätta in strömuttaget 0,1A resp 100A för ett tänkt batteri och man får ur dubbelt så stor energimängd vid 0,1A som 100A. 270 Ah resp. 135 Ah på det tänkta 215 Ah batteri med Peukertsfaktor 1,1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Einarsson 0 Postad 22 Januari , 2009 Har själv testat att dra ur batteriet helt och vända.Funkar perfekt. När du drar ut det helt och laddar uppdet (bakvägen) flyttar blysvampen till andra polen. Och batteriet blir som nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Januari , 2009 Grabbar, ang polvändning. Kolla in denna sida. http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm Har provat det själv när jag var yngre och ännu fattigare än idag. Det funkar. En annan metod som jag provat i övre slyngelåldern är att hälla ut syran och fylla på Kaliumpermanganat lösning. KMnO4, den färgar huden brunröd så andvänd plasthandskar. Den löser upp svampen och framförallt blysulfatet. Sedan sköljer man rent och fyller på ny syra och laddar. Fast det är ett riktigt slabbgöra som man inte skall rekommendera till vem som helst. Och prova inte hemma i badkaret! Det kan åsså löna sig när man nu är igång och plaskar med syror att bara skölja ur batteriet och filtrera syran från allt slam. Melitta. Slammet som lägger sig på botten kan nå upp till plattorna och kortsluta cellerna. Det är det vanligaste felet! Ang Biltema batterierna. Själv har jag bara haft tur med dem men hört många som haft otur. Jag kör vanlig startbatteri i båten. Det funkar alldeles utmärkt och är mycket blligare. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 Januari , 2009 Dom siffrorna du uppger att du använt i javamodellen och resultatet tyder på att kalylatorn du använt är felaktig (många är det) för du ska få betydligt bättre värden för ditt tänkta batteri, 343 Ah mot 270 Ah och 172 Ah mot 135 A En korrekt analys och modell av Peukert (och excel-ark att ladda ner för egna simuleringar) finns här: http://www.smartgauge.co.uk/peukert_depth.html där också 3,75 A ger exakt 75 Ah för ett 75 Ah/C20-batteri med Peukertfaktor 1,1. Senast ändrad av Gunnar_ | 22 januari 2009 | 19:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2009 Tack för den länken! En bra sida om batteriteori och praktik. T.ex när batteriet åldras så blir inre motståndet högre. Eller när belastningen ökar blir också inre motståndet större pga bubblor i elektrolyten. Likaså när battereit blir mer urladdat ökar inre motståndet. Högre inre motstånd innebär mer värme i batteriet och därmed ett mindre effektivt batteri. Detta blir även obalans vid parallellkoppling. T.ex ett nytt och ett gammalt. När det nya batteriet är laddat och laddaren slår ifrån är fortfarande det gamla inte uppladdat och kommer att laddas av det uppladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser