AndreasHT 0 Postad 20 Januari , 2009 Efterlyser motorskydd (typ plast, galon el dyl) som går att använda vid natt/vinterförvaring. Skälet är att jag vill kunna ta hem den riktiga motorkåpan i ett desperat =) försök att göra motorn lite mindre stöldbegärlig. Har en stor filt nu, men den funkar ju inte på sommaren. Har hört ryktas att det ska finnas såna på Biltema, men jag hittar inga på hemsidan. Kanske finns på Jula eller ClasOlsson...? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 20 Januari , 2009 Fick bara en ide, kan du inte kapa en stor plastdunk och sätta den nedre delen som kåpa. Ett spännband fixar så skyddet inte blåser iväg. Men allt beror på hur stor motor du har. Farfar brukade ta en stor regnkappa (en sådan fiskarna hade förr) denna virade han runt motorn ifs med kåpa på och knäppte sedan knapparna och knöt ihop armarna. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 Januari , 2009 www.safecap.se http://www.blocket.se/vi/19198152.htm?ca=17_s Har själv en från biltema och kan väl säga som så att den är ju inte av bästa kvalitet... inget som jag skulle lägga på en varm motor utan kåpa i alla fall. Hade den till min förra motor där kåpan var spucken och det rann in vatten om det regnade.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 Januari , 2009 Skaffa en bit Markisväv t.e.x o sy en.sätt gärna dit en logga från OG eller Hells Angels med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 21 Januari , 2009 Jag har haft Safecap under 2008, den har funderat, motorn har jag kvar. Den första Safecapen var dålig, fick den utbytt på garantin. Den andra har hållit bra, även om den också blev solblekt med tiden. Det är lite extra pyssel att greja med kåpan/safecap, men det är ändå värt besväret. Jag räknar med ändå att pga att det mesta måste tas från båten så tar det ca 30 min innan man kommer iväg, så två minuter extra pga Safecap gör inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mackemac 0 Postad 21 Januari , 2009 Safecap borde funka . safecap.se, så hittar du hemsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Januari , 2009 Ja herregud, båtägare kan man få att köpa vad som helst för vilka slantar som helst. En huva för 1500 pix? Dessuom är huvan så snygg att den förmodligen blir stulen. Nä, köp en stuvbit galon och ett par meter resårband och plocka fram symaskinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 21 Januari , 2009 Tackar för alla kreativa tips. Då har jag lite att fundera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 21 Januari , 2009 Borde göra susen... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 Januari , 2009 En vanlig IKEA-kasse i armerad plastväv skulle jag själv använt om jag inte vinterförvarade hela maskinen på varv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 21 Januari , 2009 Kan vara smart att inte plasta in motordelar då korrosion uppstår, så att sätta på en Ikea säck på en motor som skall stå ute under vintern inte är en så smart idé. Safecap verkar som ett bra alternativ. Vad är 1500 spänn då en motor kostar tiotusentals kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 Januari , 2009 1500,det är väl ungefär självrisken,vilken förmodligen kommer att drabba 2 pers/stulen motor,för kåpan plockar dom väl på någon annan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 Januari , 2009 Intressant! Vad är det som gör att det blir korrosion under en plastsäck/markisväv/pressenningspaket och inte en SafeCap eller motorkåpan själv? Förutsatt att det är helt och tätt vill säga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 21 Januari , 2009 Det blir svårt då all info står på kåpan! Så vilken motor är det, hk, årsmodell osv. Då är det väl enklare att ta en hel motor, varför skall tjyven utsätta sig två gånger för att få en styck motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 21 Januari , 2009 Man kan inte med tempratur växlingar som vi har sätta på ett allt för tätt material, det är väl en rätt bred kunskap om detta vad jag förstår. Det är bara å se hur det blir om man täcker hela båten för vintern utan cirkulation, då möglar sakerna direkt. Vet att folk har satt på en plastpåse på drevaxeln och sedan täjpat runt för att skydda tror dom. men när våren kommer och dom tar av så har hela drevaxeln rostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 21 Januari , 2009 Även dagens motorkåpor blir det problem med korrsion, för lite cirkulation även där för våra väderförhållande. In i värmen med allt vore bäst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 Januari , 2009 Ja en motorkåpa är väl minst lika tät som en sån där blå ikea-kasse om man knyter fast en sån??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 Januari , 2009 OK, så SafeCap har någon sorts ventilation då eller? Inte för att jag ens funderar över att låta min nya fyrtaktare hänga utomhus, men det är ändå kul att veta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjorb 0 Postad 21 Januari , 2009 Den andas motsvarande gortex! Jag har själv provat produkten och den fungerade bättre än jag trodde. Jag hade en styrpulpitt med en 70hk och den ärjade både på kåpans luftintag plus topplock, så efter att jag åtgärdat detta satte på safecap en vinter/sommarsäsong så var resultatet ett helt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 Januari , 2009 Jag trodde gore-tex-funktionen bara fungerade när man hade en varm och en kall sida. Där fukten går från den varma till den kalla sidan. (kropp<->utomhus) Gore-tex är ju inget underverk på nåt vis utan bara ett nät som släpper igenom luft och ånga men inte vatten. Enkelt uttryckt. Det borde innebära att om man har ett andas-material över motorn så kommer fukten vandra ut när motorn är varmare än omgivande luft och in när omgivande luft blir varmare än motorn. Förutsatt att det är helt tätt förstås, men om det inte är helt tätt så kan man ju lika gärna använda plast? Får inte riktigt ihop det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 1 Mars , 2009 Problemet löst! Köpte ett båtsitsöverdrag (den stora storleken) i vinylklädd polyester med ventilationshål på Jula för 119 riksdaler. Som gjord för att sitta på en utombordare! Den är förvisso något större än den behöver vara, men då har man ju lite att växa i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser