Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Dejsa

Göra vattenintag genom skrovet

Rekommendera Poster

Funderar på att dra in sjö/havsvatten till en egen kran i pentryt. Ska jag tänka på något speciellt när jag gör detta? Vart är det bäst att göra hålet i skrovet? (Har en Flipper 700)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första kravet är att hålet ska ligga ordentligt under vattnet i alla lägen vilket inte är så svårt på en motorbåt som inte lutar så mycket.

Nästa krav är att man lätt ska kunna komma åt genomföringen utan att plocka bort massa saker om den skulle börja läcka och när man vill stänga den vid överfarter eller när man lämnar båten.

Sen är det ju bra om den ligger nära pentryt och på ett sådant sätt så att böjarna får stora radier så det inte blir knick på slangen.

Var den ska ligga på just din båt beror alltå på hur din inredning ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör hålet rakt ner i skrovet i stuvfacket bredvid batterierna. Då går det att dra slangen längs med sidan bakom bordet och fram till pentryt och dessutom sitter genomföringen åtkomlig.

Vill du vara extra duktig så förseglar du snittet med epoxi, för att minska risken att vattnet tränger in i laminatet.

Skruva på en skjutventil på genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vattenspolning till toaletten -och om det fungerar rent placeringsmässigt i övrigt- så kan du sätta en T-koppling på den, så slipper du göra ett extra hål i skrovet. Detta förutsätter att du har en backventil på slangen till toaletten.

Har denna lösning själv och det fungerar utmärkt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt sjöboden har han porta-potti..men inombordare väl?

Så samma idé fast på kylvattenintaget någonstans, kanske ett t-kors med ventil på sjövattenfiltrets utloppssida eller på slangen någonstans före impellerpumpen skulle fixa det.

Skulle själv aldrig ta upp ett nytt hål om det redan finns ett att utnyttja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dela vatten intag med motorn öppnar dörren till större problem. Om backventilen går sönder i pentrypumpen pågrund av impellerpumpens kraftiga sug. Kommer motorn att suga i sig luft med sämre kylning som resultat.

Har sett denna lösning på en seglebåt och gillar det personligen inte. Att ta upp ett hål känns ändå som det enklaste och säkraste.

 

mvh  Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt, varifrån kommer luften ? 

  1. OM backventilen i pumpen går sönder
  2. OCH kranventilen (jag förutsätter en vanlig kran med vred/ventil sitter på avtappningsstället) inte är stängd
  3.  ELLER att slangen går sönder någonstans så att man kan suga luft den vägen

  får man väl helt enkelt stänga ventilen t-kors med ventil om man nu inte redan gjorde det innan man startade färden..Oskyldig
Man kan ju i förebyggande syfta sätta en backventil mellan pumpen och intaget

Var och en gör ju som man vill, men jag skulle inte ta upp ett nytt hål i botten för den sakens skull..


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn vara bra om den sitter en bit från utloppet så slipper ma ncirkulera vattnet!
En kran/kulventil är ett måste, om du tänker använda en tryckvattenpump så bär man tänka på vad som händer om en slang skulle brista/lossa, Inte kul att pumpa båten full!
FIck tipps om att koppla en nivåbrytar som klarar strömmen i serie med pumpen så att pumpen stannar om vattnet stiger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hej Folkens,Jag ær ny hær på Marin Guide men blev frestad att forteller hur Jag har gjort,

Over avstængningskranen har satt en trevægskran, har inte provat æn, trial and error

fungerer det inte so what det ær rolig och håller på eller hur   robertelee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en backventil används i båtsammanhang fungerar den inte alltid. Backventiler har den egenskapen att den tätar ju högre trycket blir och som regel är det mycket låga tryck.

Jag monterade en utpumpning av duschvattnet från en liten burk med nivå-vippströmbrytare dit avloppet med duschvattnet rinner. Pumpen är av en enkel typ som saknar backventil så när vattennivån i burken stängt av pumpen rinner vattnet som finns i slangen tillbaks till burken som då aldrig blir riktigt tom. Då köpte jag en backventil att sätta på slangen. Trycket var dock för lågt så den fungerade inte alls utan vattnet rann tillbaks nästan lika lätt som utan backventil.

Man får se till att backventilen är gjord för ändmålet, dvs så att den klarar det låga trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror Jag tar bort trevegskranen, det kommer inte att fungera endå,dålig i alla fall.

For att den skulle bara kunna anvendas med motorn avstengt,sen det med glømskan.

det får var. Tycker det er for risky det blir ju bara orolig med tanke på olika metaller

Tar bort den idag. Forresten hur er det med de her kraner som er gjorda av både messing

och rostfritt? Nej har man inte bekymmer så skaffa man sig men det er skoj att skruva lite. 

Allt gott robertelee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har vart i båten for att tar bort den trevegskran men fick ser att Jag hade redan gjort det måste har gjort med en gång (dålig ide), Jag hade istellet tat en kulventil sen en T-koppling med en slang till motorn och en slang till en pentrypump på den slangen hade Jag satt en enkel kulventil, tror det skulle har fungerat men bort alltihop likvel med tanke på olika material och tveksam kvalitet. Satt dit istellet den originala avstengnings ventilen som verka vara super duper kvalitet. Så nu legger Jag ner detta projektet, skulle bara har sjøvatten till o rensa fisk o vaska henderna, så blir det till o tar hinken.

Har det så gott robertelee 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att göra hål i skrovet och ta in vattnet den vägen. Nu undrar jag vilken typ av skrovgenomföring jag ska använda, vilket material är bäst? Det finns ju plast, mässing och rostfritt. Vilket är bäst, vad ska jag tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässing duger gott. Se bara till att ha samma material i både genomföring och skjutventil. Stryk som sagt ett lager epoxi på snittet och täta också med sikaflex.

Sen när du ändå är igång så tycker jag du ska sätta in en varmvattenberedare också, en höjdare komfortmässigt. Har du båten i sötvatten så kan du mata beredaren med sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå alla som är kunniga i ämnet galvanisk korrosion, hjälp till här nu.  Mässing är ju en legering mellan koppar och zink, är det så bra?  Brons är bäst, det vet jag.  Men bronsgenomföringar verkar vara svåra att få tag på.  Jag skulle nog satsa på RF.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...