Groenling 3 Postad 20 Januari , 2009 Jag har min båt i en insjö, förtöjt bredvid min flyttbrygga. Då behöver man väl ingen ryckdämpare???? /Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Januari , 2009 Här ser man det kanske litet bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 20 Januari , 2009 Ursäkta om jag går OT, såg att ni använder diskmedel till bindningarna i wakeboarden. (Jag antar att det var det diskmedlet var till för) Såpa eller rakskum brukar funka bättre. =) Diskmedel kan torka ut och förstöra bindningarna i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Januari , 2009 Har du en skyddad plats och slipper ryck i linorna så behövs ju inte nån dämpare. Liksom om du har en lätt båt och bra knapfästen. En tung båt kan lätt rycka bort knaparna med stumt förtöjningsgods. I vissa hamnar kan det vid mer udda vindar bli så kraftiga vågor att man riskerar knaparna även med dämpare. T.ex Stavern i sydlig vind och södra flytbryggan. Eller Grenå i ostlig storm. Huga. Då behöver man sina ryckdämpare. Jag har alltid med mina på seglingarna. Alternativ till ryckdämpare när man sover i båten och störs av små ryck är att ha en mycket tunn och lång lina som fjädrar flera dm vid belastningsvariationer. Det vanliga förtöjningsgodset får då hänga som säkerhet om de tunna linorna skulle brista. Även med ryckdämpare blir det ju rätt avsevärda ryck som gör att man kan ha svårt att sova. Liksom förtöjningsknarret, från linorna på knaparna som lätt fortplantas i skrovet, kan man slippa med de tunna extralinorna (ungefär flagglina). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Januari , 2009 Tack för era svar och stor tack även till tipset att inte använda Yes. MG är bäst Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 20 Januari , 2009 En ryckdämpare kostar typ 50kr, är det ens något att fundera på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 20 Januari , 2009 Om läget är lugnt så behövs det inte. Om svall förekommer från båtar så är en flytbtygga i mitt tycke betydligt värre en vanlig eftersom båten och bryggan slår i otakt och rycker väldigt hårt i linor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 21 Januari , 2009 Jå det är nåt att fundera över. Som någon skrev, de är ju inte så dyra, kanske är det bättre att stå på den säkta sidan.... /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 23 Januari , 2009 Hej, Om det regnar och båten inte länsas så blir det snabbt ordentliga påfrestningar på förtöjningarna när vikten ökar, så ryckdämpare är bra att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser