Seawolf 382 Postad 20 Januari , 2009 Enligt nuvarande EU-regler (se http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/) så skall bl.a. båtmotorer numera vkonsekvenser.ara CE-certifierade vid försäljning inom EU. En OK CE-certifiering innebär att importören ansvarar för att motorn uppfyller de senaste EU-reglerna för buller och avgasutsläpp. Eftersom troligen de flesta smådieslar som importeras är byggda precis som 80-talsmotorerna från andra länder, och dessa inte ens är i närheten av nuvarande krav, är med största sannolikhet inte heller dessa kinamotorer korrekt CE-certifierade om de ens låtsas vara det. Konsekvensen är att alla som blir inblandade kan ställas till ansvar vid nästa försäljning. Dvs om du säljer din båt med en icke CE-certifierad motor som bevisligen kommit in i Sverige efter dessa nya bestämmelser kom till, så kan den nye köparen ställa dig till ekonomiskt ansvar för att detta saknas. Varpå du går tillbaka till importfirman som då antagligen försvunnit. Och även om det finns ett låtsas-CE, och det i andra sammnahang framkommer att hela motorserien omöjligtvis kan var akorrekt certifierad så inträffar liknande. Fast å andra sidan verkar hela cirkusen med Fritidsbåtsdirektivet med sina krav på CE-certifiering vara rena skämtet, för konsekvensern av fusk är i stort sett noll, då ingen instans i samhället beivrar överträdelser. Mitt tips är att nu när den nya Transportstyrelsen tar över hela detta område, så kommer det inom en inte alltför avlägsen framtid att införas krav på fritidsbåtsbesiktning och registering, skattemärken osv. Och sen är det kört för fusket.... Obs, detta är en prognos och inte en förhoppning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Januari , 2009 Nja detta har d pratats om i otaliga trådar nu och i årevis. Konceptet är det samma och lika mycket skrämselpropaganda då som nu. Maskiner som tullas o säljs hej villt över hela världen kommer dom aldrig att få någon ordning på med nuvarande lagstiftning.. Hoppet för dessa glädjedödare är ändrad lagstiftning och en poliskår värdig namnet. Inget av detta kommer att hända i nuvarnade lågkonjuktur då alla bara försöker rädda sitt eget arsle.. Man kan fortfarande åka till Usa och ta med en förgasar 2-taktare i resväskan och köra den här utan att någon skulle kunna nysta i det.. Det är för komplex, dom som stiftat lagarna och reglerna ang detta har inte själv koll på hurvida det ska kunna fungera i långa loppet.. Sveriges och (Eu)s lagar och regler bygger på att alla följer dom till punkt o pricka. Nu är d inte så och då med hjälp av påtryckningar från missnöjda tillverkningsindustrier och andra importörer trycka på att detta ska bli verklighet med båtpoliser, motorpoliser osv.. Detta har d tjatats om sedan Ce märkningen kom till var väl 96 eller?? Lika illa då som nu, och lika illa är d att Tillverkarna får göra sina egna märkningar helt utan kontroller och tillsyn.. Sedan så finns d förmycket kryphål i lagarna ang importer. Du kan som en kompis gjorde köpa maskinen i delar och bygga den här. Den importen är helgrön och fullt lagligt, så håller d på och letar man så är dessa kryphål i lag och regelböckerna lätta att hitta.. Således kommer ingen i framtiden bry sig om detta. D kostar staten för mycket pengar och leder ingen vart.. Samma sak med den nya lagen ang nerladdning av musik och annat som folk håller på med. Innan lagen har trätt i kraft har buset redan lärt sig gå runt detta och så är d tillbaks på ruta 1 igen.. !!!MVH REXCO!!! Som inte tror d minsta på någon förändring ang detta inte på kort sikt iaf möjligen om 10 år kanske.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 Januari , 2009 Här är jag inte riktigt med, Seawolf. Om jag köper någonting, exempelvis en kinamotor från Gulimport AB som leverar den med ett låtsas-CE kan jag väl knappast ställas till svars vid en eventuell efterkontroll? Ansvaret måste ligga hos importören som sålt den vidare till mig. Om denne konkat eller gått upp i rök förändrar inget. Då får man lagsöka de som en gång drev företaget. Men inte mig. Hur kan alla som blir inblandade ställas till ansvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 Januari , 2009 F.ö så kikade jag litet på Transportstyrelsens hemsida och fann ett par intressanta saker under avsnittet att importera båt Man skriver: Fritidsbåtsdirektivet ger upphov till många tolkningar. De uppgifter som finns på denna hemsida grundar sig på de tolkningar som beslutats fram till skrivandets stund då vår strävan är att ge så många och utförliga svar vi kan. Man bör dock vara medveten om att nya tolkningar ständigt tillkommer och att äldre tolkningar revideras Intressant text. Den skulle alltså kunna innebära att Transportstyrelsen idag tolkar direktivet som om import av blåa båtar är tillåten. Men skriver att tolkningen kan komma att ändras. Om det skulle ske och man kommer på att blå båtar ändå inte är ok har jag plötsligt stora problem. Min blå båt motsvarar inte kraven. Litet längre ner läser man: Även viss utrustning på båten ska vara CE-märkt. Det gäller: Rattar Styrmekanismer Styrkabelsatser Bränsletankar för fast installation Bränsleslangar Luckor Fönster till slutna utrymmen Utombordsmotorer Motorer med inudrev och integrerat avgassystem Gnistskyddade komponenter för bensinmotorrum och bensintankrum Så vitt jag kan se är det för kinamotorer helt OK att strunta i CE-märkningen. Förresten, alla inombordare är det, så länge de inte är utrustade med inu-drev med integrerat avgassystem. Och segeldrev med konventionellt avgassystem går bra... Hela sidan luktar hastverk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Januari , 2009 Med nuvarande lagstiftning går inte detta, importören har ansvaret punkt slut. Sedan om denna har konkat eller på annat sätt försvunnit, ja då finns d inte mycket som myndigheterna kan göra åt saken. Fallet läggs ner och allt rullar på som vanligt, med eller utan Ce-märkning.. Denna fråga är direkt stäld till dom som sysslar med denna typen av import. Och d är just nu ganska lågrisk. Stora företag äger båtarna som importeras, vid eventuella klagomål på CE, ja vad är lättare än att lägga ner friman på ett eller flera sätt. Sedan när stormen lagt sig drar man igång igen under nya namn och med nya båtar.. De som nu ger nytt hopp i mörkret är att lagstiftningen ska ändras så att det blir den som förtillfället äger grejerna som får stå till svars, Vid en eventuell kontroll.. Så vill dom att d ska se ut.. Dock är d svårt med lösören som allt annat som inte är registrerat. D blir lite som att man inte får springa runt med en fotboll som inte är Ce-märkt, för då åker man fast. Vi e alltså nere på dagis nivå, och nu är kriget i sandlådan i fullgång med vem som ska ha den största spaden att banka svensson sönder o samman med.. Detta är EU och sverige i ett nötskal. Detta öppnar bara en väg för den nya generationen båtimportörer, dom som fifflar med stil och på så vis att d inte syns.. Buset kommer alltid att ligga steget före poliskåren. D finns inget sätt att stoppa d här på, annat än att gå ur Eu.. Det är den enda lösningen som jag ser d.. Som jag sa i tidigare inlägg, d lär knappast hända nått på länge.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 21 Januari , 2009 hmm fanns ce märkning 1978? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 21 Januari , 2009 http://www.icomia.com/technical-info/docs/CC Guide Directive 2003-44.pdf Här framgår det att motorer för framdrivning av fritidsbåtar skall uppfylla avgaskrav och ljudkrav etc. De svenska kommentarstexterna på verkens hemsidor är i vanlig ordning grava förenklingar. Det är alls inte så att jag tycker CE-cirkusen är bra, absolut tvärtom. CE-teorin kan funka lite grann mellan långsiktigt arbetande industriföretag, men för konsumentprodukter som snurrar runt jorden är det enligt min syn ett rent trams. Sådan bestämmelser som t.ex. CE och fritidsbåtar får bara en enda effekt, och det är en erodering av samhällets trovärdighet i alla legala frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 Januari , 2009 Som regelsystem är CE märkning mycket bra och underlättar mycket. Som tillverkare och vill exportera produkter till andra Europeiska länder behöver man inte unika regler och krav för varje land. Som den som köper en produkt från annat land behöver man inte bry sig så mycket åt att kolla upp om den överensstämmer med våra egna lagar och krav. Och för båtar så sållar det bort en del av de värsta riskerna med att få in olämpliga exemplar. Givetvis ställer CE märkning till problem för vissa som vill importera sin båt men tänk efter vilken cirkus det varit om det hade varit enkelt att plocka in vilken båt som hellst helt utan kontroll på säkerhet eller miljökrav. Då argumenterar säkert några att dåliga båtar kommer att sållas bort pga dålig kvalitet mm men det visar debatten här på forumet att så är inte fallet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Januari , 2009 CE-märkningen har i praktiken ingenting med säkerhet att göra utan är bara ett sätt att försvåra import. Nu är det inte så att jag är helt och hållet emot någon form av kontroll, men jag tycker att reglerna borde ensas upp och bli lika för importörer och inhemska byggare. Jag tycker också att en båt som importeras för privat bruk borde slippa märkning på samma sätt som att en båt som byggs av en privatperson för eget bruk inte behöver märkas om den inte säljs inom 5 år. Att någon form av kontroll för komersiell import finns tycker jag är bra. Att hemmabyggda båtar inte behöver märkas medans importerade måste tycker jag med all önskvärd tydlighet visar varför reglerna egentligen finns. Att det skulle komma in en massa dåliga båtar på marknaden är bara skitsnack. Jag håller med om att CE-märkning av varor underlättar mycket, men jag saknar insyn i hur det fungerar i allmänhet. Däremot vet jag att det är ett rent skämt när det gäller båtar. Bara båtar byggda eller importerade efter -98 måste vara CE-märkta. I äldre båtar än så måste man således inte ha en CE-märkt motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 22 Januari , 2009 CE-märkning var på nittiotalet en del i att harmonisera reglerna för miljö, säkerhet och hälsa för produkter som tillverkades inom EU eller importerades för användning inom EU. Detta arbete har fortsatt och i dag finns det ett antal europeiska standarder som administreras av bl a CEN, CENELEC och ETSI. CE märkningen har alltså inte med varans kvalitet att göra, utan den talar bara om att varan är säker att använda inom EU, om den används enligt avsedd bruksanvisning.Ofta erfordras inte någon provning, utan det räcker att tillverkaren intygar att varan följer föreskrifterna i gällande direktiv. Det förtjänar att påpekas att reglerna gäller även för tillverkare inom EU, och om man skall diskutera fusk med märkning, så får man nog göra detta på en mer generell nivå och då diskutera de brister som kan vara av vikt vid bedömningen av artikelns/varans hälso-, miljö- och säkerhetsaspekter. Denna tråden tenderar åt att diskutera varors kvalitet där CE märkningen används som ett argument att varan skulle vara av sämre kvalitet än en CE-märkt vara, vilket är synd. Jag vill också påpeka att det inte är kinamotordiskussionen i sak som jag vänder mig emot, det är sättet som det argumenteras på, som jag tycker är tråkigt. Det finns i dag företag i Sverige som hjälper importörer/tillverkare med att upprätta handhavandedokumentation där det speciellt anges risker avseende miljö, hälsa och säkerhet, för deras produkter. Om man önskar CE-märka en vara, är det bara att göra en förändring på varan, t ex byta till en större generator på en motor, så ansvarar man själv för detta, om tillverkaren/leverantören inte förutsett detta och i dokumentationen angett att det går att byta till större generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 Januari , 2009 Finns tydligen en del ätt läsa på när det gäller CE märkning. Utgå från CE märkning på en maskin som används inom industrin. Köper du en maskin som är CE märkt kan du utgå från att de följt de lagar som gäller för att bygga en säker maskin som stämmer överens med de lagar för arbetsmiljö här i Sverige. Samma om du tillverkar maskiner som ska säljas till andra länder med krav på CE märkning. Som tillverkande företag och man köper CE märkta maskiner så ska man kunna lita på att det är en säker maskin. Man slipper då få in pressar som styrs med en knapp (enhandsmanövrerade) och kan vara direkt livsfarliga eller ge allvarliga skador. osv. Om vi sedan övergår till båtar, hur kan det vara fel att det ställs krav på att båten är sjövärdig och säker ? Vidare till konsumentprodukter. Om du är tillräckligt gammal kommer du säkert ihåg tiden då man skulle kika på TV och morsan samtidigt skulle dammsuga. Alla störningar som då blev på bilden som del kom från dammsugaren men även där TV apparaten var känslig för de störningar som dammsugaren gav upphov till. Med CE märkning kommer kraven på att all elektriskt utrustning inte får sända ut strålning som kan störa andra apparater samt att de skall vara tåliga mot ev. störningar. Alltså för att få godkänna elektrisk utrustning med CE märkning skall dessa testas mot vissa uppsatta krav. Återigen till båten så skall alltså din VHF fortfarande vara användbar med båtens motor igång. Eller GPS:n ska varken störa andra apparater eller störas av andra CE märkta apparater. Enkelt? Dock innefattas i CE märkningen inte hur vissa båtförare stör andra med för mycket svall. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 22 Januari , 2009 Mitt tips är att nu när den nya Transportstyrelsen tar över hela detta område, så kommer det inom en inte alltför avlägsen framtid att införas krav på fritidsbåtsbesiktning och registering, skattemärken osv. Och sen är det kört för fusket.... Mitt tips är att skrota cirkusen kring CE-märkning. Den gagnar defintivt ingen båtägare, vare sig köpare eller säljare. Själv tänker jag vägra befatta mig med båtar som ÄR CE-märkta som en ren protest och jag uppmanar andra att göra likadant. Befintliga CE-skyltar på båtar är det bara att riva ned. Vem f_n vill ha skiten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 22 Januari , 2009 Problemet med CE-märkning (CE betyder Certificate of Conformity alltså certifikat på överensstämmelse) av konsumentprodukter är att teorin förutsätter att det finns säljare/importör/tillverkare som går att ställa till svars, samt att dessa verkligen ser till att produkten uppfyller de krav som ställs på den sortens vara. För massor av konsumentvaror sätts helt enkelt bara dit en lapp som det står CE på. Massor av sådan varor har ingen verklig beteckning som säger ett namn på tillverkare som kan spåras upp. Sen importeras dessa varor av ett tillfälligt företag som säljer till konsument eller via distributörer och sen försvinner. Det finns då inte längre någon att ställa till ansvar för att produkten i verkligheten inte alls är i överensstämmelse med kraven. För att göra ont värre sker det ingen som helst kontroll eller påföljd för överträdelser. Man kan likna det vid att alla bilägare årligen skulle maila in ett intyg till vägverket om att bilen man har är i överensstämmelse med bestämmelserna.Detta i kombination med att ta bort alla flygande inspektioner polisen kan göra. Den som tror att CE-systemet leder till kvalitet och säkerhet måste ju på samma bevekelsegrunder tro på ett sånt system för bilar i stället för den kostsamma och omständiga obligatoriska bilbesiktningen skulle vara mycket bättre. Med andra ord, teoretiskt är CE-systemet säkert och kostnadseffektivt. I verkliga livet med verkliga aktörer är systemet rena idiotin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 Januari , 2009 Hmm jag sitter just nu på 2st Mercrusiermaskiner. Den ena ska slängas i kompisens båt, det är en 5,7a samma som min fast