tellblom 0 Postad 21 Januari , 2009 Har funderingar på vilken värmare jag skall sätta i båten. En Webasto diselvärmare eller en Truma gasolvärmare? Vad jag har förstått är gasolvärmaren istort sett underhållsfri, men man måste ha ett gaslarm. Dieselvärmaren måste sotas och kan lukta diesel men är ofarlig. Synpunkter vilket är bäst? /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 21 Januari , 2009 Har haft både gas och diesel värmare. Gasvärmaren var kanonbra utan underhåll men det går åt mycket gas. Gaslarm bär man väl ha ändå (om du har gasol i båten till tex köket. Rekomenderar ändå Diesel för gasförbrukningen. Sen är det inte mycket jobb med dessa. Har inte rört min värmare sen jag köpte båten 2007. Tror inte förra ägaren gjorde det heller på många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nocte 0 Postad 21 Januari , 2009 Kan iof inte säga något om Webastos värmare, men jag har l Eberspächers dieselvärmare som motor o kupevärmare i min grävmaskin och under åtta år har den alldrig felat en gång, och sota?? är det något som är spec. för Webasto? har alldrig hört talas om det tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 21 Januari , 2009 Har Webasto, fungerar som sagt klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Januari , 2009 Saxar mitt svar från annat forum: Diesel! Jag har haft bägge och är tveklöst för diesel. Billigare i drift. Har du plats för fler/större gasolflaskor om du kör värmaren mycket? Gasol kräver en noggrannare installation och nogrannare underhåll. Diesel kan du plocka från befintlig tank. Nackdelen med en dieselvärmare är förmodligen högre elförbrukning. Om du inte kör med Refleks/Glembringkamin. Hösten 2000 installerade jag en Webasto Thermo 90 dieselvärmare i min båt. Det luktar inte ett dugg diesel från den utom möjligen från avgaserna ett kort ögonblick, precis i startögonblicket när förbränningen inte är fullständig och ren. Sedan installationen har den aldrig rörts utan startar och går som en klocka. Och den har använts mycket då jag har båten i sjön på vinterna och jag har även långseglat. Noll underhåll på över 8 år! Jag använde den sist förra helgen. Men jag är noga med att alltid starta den minst var tredje vecka och låta den gå genomvarm. Även mitt i hetaste sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 22 Januari , 2009 Har både gas och dieselvärmare , gasen är effektivare men kräver lite tillsyn för säkerheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Januari , 2009 Vi sätter in en Glembringvärmare (disel) i nya båten. Vattenburet värmesystem. Glembring för att få låg energiförbrukning. Disel för att det är lättare att få tag i, även utomlands. Gasolsystemen ser dessutom olika ut i olika länder och man kan tex inte ens segla till Danmark och köpa ny gasol utan att byta regulator mm. Har haft disel och fotogevärmare i alla mina båtar och aldrig sotat någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser