Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Jesper74

Vilken styrpulpetare ska man välja?

Rekommendera Poster

Hoppas att någon kan ge lite goda råd!

Jag ska byta båt och denna gång blir det en styrpulpetare. Jag vill hitta en lämplig modell som är dels lättdriven så att det funkar utan en stor motor (OK med ca 60-75hk) och dels vill jag ha så gott om stuvutrymmen som möjligt. Har tröttnat på att släpa med mig en massa prylar så fort man ska ut på sjön, jag vill kunna lämna det mesta i båten. Jag tänker mig något på ca 5 meter. Någon som har bra tips? Bättre begagnat är OK, hoppas klara mig under 100 000:-.

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja då kan jag tala om att d finns mycket att välja på. Här kommer ett axplock, som jag vet funkar bra och är säkra kort..

Askeladden 475 ligger kring 80 000kr

Ryds 510 gt/gts ligger kring 90 000kr

Yamarin 4610 lite liten kanske? Men ligger kring 80 000kr

Seamaster 175 går o hitta för 95 000kr

Sedan finns ju Buster och Silver båtarna med om du är sugen på plåtbåt..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden har ny ägare och produktionen kommer antagligen att återupptas de närmsta månaderna. se mer på www.batmagasinet.no

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall vara försiltig med att lämna det mesta i båten. Är inte bryggan bevakad så är risken stor att det mesta som har något värde är borta. Krasst, men sant.

Jag har RYDS 480S med massa stuvutrymmen (räcker till 10 dagrs campingsresor med tält etc), men tar ändå med mig det mesta hem. Räknar med att det tar ca 30 minuter innan jag kommer ut på sjön, och ca 30 minuter att packa ihop det mesta vid hemskomsten.

Svar på din fråga, det finns många bra båtar i den klass du beskriver. Valet beror lite även på om du skall vara i en mindre insjö eller om du hade tänkt ge dig ut på havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om min Galeon (Galia) 475. Jag tycker den går bra i sjön (fast när det var riktigt grov  hkör jag inte) klarar sig bra med en 50 hästare E-Tech (fast 60 skulle vara ännu bättre Skrattande, och jag tycker den har bra utrymme. Nakdelen är kanske att förarplatsen kunde vara bättre utformad.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Höga Rodd 465 med 60hk och är väldigt nöjd. Har den mest som transport till och från sommarstugan, massa fiske och vattenskidor så du kanske ska kliva upp till över 5 meter i alla fall. Då finns Höga Rodd 510 som ser sjysst ut. Höga Rodd ligger lite lägre i pris än andra märken men jag har inte upplevt att kvalitén är sämre för det. Kanske att den inte har samma lulllull som de andra märkena men annars en kanonbåt!

Mvh // Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...