Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
varaderon

Furen

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har blivit tipsad om att sjön furen en bit utanför värnamo ska vara bra för trolling av gös.

Är det någon som har några erfarenheter av denna sjö?

Mvh/Bengt Larsson, Hyltebruk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga personliga erfarenheter nej. Vad menar du med bra för trolling av gös? Om du menar antalsmässigt kan jag inte svara dig. Menar du storleksmässigt kan jag iaf säga så mycket att den -vad jag vet- aldrig förekommit i Svenska Specimentävlingens resultatlistor (Svenskans) vilket torde betyda att den inte är värd tiden om det är storgös man letar. Nämnda länk är förresten ett bra hjälpmedel om man vill ta en genväg till bra fiskevatten och inte har lust att själv leta upp dem.

Senast ändrad av KillerBoo | 21 januari 2009 | 15:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade bara rent allmänt om det är en trevlig sjö och om det är värt att dra båten dom nästan 10 milen som jag har till sjön.

Om man går in på hemsidan finns det några bilder på grov fisk iaf. Allt kanske inte anmäls till sidan som du tidgare nämnde...

www.furen.se/bildarkiv.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, helt klart anmäls inte allt. Vad jag menade var att om en fisk hyser stor fisk, oavsett art, så kommer specimenfiskarna att hitta dit. Med resultat att fisk anmäls. Att ingen fisk anmälts just därifrån de senaste åren kan ju bero på att man fångat fisk därifrån, men mörkat platsen. Det kan ju även vara så att gös i storleken upp till 7-8 kilo inte bedöms intressant. Själv fiskar jag gärna på 5-6kilosgös, men inte tycker jag dom är särskilt stora. Men vill du hitta vatten med stor fisk, så är Svenskans hemsida en bra utgångspunkt när man planerar sin tripp. Men har du inte mer än 10 mil dit så tycker jag helt klart du ska lägga några timmar i sjön som ju verkar ha potential för skaplig storlek iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det får nog bli en runda dit när isarna gått upp och det blir lite varmare.

Tack för tipset med listan.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Testa sjön Flåren istället som ligger strax intill nedströms, där brukar ganska grov gös fångas. Lite större ytor att fiska av också.

MVH/Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...