Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Rixxon

MD32 under vatten

Rekommendera Poster

God Morgon!

Jag har haft i min båt hela året. Under hösten skulle det göras renovering av hela kajen/bryggan. Jag blev tillsagd att jag kunde lägga min båt vart jag ville under renoveringen. Båten har haft daglig tillsyn genom en arbetskamrat som förlägger sin kvälls - alternativt morgonpromenad där. Jag har sagt till honom att kolla så den ligger rätt förtöjd, samt om där sitter någon lapp om den måste flyttas. I söndags såg båten bra ut, men igår morse ringer en god vän som kör förbi, han säger båten ligger med ca 40 graders slagsida, inkilad under bryggan. Jag stack raka vägen dit, fick ställa mig på relingen och med en lång kraftig regel, bräcka sönder metallrelingen för att få ut henne. Svettigt. Därefter öppnar jag motorrummet, och ser motorn (MD32) ligga till hälften i vatten. Dock har den lutat åt styrbordssida, där generatorn blivit helt dränkt. Efter jag fick henne flott, så låg även startmotorn helt dränkt. Försäkringsbolaget sa till mig att det var bäst hon var vattenfylld, annars kanske motorn fryser sönder.

Vad som har hänt är följande; Entreprenadfirman som är anlitad av kommunen, hade losst min båt, flyttat henne 20 m söderöver och förtöjt henne igen. Detta har troligtvis skett några dagar tidigare. Min båt är den enda på den sträckan som legat i hela året. Ingen har gjort några försök att kontakta mig, vare sig med lapp, telefon eller brev. När jag pratade med en av killarna, sa de att jasså, är det din båt, den där stulna?. Båten var inte stulen, men de trodde att eftersom de inte sett någon på den på flera månader att den var övergiven. Sist jag var ute med den var i slutet av oktober. Ingen av entreprenadfirman hade på morgonen gjort några som helst försök att få loss båten.

Hur skall jag gå tillväga. Jag har fått namnet på ansvarig arbetsledare. Men entreprenadfirman är anlitad av kommunen (tekniska kontoret)

 

/Lasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle låta försäkringsbolaget ta hand om ärendet. Det är ändå det som har intresset att återkräva något och framförallt har de juristerna som ett litet hot om inte annat.

Det hänger lite på hur stor självrisk du har.Har du stor självrisk kan det ju löna sig att inte luta sig mot försäkringsbolaget.

Det verkar ju som den som flyttat båten inte valt en bra tilläggsplats och bör vara den ansvariga för dådet. T.ex att vattnet kan stiga, bra avfendring mm.  Man lägger inte gärna en plats där båten kan fastna under en utstickande kant, bro eller likn.

Rådet att inte tömma motorn på vatten förstår jag inte. Är det vatten i den så finns risk för att den fryser som en enda stor klump. Båten måste ju länsas och efter det kan du väl se till att torka och smörja upp motorn. Kolla om vatten har trängt in i vevhuset vilket det ju låter som. Då får man snarast pumpa läns tråget, byta olja och starta upp motorn så den torkar upp. Byta olja några gånger med en ordentlig varmkörning mellan varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi tänkte plocka bort startmotor och generator idag, och låta de torka upp! Sen dra runt kolvarna för hand...analysera oljan till att börja med.

 

Jag antar att Försäk.bolaget tyckte det var bättre att motorn låg i vatten och inte frös, men både min mekaniker och jag tyckte annorlunda igårkväll. Jag fick pumpa läns, tog en rejäl stund igår...

Tack för tipsen.

 

Lasse Kruse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om det är salt eller sött vatten du ligger i. En stor skillnad när det gäller korrosion och elektriska detaljer. Är det salt så gäller det att inte vara för långsam att få det sött igen. Dvs skölja med sötvatten och inte få rester av salt kvar i elektriska detaljer speciellt inte om strömmen sätts på. Skölja i rikligt med vatten och torka ur. Sen brukar elektriska detaljer fungera. Annars kommer det att ärga, speciellt när strömmen sätts på men även annars då olika material kan bilda en strömkrets som tär på minst ädla metallen.

Generatorn och startmotorn stoppas i en hink med sötvatten och torkas. Alt kan de spolas med rikligt med vatten så det kommer in i alla skrymslen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående det juridiska så finns en artikel i praktiskt båtägande här. Den rör i första hand båtar som är kvarlämndae på land, men det sista och mest intressanta stycket gäller alla båtar. http://www.praktisktbatagande.se/nyheter/article207913.ece

Klubben äger rätt att flytta ägarens båt, men är skyldiga att vidta rimliga åtgärder för att först meddela ägaren. Det ska också utföras på ett sådant sätt att båten på den nya platsen och under transport dit inte utsätts förr större risker än tidigare. Görs inte detta rätt så är det egenmäktigt förfarande. Har du gjort allt rätt och meddelat klubben vem du är och var man kan nå dig och dessutom haft uppsikt över båten så är det inte ditt fel. Som jag förstog det så är det inte ens klubben som flyttat din båt, utan byggarbetarna, i vilket fall det är helt förkastligt. båten utsattes dessutom bevisligen för större risker. Som jag ser det har du rätten helt på din sida. På dem bara! Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet skall Du låta försäkringsbolaget göra grovjobbet. Även om Du har en hög självrisk bör Du koppla in bolaget. Jag vet av egen erfarenhet att fel och brister inte dyker upp förrän efter ett tag - jag kunde t.ex. köra båten i 14 dagar - därefter visade det sig att generator och startmotor var helt sönderrostade.

Självrisken är väl egentligen om man inte vet vem som är skyldig eller man själv åsamkat skadan. I detta fall tycker jag inte det skall kosta Dig en krona då men ju vet vem de skyldiga är. Då bör det bli deras självrisk som gäller för dem - inte för Dig.

 

På försäkringsbolaget, upp med båten så Du kan beiktiga den ordentligt - det hade jag gjort

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är det minsta rost på fjädrarna i Start/generatorn skall de bytas.

Oftast är de ythärdade och härdningen försvinner med rosten så att fjädern går sönder efter ett tag. Gäller alla fjädrar i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fjädrar???  du menar till kolhållarna? 

allvarligt talat, start o gen är bara att byta med en gång, om den har haft spänning på kablaget när det låg under vatten så lär du nog få se över kabelanslutningar, kabelskor, osv..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...