nyare 01 tror jag.. Sedan så har jag en till som oxå är en 5,7a fast nyare och med efi, Dvs insprutning. Den ska om allt funkar in i min båt till nästa sesång.. Tullen har inga synpunkter på lådor som är märkta reservdelar, och inte lagen heller för den delen. Så min maskin är reservdelar i pappren. Alltså helgrön import som kommer kosta en helgs skruvande.. Nu till frågan Ja den är inte Ce märkt, importerad och säkert jätte olaglig på alla sätt o vis. Men om jag nu skulle få för mig att maskinen är från 97 vem skulle då kunna ifrågasätta det?? Jag kanske har byggt om befinterlig maskin till insprut. Och eftersom båten är 96a och importerad innan CEn var ett jävulens sändebud. Ja vem skulle kunna säga nått om d?? Jo ingen bara jag själv vet vad jag har gjort.. Och d har jag nog samvete till o leva med oxå. Men åter till den andra maskinen, den är idenstisk med den nuvarande maskinen jag har, Alltså en förgasar 8a i ny tappning. Men hör o häpna den är CE märkt och köpt här i sverige. Någon som bryr sig??? Inte jag ialla fall, jag bryr mig om att priset på grejerna är i rellation till skicket på prylarna jag köper. Dock är d svårt att hitta maskiner till rimliga priser här, iaf om man vill ha en komplett. Så om jag skulle snubbla över en 7,3l D-tronic Diesel utan CE, till rätt pris ja då slår jag till.. !!!MVH REXCO!!! CE kan andra pyssla med jag kör med USA märkt, då vet man ju iaf att d är väl ihopskruvat.. Med EUs CE grejer kan man få prylar som sprätter isär på en kvart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Januari , 2009 Jag skulle nog våga påstå att jag är rätt väl påläst när det gäller märkning av fritidsbåtar. Du säger att man kan utgå från att de följt de lagar som gäller för att bygga en säker maskin. Jag har förgäves försökt hitta en länk till Plus avsnitt 3 den 21a maj 2008 där bland annat bottenfärger, kostnader och en reklamation togs upp. Filmerna om bottenfärger och jämförelse mellan kostnader för liten segelbåt och stor motorbåt finns på SVTs hemsida, men inte reportaget om mannen med den undermåligt byggda motorbåten. Undrar varför? Ni kanske minns det i alla fal. En man hade köpt en motorbåt av ett svenskt företag, båten var byggd i ett av de baltiska länderna, har för mig att det var Litauen. Naturligtvis var den CE-märkt. Ägaren var där, representant för varvet, representant för Sweboat och en besiktningsman var på plats. Och så Sverker förstås. Jag minns tre punkter som togs upp. Det ena var att däcket var för svagt och knaparna var inte gjorda för en båt i den storleken (runt 40 fot?) utan för båtar på 5-6 meter som besiktningsmannen sa. De var dessutom infästa i enkellaminat med små brickor under och naturligtvis hade en rivits upp ur däcket. Elsystemet var utdömt och skrovet var så vekt och rörde sig så mycket i sjön att vindrutan spruckit. Besiktningsmannen var allt annat än nöjd. Så det verkar ju verkligen som om CE-märkning borgar för säkerhet och god kvalitet Roland! Hur kommer det sig att man får åka över till USA och köpa annat lösöre, t.e.x. en brödrost, GPS eller en espressobryggare och ta hem det till Sverige utan att det måste CE-märkas. Mig veteligen är fritidsbåtar det enda lösöre man måste CE-märka efter en privatimport. om det är USA vi tittar på så finns det en motsvarighet til CE-märkning, och det är USCG (US Coast Guard) regulations. De är betydligt mer rigorösa än en CE-märkning och ställer högre krav på båten. Lustigt att inte EU accepterar en USCG-godkänd båt. Regler finns här http://www.uscgboating.org/regulations/fedreg.htm Varför kan man bygga en egen båt i trädgården och komma slippa CE-märkning men inte importera en? Är det för att hemmabyggda svenska båtar i allmänhet är sämre än importerade varvsbyggen? Eller är det helt enkelt så att CE-märkningen för fritidsbåtar enbart existerar för att skydda den inhemska industrin? Vänta tills kineserna börjar bygga båtar! Då är jordens undergång nära! Varför kunde inte 5-års regeln gälla för import av båtar precis som för privatbygge? Det hade effektivt sållat bort oseriösa importörer. Varför är det alltid den lilla människan som drabbas? Varför kan vi inte bara få åka iväg och hitta vår drömbåt och spara ett par hundra tusen som vi kan använda till drömresan? Varför måste det kosta ytterliggare MINST 30-60000:- när vi kommer hem? Är vi inte vuxna nog att fatta egna beslut angående vilka båtar vi vill segla? Vem åker över till USA och lägger ett par hundra tusen av sina ihopsparade pengar på skräp? trygghetsnarkomanin och överförmynderiet i vårat avlånga land når nya höjder, ivrigt påhejat av vissa. Själv känner jag mer och mer för att köpa en enkel biljett till Långtbortistan. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Januari , 2009 Påstående i inlägg tidigare CE-märkningen har i praktiken ingenting med säkerhet att göra utan är bara ett sätt att försvåra import. Knappast, det finns effektivare metdoder om man vill hindra import, t.ex. tull mm. CE märkning och alltså kraven om detta är för att båten skall uppfylla vissa krav är till för att båtar skall vara säkra. Det hindrar kortsiktigt tänkande importörer från att plocka in båtar från tillverkare som fullständigt skiter i säkerhet och bara tänker på pengar. De privatpesroner som för egen del vill ta in en båt för egen räkning hamnar i samma kvarn trotts att man själv gör allt för att välja en säker båt men de som inte bryr sig om att skaffa en säker båt och sedan säljer vidare sin egenimporterade mindre sjövärdiga båt sätter andra människors liv på spel. Själv tror jag CE märkning och krav på säkra båtar är ett betydligt bättre sätt för ökad säkerhet på sjön än införande av obligatoriska båtkörkort. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 23 januari 2009 | 07:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 Januari , 2009 Hade man infört samma 5-årsregel för imoprt som för hemmabygge så hade man lika effektivt stoppat oseriösa importörer men samtidigt öppnat en väg för folk som vill privatimportera för eget bruk. Angående säkerhet och kvalitet så har det gång på gång visat sig att du har fel. Det här är nog något som vi aldrig kommer att komma överens om /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Januari , 2009 Ringhede skriver: CE-märkningen har i praktiken ingenting med säkerhet att göra utan är bara ett sätt att försvåra import. Knappast, det finns effektivare metdoder om man vill hindra import, t.ex. tull mm. Det hade omedelbart betraktats som handelshinder och stridit mot frihandelsvatal m.m. Stora problem! Så på det viset är kraven på CE-märkning en snygg konstruktion, man slår fler flugor i en smäll. Ett handelsförsvårande verktyg som marknadsförs som ett instrument för att trygga säkerhet, kvalitet och miljö. Därmed inte sagt att jag tycker att tanken bakom CE-märkning av exempelvis båtar är fel i grunden. Alla har vi att vinna på produkter med låg emission och säkert utförande. Men det slår fel när man inte kan privatimportera en gammal båt med exempelvis samma 5-årsregel som amatörbygge eller att ens egenbyggda båt inte räknas som amatörbygge utan måste testas om man använder sig av ett inköpt plastskrov. Jag skulle gärna se ett upprop där man försöker påverka regelverket och tillåta privatimport av icke CE-märkta, begagnade båtar med begränsningar, exempelvis att importören inte får sälja båten vidare inom 5 år från införseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 23 Januari , 2009 Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte förbjudet att importera en icke CE-godkänd båt idag heller? Det är väl tillåtet att importera en icke CE-godkänd båt och sedan låta genomföra en godkänd CE-klassning här hemma i Sverige? Förbudet gäller användning av varan som båt? Dvs den får importeras, men inte användas. Det är heller inte förbjudet att importera en icke CE-märkt vara och sälja den vidare. För vad är klassningen? Vad är det för vara egentligen? Vad består den av? En plastbalja och motordelar...Köpare och säljare kan komma överens om vad det ska stå på kvittot. Och hur gör vi med utländska besökare? Ska de inte få angöra svenskt vatten om flytetyget inte är CE-märkt? Slut med alla flottbesök, långfärdsseglare och kryssningsfartyg då m.a.o...? De kommer inte få angöra svensk hamn? Det känns helt horribelt. Jag tycker det känns hopplöst. Man kan ändå aldrig madrassera sin tillvaro. Som jag uppfattat det är Roland positiv till CE-märkning, men negativ till båtkörkort. Jag är nog negativ till både och. Det sägs att få olyckor som sker med båtar har någonting med avsaknad av utbildning att göra. De flesta som omkommer är medelålders män som drunknar i insjöar när de ska pinka. Det är säkert sant, men hur mycket av detta hade kunnat undvikas om ekan som de druttade i ifrån hade varit CE-märkt? Sen är ju en annan sak lite underligt. Hur är det med alla hemmabyggen? Om jag står och plastar ett båtskrov i trädgården och sedan använder som båt, behöver den CE-märkas då? Om inte är det ju ganska underligt att om jag exempelvis köper en fabriksny icke CE-märkt Bayliner från USA så anses den farlig, men om jag knåpar ihop något eget missfoster hemma i garaget så är den fri att använda, eller??? Jag tycker att kravet på CE-märkning är en soppa från början till slut. Det enda raka är att avskaffa tramset och istället lita på båtägarnas personliga ansvar. De enda som ev kommer att drabbas av undermåliga båtar är ju båtägarna själva, så varför ska myndigheterna bry sig om våran säkerhet? Klarar vi inte det själva? Blir bara så trött på EU... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Januari , 2009 Självklart gäller kravet på CE-märkning bara när båten är importerad till EU/Sverige, inte när den är i transit.Så besökande båtar behöver naturligtvis inte vara CE-märkta, lika litet som deras ägare behöver betala moms, kyrkoskatt eller deklarera. För övrigt kan du ju följa länken i trådens första inlägg. Så får du dels svar på en del av dina frågor och även rättelse av en del av dina påståenden. Senast ändrad av Eilean | 23 januari 2009 | 16:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 Januari , 2009 Jodå, visst är det tillåtet att importera. Du får däremot inte använda båten, men det finns inga påföjlder för den som gör det. Det värsta som kan hända är att havets hjältar stoppar dig och säger ajabaja. Det är tillåtet att bygga och använda en båt själv, så länge den inte säljs inom 5 år. Därefter kan man sälja den, CE-märkt eller inte. Fast det är fullt logiskt eftersom importerade båtar tappar i kvalitet och säkerhet efter några år i vattnet, medans hemmabyggda båtars kvalitet ökar exponentiellt mot tiden de använts... Eller hur var det nu? Jag håller med dig om EU, överförmynderi och omyndigförklaringar av individen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 23 Januari , 2009 CE märkning och standardisering är bra. Underlättar för handeln inom Europa och säkerhetställer en norm för kvalitet och säkerhet av produkter. Bra för företag och konsumenter. Vi vill nog alla att företagara ska följa CE märkning och regler. Problemet uppstår när det kommer till privat import. När jag flyttade från USA till Tyskland tog jag med en bil i flytten. Jag var självklart tvungen att ta den till den Tyska motsvarigheten av Bilprovningen och få den genomgången att den uppfyllde de Tyska och Europeiska kraven. De flesta av oss tycker nog det är riktigt. Alla andra saker behövdes inte CE men jag är osäker om man får använde ej CE märkta apparater och ansluta dem till ett 220V elutag (givet att de klarar 220V). Vad händer vid eldsvåda om branden upstog i en icke CE märkt elektrisk apparat. När det gäller båter är det svårt att generallisera. Ska samma regler gälla för privat import av en windsurfingbräda, liten gummi jolle, 15 meters havskryssare, eller en Cessna, etc. Det är nog inte så lätt att skapa ett vattentätt regelverk, men jag tycker