Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
jamesb

Färöarna

Rekommendera Poster

HejÄr det någon här som har seglat till Färöarna? Är det en fin resa? Vilken väg tog ni?

Är i startgroparna för en segliung dit i sommar med en 45 fots segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 45-fotare borde det inte va nåt större problem - om bara besättningen klarar va det Cool.

Har inte varit där själv, även om jag har funderat på det.

Kristina Karsröm seglade dit med sin havsfidra Arktis. Seglatsen har hon skrivit om i På Kryss

Kommer inte riktigt ihåg varifrån i Norge hon gick  - Bergen?

Hon stötte dock på Lars Wallgren som tillsammans med en kompisen Björn Nilsö segade i en öppen jolle från Birka i Mälaren till Färöarna på vikingavis. Målet var från början Island, men tog råd av ortsborna på Färöarna och avslutade färden där. http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=305738/ID

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En resa till Färöarna är helt klart en bra idé. Visserligen seglade jag inte dit utan tog färjan från Hanstholm, men Färöarna i sig är ju de samma oavsett transportmedlet man tog sig dit med. Jag paratade med en del seglare när jag var i Torshavn och de flesta kom  via Norge och Shetlandsöarna utom en engelsk båt som kom direkt från Orkney. Om man utgår från Bergen så ligger Shetlandsöarna behagligt på halva vägen. Något som jag absolut rekomenderar om man kommer till Färöarna är att försöka ta sig ut till fågelkolonierna på Mykines. För mig var det den absoluta höjdpunkten på min resa till Färöarna. Det går nog inte att ta sig dit med egen båt utan man får åka dit med den reguljära båten.

/Puffin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...