Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Colley

Service V8

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag måste hänga på den personen som undrade om service på båtmotor. Dock var det på en utombordare jag själv har en inombordare. 3 vintersäsonger har jag glatt betalat, men börjar nu höja lite på ögonbrynen. Ge gärna pris INKL moms. De jag anlitar säger ett pris som jag tycker låter ok, men det är EXKL moms. Då låter ju det mesta bra...Glad

Mina frågor är:

- Vad är skäligt pris för service?
- Vad är skäligt pris för konservering?

 

Mvh,

Colley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skäligt pris för både service och konservering ligger någon stans kring 6000 kr Ink moms. Till en privatperson ska man alltid nämna pris Ink moms..

Eftersom d finns så många rufflare och slamkrypare i branchen så kommer denna siffra att se ut som gripen ur luften men d e vad jag anser som skäligt på en marina..

Detta är räknat på 3000kr i material, Olja, filter, osv. Sedan kanske 6 timmars jobb a 500kr timmen. 6 timmar tar d om man drar bena efter sig, jag klarar d på under 2 timmar. är d brådis så räcker d säker med 1 timme oxå..

D handlar om en förhållandevis enkel service inget nämnvärt krångel. Och absolut inte för en som har stor och lång erfarenhet av märket.. Sedan så är d som följer vad ingår i din nuvarande service? D är intervall för gummibälgar och stödlager impellarar osv.. Det enda som tar tid och är besvärligt är bälgarna.. Jag räknar på mitt pris att bälgar och impeller inte byts. Och då är ett skäligt pris 6000kr ink moms för en service och koncervering..

Sedan så kan jag gissa på att du får ett pris liknade 8000kr plus moms. ja d springer fort över 10 000kr i denna sväng. Ska d då bottenmålas och poleras så springer d lätt upp i 20 000kr. Få förunnat att kunna lägga ut detta år efter år måste jag säga..

Jag sparar ungefär 10 000kr om året på att offra 2 timmar av mitt liv till att göra denna enkla service själv.. D blir en bra timpeng d kan jag lova..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med

Utgår från att det är en nyare motor som man inte behöver djupare justeringar, t.ex. vem håller på att skruva med insprutningssystemet varje år på en motor som är 1-5 år gammal? 

Material (tog största satsen till en 7,4L Mecrusiser på Drev.se, finns paket till andra som är billigare)

Beskrivning:

Servicekit till Mercruiser 7,4 med Bravo I II III drev, innehållande följande:
•8 st tändstift NGK (ej specialstift)
•7 liter motorolja Elf Helsyntet 10w-50
•1 st Oljefilter
•1 st Bränslefilter
•Konserveringsolja
•3l drevolja Elf Helsyntet 75W-90
•2 st Oljepluggspackningar till drevet

Kostar 1459 kr

Till konservering behöver man glykol vilken både privatpersoner och firmor kan återanvända större delen av. Sätt upp ett par hundra ändå så är vi under 2000 kr totalt i material inkl frakt.

Behöver man sedan offeranoder så kostar en hel sats under 600 kr och sällan man byter allt.

Övriga vinterarbeten kan vara impeller och bälgbyten men de får man inte med i ordinarie servicekostnader.

Arbetstid för ett proffs att göra detta måste vara max 2 timmar på en firma där man har all utrustning ordnad på rätt sätt. För en privatperson som mekar själv max 4 timmar.

Men detta är något som vissa firmor tar rejält bra betalt för då man utnyttjar kundens okunskap om att serva sin båt själv.

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Roland du kan inte hämta priserna från Drev.se. Nästan inga marinor har så låga priser på sina prylar som dom på drev.se. Det vet jag för jag har köpt div grejer därifrån. Ska då tilläggas att jag är snål, och många gånger har d varit billigare för mig att köpa där än att importera prylarna från Usa.. D e bara om man tar hem mycket och dyra prylar som d lönar sig med frakt, tull o moms..

Skulle tippa på att samma sats på en marina ligger över 2000kr i pris, kanske närmare 3000kr i material.. Detta lågt räknat, sedan ska man ha i åtanke att kolla prylarna som är bytta på pappret..

D va så jag rök ihop med en marina en gång för länge sedan, minsta barnunge kunde se att bla oljefilter, och olja inte var bytta. Lika så bränslefilter osv.. Sen dess har jag varit mycket försiktig med att rekomendera större marinor och sätter förmodligen aldrig min fot på en sådan igen..

Marinorna lägger på ganska många % på sina prylar. Dessa köps oxå oftast från svenska generalagenter med höga priser från början.. Tror inte dom på Drev.se tar sina grejer därifrån utan tar nog hem större partier från d stora landet i väst.. Således kan dom hålla låga priser på grejerna..

Sedan så är d inte mycket att säga om timmarna, dom kan hitta på hur mycket ursäkter som helst för att försvara fakturan.. Ska man ha någon chans få rätt där så får man hänga över dom som en igel och bevaka varje grej dom gör.. Givetvis så funkar d inte så, det vet jag och d är tyvärr så med många kategorier..

Jag lever inte heller i den rumsrenaste branchen, d finns slamkrypare här med. Dock brukar dessa dåliga tider sålla ut d som är nått o ha och skiten som tar överpriser och gör dåliga jobb blir kvar. Så har d gått till förut och d kommer så att fortsätta så länge d här landet är som d är. En snevriden prispolitik, och snedvridet marknadspris, där ingen längre vet vad som är skäligt..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej verkligheten är ännu värre.

När marinorna gör service köper de olja i stora förpackningar, har bra rabatter på filter mm.

De som gör service där får betala listpriset och ligger högt över vad de verkligen betalar.

Dessutom tar de ut 4-8 timmar för något som går på halva tiden med argumenten att ibland tar det längre tid (varför då?) Jo då är det något extra som behöver göras och då brukar (gör de alltid) ta ut mer betalt.

Men detta är inget ovanligt, så här går det till när man servar t.ex. en Volvo bil också, fast då kostar det 1200 kr/timme moms

Detta är en av orsakerna varför jag gör mina servicar själv.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var lat och lämnade bort jobbet så fick jag betala 4400:- för en vinterkonservering av min 454.  Men det var bara glykolning, oljegucka i cylindrarna med rundkörning, olje och drevoljebyte.  Men eftersom jag själv hade köpt ett oljefilter så byttes det samtidigt.  I summan ingick också resan från Ingarö där mecken har sin verkstad till båten, en resa på 8 mil t.o.r.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag betalar 1500:- för arbetet vid service på motorn (mercruiser 5,7 efi). Då ingår även olja till motorn samt genomkörning med sötvatten samt glykolen. I övrigt köper jag stift, 2 filter samt impeller som byts samtidigt (ca 1000:-). Alltså blir totalsumman ca 2500:- inkl. moms.

Drevet servar jag själv och är inte medräknat. Jag har  båten i Dragsmarks varv (Bohuslän) och är mycket nöjd med både service och kostnader för deras tjänster. Kan tänka mig att detta är ovanligt billigt men det är bara att tacka och ta emot.

 

Mvh Alexander

post-45056-1394235755,3153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är både lite lat men framför allt lite okunnig (än så länge) på min inombordare Mercruiser 4,3MPI, och har betalat 7500 inkl. moms för motorservice (inkl. oljor, filter och stift) vinterkoncervering, demontering, vinterförvaring samt montering av drev på Stor Marina i Stockholmstrakten. Mycket pengar kanske, men är det överpris eller inte? Vad tycker ni?

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag frågar men är det nån annan här inne som jobbar gratis 8 timmar dagen 5 dar i veckan 4 veckor i månaden 12 månader om året???

Marinorna har ju typ ett halvår på sig å dra in dom pengar som andra har ett år på sig att dra in typ. Även dom vill tjäna pengar så dom kan betala hyror löner lager kostnader mat till sina barn även på vintern mm.

som kostar pengar hela året. Och gärna göra lite vinst för att kunna köpa in nya special verktyg som oftast behövs å dom kostar hallon. Samt kunna stoppa in på konto för sämre tider för annars kan man ju lägga ner på en gång.

Nej jag jobbar inte på nån marina men om man tänker så här så fattar man ju att de kostar.

Sen om man vill betala deras priser e  ju upp till var och en å bestämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att marinorna bara har ett halvår på sig att dra in sin årsvinst d stämmer inte. Får vara en mycket liten marina i så fall som inte har det som sitt huvudsakliga levebröd. Men på dom större, så sker följande, på våren ska alla båtar bottenmålas och sjösättas, på sommaren blir d fullt med panik haverier som dyker upp och sysselsätter dom merparten av högsesången. Sedan så blir d höst då ska all båtar upp servas och förvaras, på Vintern ska d lagas massa båtar, maskiner ska renoveras, Skador på plast och så vidare. Sedan så är d oxå fullt av montage av bla trimplan, gps, ekolod osv.. Rör d sig kanske om 500 båtar på en stor marina så är d ju jobb för många en längre tid..

Så går d till på större marinor, där är d mer eller mindre sysselsättning året om... Om alla levde efter dom reglerna att man bara har ett halvår på sig att dra in en årsvinst ja då skulle ingen ha råd att anlita någon fackman för att göra ett jobb.

Vi Grävare slutar inte gräva för att d blir lite tjäle, kallt o vinter. Vi tinar, river tjälen och fortsätter som om d vore sommar hela året.. Kablar lagar inte sig själva, och man får se till att hänga i 24 timmar om dyngnet 365 dagar om året om man ska kunna överleva som företagare i detta land.. Att bara arbeta 4 månader om året räcker inte, inte ens med höga priser kan man hålla på så i längden. I dessa tider går d inte alls att hålla på med överpriser, d gick förr men är slut nu. Krisläget har spridigt sej och har folk inga jobb så blir d inte heller några jobb för företagen som vanligtvis lever på sina kunder..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på Marina. Och upptagning med bottentvätt och service/konservering min Sea Ray 215 EC V8 5.0 MerCruiser kostar 5000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är jag nog beredd att hålla med , de värkar knappt ha tid att hjälpa en på vintern.

Körde ner min motor till värmdö- motorteknik från Umeå den 7 november

har sedan ringt var tredje vecka, och nu utökat till var annan vecka.

INGET HAR HÄNT PÅ TRE MÅNADER

svaret brukar va, vi ska nog ta tag i den nu i veckan.

Vet fan inte vart jag ska skicka den, om jag far dit och tar den där ifrån ,den

måste upp i provbänk och belastas.

Aldrig mer en mercruicer. Har man haft en Volvo, så har vi folk här uppe som

har mätinstrument för felsökning.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252556

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte om jag är villig att hålla med om att Volvo är bättre en Mercrusier. I mitt tycke är Volvo bara dyrare, inte bättre.. Har man otur så kan vad som helst hända med just vad som helst.Sitter just nu själv med ett mysko elfel på Iquan datorn i grävis, den kommer o går. Nog så roligt då denna styr d mesta i funktioner och visar all info.. Tror den e på väg o ge sig men byter inte i onödan för den är troligt vis skit dyr.. Ja ja ingen kan iaf peka ut något fel, men jag upplever d som att den försvinner mer när d e kallt ute dvs 10 minus eller så. Den sista tiden har d funkat rolex..

Men dagen kommer väl för den med.. Nåja nog om trista elfel och åter till V8ornas land.. Mercrusier Efi, och Mpi är mycket speciella maskiner, och ganska avancerade prylar. Jag står nu i valet att hinka i en Efi maskinen i min båt om den lirar som den ska. Har inte varesig haft tid att bygga klart eller planera hur jag ska få pillat i den. Just nu ångrar jag faktiskt att jag inte införskaffade en nyare förgasar 8a och lät sötvattenkyla denna.. Fast dom givna fördelarna med insprut slår ut förgasar 8an. Tror inte jag kommer att göra några större bränslebesparingar, det är mer som en ökad trygghet, och så slipper man ju pumpa armen av sig vid kallstart. Samt att den förmodligen kommer att hålla en mkt högre driftsäkerhet än nuvarande pågränsen till slutkörda v8a..

Dock är efin lite mer simpelt och enklare uppbyggd än Mpin som är mer eller mindre högteknologisk och med mkt mer elhärvor och databoxar som kan krångla.. Det är ofta dessa fel som är svårlösta, sådant man inte på mekanisk väg kan göra något åt.. Efin har inte samma avancerad insprutning som mpi har och den kan väl liknas med en äldre diesel i teknik räknat.. Dock passar den tunna plånböcker som min egenGråter.. Allternativet var att renovera upp den lite halvslut 8an jag redan har, eller köpa en fabriksrenoverad. Men man vill ju prova något lite nyare. Förgasar 8an är bra ur meksynpunkt men känns nu lite väl hedenhös och trist att åka omkring med.. Samt att man självklart är ute efter lite mer krut i maskineriet, det är där bränslebesparingen kommer att ligga. Att jag förmodligen kommer upp snabbare i plan och att den drar mindre soppa i lägre hastigheter dvs runt 5 knop och strax över tomgång.. Detta bygger inte på någon vetenskaperlig undersökning eller test. Men jag upplever insprutarna som mindre törstiga på lågvarv. Åker mkt lågvarv genom kanaler i bohuslän och då känns d  ju bra om man kan få ner tanknotan några hundringar iaf..

Finns ju lite roligare saker i livet än att hänga vid pumpen. Om d nu inte skulle råka vara en ÖL pump då förståssCool...

!!!MVH REXCO!!! Som gled ifrån ämnet lite men det får ni väl tålaFlörtFlörtGladGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att volvo är bättre på något vis. fördelen är att

det finns värkstäder här uppe som har instrument att mäta

felsökning. det har vi inte när det blir problem med en mecruicer

det är därför jag har lyft ut motorn och kört ner den till stora staden

65 mil och väntat i tre månader, snart nalkas våren och då kanske

de får mera tid??

det måste ju för fan finnas någon annan än värmdö-motorteknik

i sverige som klarar att skruva i dessa grejer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja d e klart d finns det, men vmt är förmodligen ledande inom just mercrusier i landet. Därav har dom oxå fullt upp.. Har själv varit där och kollat och jag såg då inte annat än stora och många jobb i den verktstan.. Dom gör ju lite mer specialarbeten, med konverteringar av olika slag och har förmodligen fullt upp med renoveringar..

Sea ray service center har annars servie och repparationer på Mercrusier maskiner. Dom borde rå på en insprutare.. Vet inte om dom gör bra jobb till bra priser, men jag har köpt div delar av dom och d har då iaf inte strulat.. Man kan ju göra d lätt för sig och Googla på Mercrusier service osv.. Finns ju många här på V-kusten som säljer och fixar mercrusier. Där i bland Gbm tex..

Ja d är lite d som är problemet med tekniken. D är därför jag lever lowtek, enklast möjliga i dom saker jag värderar högts och vill få ut d mesta av.. D finns inget som är så jävligt som högsesång och krånglande båt.. Det är därför jag inte köper d nyaste, för d nyaste krånglar så gott som varje dag på arbet. Då vill jag inte ha skiten i min båt som jag nyttjar dom få timmarna på året man kan klassas som ledig.. Mekansika problem kan man lösa på mekaninsk väg. Elproblem som kommer o går blir man sällan av med, alltförofta kan felet härledas till någon form av styrbox, med ett litet kretskort i.. Dessa kan bränna på en eller flera kretsar. Vilket resulterar i ett kommer o går fel.. Många av dessa fel förblir mysterium, ibland har dom en förmåga att laga sig själva och aldrig återkomma.

Därför ska man vara försiktig med tekniken, för är d någon gång d sviktar så är d när man som bäst behöver den..

!!!MVH REXCO!!! Som aldrig riktigt förstått varför nya prylar behöver datorer för att fungera.. D var bättre förr, slitet uttryck men d är vad jag tycker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla,

Tack för respons.

Jag betalar i år (2008) 9721:- vinterförvaring inräknat. Mycket pengar för mig.

Nästan så att det är dyrare att förvara o serva båten, än att åka med den på sommaren...

2006 betalade jag 8374:- för samma paket.

2007 betalade jag 9336:- det märkliga i detta var att då hade de bytt motor (till en sproilans) på senare delen av säsongen och jag åkte typ 10 tim. Då skall man väl inte behöva göra en så grundlig service???Obestämd

Nä, helt ärligt måste jag fundera på om jag har råd att ha båten på vintern.

Känns helt sjukt att de pengar man spenderar på båt på vintersäsongen skall vara avgörande om man kan ha båt överhuvudtaget.

Tack ni alla för info!

Mvh,

Colley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga. Jag tycker iaf att du har kommit rättså billigt undan iaf om du kan få service, koncervering och vinterförvaring för under 10 papp. Är d i varm/kall garge eller hall så är d ju värt lite d med. Om den ligger ute på gårdsplan ja då är d inte så prisvärt.

Svårt att hitta någon standard. Alla har olika prissättning beroende på hur hårt tryck d är.. Är d mkt o göra ja då blir d dyrt finns d inga jobb ja då blir d billigt.. Inte precis som att d e fasta priser utan d får man se på fakturan senFlört...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco,

Du skog huve't på spiken!
Man får se på fakturan om det har blivit några prishöjningar!Glad

Och det är väl egentligen det jag ställer mig frågande till.
Man har ju inte direkt något val när fakturan dimper ned...

Japp, denna kommande säsong blir det utvärdering och ställningstagande till fortsatt båtägarskap. Iallafall den storlek på båt jag har nu...

Mvh,

Colley 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart gör man servicen själv. Kan man inte lär man sig det genom att fråga kunniga personer. Minst två fördelar: 1: man vet att det blir gjort och 2: Det kostar enbart materialet plus din tid. Dessutom är det kul att ha kontrollen över sin egen båt.
Man gjorde en undersökning för många år sedan där man lämnade in en bil som skulle åtgärdas på 80 punkter. Den bilverkstad som segrade hade åtgärdat 15 av dessa ... Tror inte båtbranschen skiljer sig mycket ...

/Peak



Senast ändrad av peakpeak | 30 januari 2009 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta är räknat på 3000kr i material, Olja, filter, osv. Sedan kanske 6 timmars jobb a 500kr timmen. 6 timmar tar d om man drar bena efter sig, jag klarar d på under 2 timmar. är d brådis så räcker d säker med 1 timme oxå..

Kul här har vi en killle som kan konservera och serva båtar på 1 timme om det är bråttom. själv konserverar jag 70-80 båtar per år. en v8 kostar ca 3000kr  material  och skall det till drevservice blir det 1000 - 2400 kr till beroende på vad som utförs med drevet(byte olja,koll axel,byte impeller,byte bälg,infettning av lager och nipplar,tvätt m.m.)   I novémber tar det över 1 timme för att oljan skall rinna ur drevet.                Vad det gäller service och konservering på båtar med inbordsmotorer skiljer det en hel del på vad olika företag gör. Byta motorolja,oljefilter och bränslefilter och glykola motor gör nog det flesta.  En del är nog mera nogranna och provkör båt och motor och försöker hittá eventuella fel på motorn m.m. som dom kan åtgärda åt kunden inför kommande säsong, samt kontrollerar med kunden och ev servicebok vad som är gjort och vad som behöver göras. dom kontollerar även impellrar,remmar,batterier och tvättar rént motorn. Har båten toa och färskvattensystem m.m.  så blir det ytterligare jobb för mekanikern.      Det är nog åxå en viss skillnad att lämna sin nya båt/motor till en aukt verkstad eller någon som kommer i en folkabuss med f-skattsedel.   Vet folkabusskillen om det finn servicebulletiner på saker som behöver uppdateras på motorn eller eventuella serviceintervaller.           NEJ jag klarar nog inte av nägon av mina båtar på 1 timme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabbar!!!!.......sluta

Allt som är kul kostar pengar

Det kostar att ligga på topp!!!*S*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mercatode; menar du att står och väntar på att oljan i drevet ska rinna ut? det finns inte ngt annat att sysselsätta sig med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm ja vad ska man säga. Du menar alltså att en vettig tidrymd är 8 timmar att utföra en service på En merc 350 V8a maskin och sedan konservera densamme?? Även om man skulle gå efter checklistan så tar d betyderligt kortare tid.. Jag har stenkoll på min båt och vet precis vad som behöver bytas varje år och vad som är intervall och inte behöver bytas därför kan jag mycket väl klara en service på min egen båt på 1 timme... Jag springer inte runt o byter bälgar och impellrar i onödan. Även om jag nu skulle få för mig och göra en inspektion på impeller och bälg så är d knappast något som tar någon längre tid..

Att d tar längre tid om man går efter checklistan d vet jag oxå, har djort åtskiliga servicar på både mina egna båtar och bekantas. Och klarar mig fortfarande på 2 timmar med marginal. Sedan så finns d ju saker som tillkommer dvs man kan ju hitta sprickor, skade bälgar, slitna impellrar, utslitna stödlager osv.. Detta räknas som reparation och ingår inte i dom 2 timmarna som servicen tar. Sedan så beror d ju på hur man lägger upp jobbet.. Vill man stå o hänga vid kaffeautomaten några timmar medans oljan rinner ur motor o drev. Eller göra något effektivt av den tiden.

Ett tips i all vänlighet just när d gäller 350, alpha drev... Så här gör jag. Drevet ner i glycolen, termostat ut, sedan körs maskinen en stund i blandningen samtidigt kan man ju lyssna efter mekaniska missljud och liknande. Sedan då d e klart är maskinen lagom varmkörd, då är d dags att tappa ur oljan i motor o drev. Samtidigt när oljan rinner ur kollar man bälgar, glapp i både drev och maskin ser så anoder, slangar trimkolvar och likande är i skick pressar i lite fett i niplarna. När d e klart och inga fel har lokaliserats ja då är d dags att byta alla filter. Sedan så blir d impeller kontroll I mitt drev sitter den i drevet, kräver en liten plast/gummislägga, ringnyckel och en liten hylssa. Sedan pumpar man i ny olja drar runt maskinen en stund och skickar sedan in båten i garaget. Givetvis efter en väl utförd tvätt.. Obs tvätten tar betyderligt längre tid en servicen..

Behöver jag tillägga att jag fått saltade fakturor både från den marina sektorn och den landbaserade. När man bestrider dessa får man alltid höra en gnällhistoria om hur svårt d var och hur lång tid d tog och en hel hög med ursäkter som inte är av denna världen. Man kan omöjligt vara över allt och hinna med allt. Så även jag har lämnat mkt prylar till allaehanda verktstäder. Ngt jag ångrar i dag.. Saken är väl ännu värre att man dessutom har en ganska bra verklighetsuppfattning på hur lång tid d tar att tex byta en bromsklocka på en Volvo fh12a. Nåja d tar iaf inte 2 dagar..

Dom som sysslar med sånt svineri skulle prova på livet o kränga på en avkrängd stållarv på en 20 tons åkerman i 0 gradigt ösregn mitt ute på en åker. Milvis från alla varma garage, stora verktygslådor och flashiga datorer. När man klarat d är en liten service på Merc 350 en barnlek..

Men återigen så finns d dom som kämpar och sliter och gör bra jobb, både på landsidan och i den marina sektorn dom gynnar jag och rekomenderar. Dock tycker jag att dom blir färre o färre för var år som går.. Nu ska man tjäna pengar, stora pengar, snabba pengar.. Ja i dessa tider så får man nog vara glad om d finns någon som har en slant över.

Lite intressant att Killen i folka bussen nervärderas. För sisst Iquan datorn krånglade i grävis ja då kunde inte den flashiga Mercakillen lösa problemet med sina dataprylar. Fakturan för felsökning fick ja ju ialla fall slanta fram. Men nästa dag kom d en gubbe i en folka nollstälde datorn ändrade programvaran skrev ut räkningen och allt var frid o fröjd detta var senast förra veckan. Jag värdesätter dom som gör bra jobb och till rimliga kostnader. Därför försöker jag själv arbeta på d viset. Fakturan ska alltid stå i relation till jobbet man utför. Och stöter man på problem ja då ringer man kunden och talar om vad d är för problem och hur mkt extra d kommer kosta. Samt frågar om d är ok.. Man skriver inte bara ner x antal timmar extra för att man eventuelellt stod o slet med en fastrostad bult i 3dagar..

Detta är inte alls riktat som någon kritik eller likande mot dig Mercatode du gör säkert ett bra jobb. utan bara en belysning om att d faktiskt går att göra rättså mkt på en 8 timmars arbetsdag.

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en liten detalj i servicen. Nu gör jag aldrig eller mkt sällan någon service så sent som November/December men om jag nu skulle få för mig d så är ju knepen för att locka ur drevoljan rättså många.. Några timmar i varmhallen gör gott bara d. Sedan om man inte har tillgång till d så kan man ju göra som jag gjorde en gång. Tog den lilla dieseldrivna värmaren, koppla slang och virade runt drevet. Värmen spred sig på några timmar och oljan rann ur som om d vore sommar. Finns ju olika mer eller mindre lyckade sätt o trycka ur oljan med luft oxå, dock inget jag rekomenderar. Alla stora marinor och verkstäder har ett enormt stort verktygslager för många 100 000kr, hallar för miljoner osv. Jag har 2st verktygslådor med d nödvändigaste d klarar jag mig långt på. ytterst sällan har jag fått traila hem något för reparation, d mesta har kunnat utföras på fältet.

Vet inte om jag skulle våga vänta så länge med en service, frosten kryper snabbare än man tror och orsakar lätt sprängverkan på ett klent aludrev.. Om d nu skulle vara vatten i oljan vill säga. Som sagt bara några tips, även en erfaren mekaniker blir aldrig fullärd.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag sitter inte och tittar när oljan rinner ur i nowember.  nej ,det tar inte 8 timmar att serva en v8    3000kr är 3,5tim,      det finns bra ambulerande mekaniker men det finns samtidigt många skojare.  resten orkar jag inte svara på för jag är nog bättre på att meka än att formulera mig.

tack och hej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...