det fungerar bra idag. Sunt förnuft råder ungefär som för hembränning. Om man bara gör det för eget bruk så bryr sej inte polisen Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 23 Januari , 2009 Problemet är alltså att ingenting hindrar kortsiktigt tänkande importörer av kinamotorer att ta in motorer som inte uppfyller Recreational Craft Directorys (RCD) krav på marinmotorers avgasutsläpp etc. Om t.ex. en sådan firma är ett aktiebolag, dvs en juridisk person, som efter en tid likviderar sig (firman dödas under kontrollerade former) så finns det ingen att eventuellt ställa till svars. Se på verkligheten! Det är därför det nuvarande CE-systemet är komplett värdelöst.... Ta bara ett närliggande exempel: Även om de bakomliggande konstruktionskraven till RCD skulle medföra att båtar som byggs efter dessa normer skulle vara säkra (vilket de inte gör, det finns båtar byggda efter detta som tappar kölarna utan att ha gått signifikant på grund), så innebär första bästa grundstötning att båten kan lagas hur taffligt som helst av det av försäkringsbolaget utsedda billigaste varvet. Inga som helst reparationsregler kopplas till RCD, inga kompetenskrav på varven, ingen 3:e-partsbesiktning. För krockade bilar brukar polisen utfärda körförbud tills en riktig reparation med efterföljande besiktning gjorts. Nej igen, RCD och CE för marina produkter för konsumenter är rena idiotin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Januari , 2009 CE märkning är en av EU framtagna krav. Handelshinder är precis vad t.ex. Kina har mot varor tillverkade i t.ex. Sverige. Att exportera produkter till Kina innebär mycket höga tullar men att importera från Kina så är det mycket låga tullar. Amgående CE märkning av båtar för privat bruk där man själv importerar vore tacksamt om man kunde göra detta på smidigare sätt för att förenkla och på samma gång bebehålla kraven för att ha säkra båtar. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 23 Januari , 2009 Mainship, Det är väl just standardisering det INTE handlar om? Vi kan inte importera amerikanska båtar eftersom de har andra organ än vad vi har här. De har inte EU i USA. Du frågar vidare Vad händer vid eldsvåda om branden upstog i en icke CE märkt elektrisk apparat? Mitt svar är att samma sak kommer att hända som om branden uppstod i en CE märkt elektrisk apparat. Huset brinner ev ned. Huruvida apparaten som också gått upp i lågor var CE-märkt eller inte är det nog ingen som bryr sig om i det läget, eller vad tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Januari , 2009 Jag håller med, jag skulle vilja se den byrokraten som spenderar 1 år på att försöka spåra en eventuellt icke Ce-märkt rakapparat som eventuellt kan ha orsakat en brand. Skulle d vara så är ju var o varannan försäkring värdelös.. Alltid finns d något i huset som inte är Ce-märkt, och hur vet dom att prylen i fråga måste vara det?? Den kan ju vara urgammal.. Således kan vi avskriva fallet som en brand vilken som helst och villaägaren har rätt till ersättning via sitt försäkringsbolag.. Ingen spenderar en hel lifstid på att spåra orsaken till en upprunnen icke Ce-märkt pryl. Det är ju upp till allas moral och samvete hurvida man vill tumma på en lite mer laglös lag.. Jag ser att jag kan spara stora pengar på att frakta prylar från väst och slänga ner i min båt.. Kyllimpor är en sak, under halva priset där. Här råder d rövarpriser, och våra löner är inte dom bästa, skatterna höga osv. Ska en arbetare med hyffsad lön när alla skatter och skit är betalda kunna ha lite roligt så måste d finnas utrymme till viss import från olika länder.. Och just reservdelar är faktiskt inte olagligt.. Hela maskiner är väl snudd på övertramp, men maskiner i delar som man skruvarihop själv verkar gå hur fint som helst.. Detta är givetvis ett kryphål som kommr att täppas igen vilken dag som helst. Men så länge d e öppet så kommer vi att handla.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser